سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام محمد رستمیان سمنان

حوزه/ یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه امام رضا (ع) باسیاست خود جلوی مردم‌فریبی را گرفت، گفت: عده‌ای با سو استفاده از نام اهل‌بیت (ع) عوام‌فریبی می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمد رستمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به سالروز ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت علی بن موسی‌الرضا(ع)، ضمن تبریک خجسته میلاد فرخنده این امام همام، اظهار داشت: شرایط زمانی و مکانی امام هشتم با تمام ائمه(ع) قبل از ایشان فرق می‌کرد، چالشی که برای این امام همام پیش رو بود سبک مبارزه خاصی را می‌طلبید.

این کارشناس مذهبی با اشاره اینکه هیچ‌یک از ائمه قبل از ایشان در ظاهر این‌چنین به حکومت نزدیک نبودند در حقیقت مأمون با سبکی خاص با ایشان برخورد کرد که برخلاف سبک خلفای غاصب قبلی بود، تصریح کرد: خلفای غاصب قبلی بیشتر سعی در طرد ائمه داشتند؛ آن‌ها را در مجامع رسمی وارد نمی‌کردند و حتی کار به‌جایی رسید بر منبرهای رسمی به امیرالمؤمنین(ع) دشنام دادند.

وی افزود: اما این سبک چه بود؟ واردکردن امام در دستگاه حکومت؛ اهداف و اغراض بسیاری برای این کار مأمون می‌توان در نظر گرفت که همگی انسان را از زیرکی خیالی او به تعجب وا می‌دارد.

حجت‌الاسلام رستمیان خاطرنشان کرد: مأمون با این کار به خیال خود می‌توانست شیعیان را از راه مبارزه با جبت و طاغوت خلفا دور کند؛ به حکومت خود و خلفای غاصب قبلی به‌واسطه حضور امام مشروعیت بدهد و کارهای ننگین خود را درنهایت به اسم اهل‌بیت تمام کند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم کار مأمون را به‌طور خلاصه ذکر کنیم کار او «سوءاستفاده از دین و نام اهل‌بیت(ع)» است، گفت: کاری که از صدر اسلام تاکنون ظالمان آن را انجام دادند؛ برخی مثل بنی‌عباس حتی اساس شکل‌گیری آن‌ها شعار دفاع از خون اهل‌بیت(ع) بود تا مردم را فریب دهد و برخی مخالفت خود را مخالفت با رسول خدا و اهل‌بیت(ع) اعلام می‌کردند و ولایت خود را به‌ناحق همان ولایت حقیقی پیامبر(ص) می‌دانستند و خود را خلیفه رسول خدا می‌خواندند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این مطلب که اما سیاست عالی حضرت در مواجهه با این کار مأمون چه بود؟ افزود: ایشان از همان آغاز سفر اجباری خود به‌سوی خراسان نارضایتی خود را اعلام کردند؛ هنگام وداع طوری وداع کردند که مردم بفهمند سفر ایشان برای دنیا و اهداف آن نیست بلکه سفری است که سرانجامی جز مرگ ندارد.

وی بیان کرد: در هنگام پیشنهاد مأمون علناً مخالفت خود را اظهار کردند تا جایی که ارکان اصلی حکومت این خبر تعجب‌برانگیز را منتشر کردند و خود سبب خیری شدند تا مردم بفهمند امام نسبت به این کار رضایت ندارد.

حجت‌الاسلام رستمیان گفت: به نظر می‌رسد مؤثرترین اقدام حضرت برای خنثی کردن این توطئه شرط ایشان برای قبول ولایت‌عهدی مبنی بر عدم دخالت در هیچ‌یک از شئون حکومتی بود، یعنی نقطه‌ای درست مقابل نقشه مأمون؛ چون مأمون می‌خواست به اسم حضرت ظلم و ستم خویش را گسترش دهد و ایشان را مدافع حکومت عباسی نشان دهد و مانند سلف ظالم خود از اسم و عنوان اهل‌بیت(ع) و پیامبراکرم(ص) سوءاستفاده کند که با تصمیم امام هیچ کاری از حکومت را به‌پای ایشان ننوشتند و حضرت می‌توانست علناً خود را از هر اشتباه حکومتی مبرا اعلام کند.

وی افزود: درنهایت سیاست مأمون با تدابیر عالی حضرت شکست خورد و خودش مجبور شد تصمیم به شهید کردن آن امام مظلوم بگیرد.

این کارشناس دینی گفت: شاید مهم‌ترین درسی که از زندگی امام هشتم می‌توان گرفت این باشد که نباید گذاشت دشمنان اهل‌بیت(ع) از نام آن‌ها سوءاستفاده کنند و بنام ایشان مردم‌فریبی کنند، دوست را دشمن و دشمن را دوست معرفی کنند تا بنام اهل‌بیت(ع) به مقاصد شوم دنیایی خود برسند.

وی تصریح کرد: خوب است جوانان عزیز برای مطالعه بیشتر در مورد سیره تحلیلی امام هشتم به کتاب سیره پیشوایان از استاد پیشوایی و کتاب انسان دویست و پنجاه‌ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی مراجعه کنند تا ابعاد بیشتری از زندگی حضرت برایشان روشن شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha