جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اخبار برتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هفت پرونده مفاسد اقتصادی روی میز پلیس پایتخت قرار گرفت

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از شناسایی و انجام تحقیقات مقدماتی بر روی هفت پرونده مفاسد اقتصادی در حوزه خودرو، ارز و سکه خبر داد.سردار رحیمی اظهار داشت: نیروی انتظامی با هوشمندی و اشرافیت کامل اقدامات مجرمانه مخلان اقتصادی را ناکام خواهد گذاشت. وی تصریح کرد: تحقیقات از متهمان هفت پرونده مفاسد اقتصادی که در زمینه های خودرو، ارز و سکه اقدامات مجرمانه مرتکب شده اند تحت نظارت مقامات قضایی در پلیس تهران بزرگ در حال تکمیل است که یک نمونه آن واردات خودروهای لوکس است.رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: آنچه که در رسیدگی به این پرونده ها از نظر پلیس مهم است، سرعت عمل، هوشمندی و اقتداری است که ما در مقام ضابط در حال انجام تکلیف هستیم. وی در ادامه به افزایش کشف 22 درصدی جرائم از سوی کلانتری ها نسبت به سال گذشته اشاره و تاکید کرد: اجرای طرح های رعد که 12 مرحله آن تا به حال اجرا شده، نقش مهم در برقراری و تثبیت امنیت در محلات پایتخت داشته است که پی جویی انتظامی کلانتری ها جهت کشف و دستگیری متهمان در این طرح متبلور و در نهایت به افزایش احساس امنیت شهروندان شده است.

 

"بیسفون" ابر آپشن را برای پیام رسان داخلی رونمایی کرد

پیام‌رسان بیسفون از جدیدترین ویژگی خود با عنوان "پیام امن" رونمایی کرد که قابلیت شنود و رصد پیام را حتی با وجود دستور قضایی از بین می‌برد. میلاد موحدین؛ مدیر ارشد اجرایی پیام‌رسان بیسفون اخیرا به رونمایی از قابلیت جدیدی در این پیام‌رسان پرداخته است؛ وی با بیان اینکه از سال 1393 و قبل از ظهور تلگرام در ایران و همزمان با پیام‌رسانهای جهانی "وایبر" و "وی‌چت" نسخه اولیه بیسفون آغاز به کار کرد، گفت: در این سالها با بهبود معماری عملکرد زیرساخت پیام‌رسان و در راستای نیازهای چهار میلیون کاربر بیسفونی حرکت کرده‌ایم و ایجاد ویژگی پیام امن یکی از همین اهداف است که نیازها و دغدغه‌های کاربران را در فضای فعلی جامعه برطرف خواهد کرد.وی افزود: ویژگیهایی که بیسفون از ابتدای ایجاد در سال 1393 داشت شامل چت، گروه و کانال بوده است و بیسفون اولین نرم‌افزاری بود و امروز با افتخار نخستین پیام‌رسان داخلی کشور هستیم که ویژگی "پیام امن" را خواهیم داشت.مدیر اجرایی نخستین پیام‌رسان داخلی کشور ابراز کرد: در قابلیت پیام امن کل پیامها شامل متن، عکس، فایل ا، لوکیشن و... در مبدأ رمزگذاری خواهد شد و کلید رمزگشایی آن تنها به مقصد ارسال می‌شود تا وظیفه رمزگشایی را انجام دهد.موحدین همچنین درباره موقعیت جغرافیایی سرورها گفت: همه سرورهای بیسفون در داخل کشور نگهداری می‌شوند و در حال حاضر توانایی میزبانی 10 تا 12 میلیون کاربر را داریم. وی افزود: ما قابلیت پیام امن را با شعار "نگران تیک سوم نباشید" رونمایی کردیم و به طور قطع خواهیم گفت اگر دستور قضایی برای شنود یا رصد پیامها نیز وجود داشته باشد با توجه به الگوریتم ایجاد شده هیچگونه گزارشی را نخواهیم توانست به مراجع قضایی ارائه دهیم و این مورد بر اساس اصل 25 قانون اساسی است و نگرانی خاصی برای اعمال فشار از طرف حاکمیت نیز نخواهیم داشت.با این ابداع در زمینه الصاق آپشنهای بیشتر به بستر بیسفون باید منتظر نوآوری در بدنه دیگر پلت‌فرمهای بومی نیز باشیم تا رفته رفته دایره خدمات‌دهی آنها کامل و مطابق نیازهای واقعی کاربران پیام‌رسانها شود.

 

مدیر استراتژیک،اتاق فکر «چریک های کت‌شلواری» علیه ایران را لو داد

وزیر اسبق بازرگانی به اتاق‌فکرهای اقتصادی که مخالفان جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده‌اند اشاره و تأکید کرد: حدود 700 کارشناس به عنوان چریک‌های کت شلواری در این اتاق‌فکرها مشغول طراحی هستند.یحیی آل‌اسحاق وزیر اسبق بازرگانی، دکترای مدیریت استراتژیک و رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به اتاق فکری که مخالفان جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده‌اند اشاره و تأکید می‌کند حدود 700 نفر کارشناس آنجا گذاشته‌اند که طراحی می‌کنند و به عنوان چریک‌های کت شلواری مطرح می‌شوند.نکته مهم دیگر نظام بانکی است. چون کشور ما عمدتاً بانک‌محور است نظام بانکی با یکسری چالش‌های جدی و اساسی روبرو است که نمونه‌های آن نقدینگی،تلاطم بانکی، بدهی‌های بانکی، سودهای موهومی است که نظام بانکی دارد و  منجمد شدن بخشی از دارایی‌های بانکی است؛ الان بانک‌های کشور در حقیقت با 25 درصد از دارایی‌هایی‌شان انجام وظیفه می‌کنند و 75 درصد دارایی‌هایشان یا موهومی است یا منجمد شده است. آل‌اسحاق بیان داشت:مسائل بانکی و معیشتی مردم را اولویت‌ بدانیم و برای این کار هم آن کابینه اقتصادی باید تغییر وضع دهد چون فضای گذشته عوض شده و فضای جدید سیاست‌های جدید و مجریان جدید می‌خواهد که کاربلد این فضای جدید باشند و متخصص این فضای جدید باشند و تجربه‌های این فضای جدید را داشته باشند؛ از این رو حتما باید کابینه اقتصادی تغییر وضع دهد.

 

قاچاق بزرگ ارزی به عراق ناکام ماند

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ششم مردادماه ۲ نفر در کرمانشاه شناسایی شدند که قصد داشتند ۵۸ هزار دلار به کشور عراق انتقال دهند.سید عبدالمجید اجتهادی مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: ششم مردادماه ۲ نفر در کرمانشاه شناسایی شدند که قصد داشتند حدود ۵۸ هزار دلار به کشور عراق انتقال دهند.وی افزود: دلار‌ها ضبط شده و به نمایندگان بانک مرکزی تحویل داده شده است.اجتهادی اضافه کرد: این دو نفر که دلار‌ها را در ماشینی جاسازی کرده بودند اکنون در بازداشت هستند و پرونده آن‌ها در سازمان تعزیرات کرمانشاه مفتوح است و تحقیقات آغاز شده است.

 

افساد فی الارض برای عوامل التهابات بازار ارز وسکه ثبت شد

رئیس قوه قضاییه گفت: اتهام برخی از عوامل التهابات اخیر بازار ارز و سکه را افساد فی الارض اعلام کرد و گفت: مردم مطمئن باشند که دستگاه قضایی هیچگونه تسامحی با مفسدان اقتصادی و اخلالگران بازار مالی نخواهد داشت. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تلاطم های اخیر در بازار، شبهه ناک و دخالت برخی دست های پشت پرده در این ماجرا کاملاً محتمل است، به سودجویان بازار ارز و سکه هشدار داد که دستگاه قضایی با سرعت و قاطعیت به اتهام آنان که برخی نیز مشمول عنوان افساد فی الارض است، رسیدگی خواهد کرد. آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه عده ای سودجو به دنبال دامن زدن به این التهابات هستند، افزود: گر چه دشمن بیرونی نیز همواره در کمین است و با هر وسیله ممکن در پی بحران سازی است اما نباید فراموش کنیم که بیش از 10 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته و پاره ای از نیازهای ارزی مطرح شده در سطح جامعه، در واقع نیازهای کاذب است.وی گفت: برخی از این مشکلات به واسطه اقداماتی نظیر سفرهای خارجی بلاوجه پدید آمده است؛ چنانکه میزان این سفرها نسبت به ماه های گذشته و حتی مدت مشابه سال قبل، رشد داشته زیرا برخی به دنبال سودجویی از طریق فروش ارز مسافرتی و استفاده از مابه التفاوت قیمت ارز آزاد و دولتی بوده اند.

 

عراق برای خاموش کردن هورالعظیم کمک بین المللی خواست

در پی شعله ور شدن دوباره آتش در هور العظیم (هور الهویزه) وزارت منابع آب عراق کمک های بین المللی برای خاموشی آن درخواست کرد. وزارت منابع آب عراق با صدور اطلاعیه ای از سازمان های بین المللی ذیربط خواست برای خاموش کردن آتش هور و نجات جان ساکنان آن به بغداد کمک کنند.در اطلاعیه آمده است اخیرا آتش سوزی هایی در بخش های شمالی هور الهویزه که از سرمایه های میراث جهانی و نخستین مرکز ثبت شده در توافقنامه رامسر بشمار می رود، رخ داده است.وزارت منابع آب عراق، خشکسالی بی سابقه، کاهش بارندگی و افت ورودی آب به هور را بویژه در سالجاری از عوامل مهم آتش سوزی در هور دانست.در این اطلاعیه از سازمان های بین المللی و عراقی خواسته شده است ورود به این موضوع و ارائه کمک های لازم برای نجات ساکنان، تامین آب شرب و مواد غذایی مورد نیاز آنان و نیز تامین علوفه دام ها در این مناطق شده است تا دامنه ضرر و زیان آنان کاهش یابد.وزارت منابع آب عراق همچنین خواستار همکاری میان ایران و عراق برای افزایش ورودی آب به منطقه و کاهش مشکل خشکی آن شد.این اطلاعیه درحالی است که هفته گذشته نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بشکل داوطلبانه و پس از طی مراحل هماهنگی با طرف عراقی، آتش در هور العظیم را خاموش کرد.

 

برده داری با رویاهای  از دست رفته پایان نیافت

'سرجو ماتارلا' رئیس جمهور ایتالیا به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه 'قاچاق انسان' گفت: پناهجویان برده های نوین هستند و برده داری یکی از بزرگترین معضلات بشریت است. به گزارش سازمان بین المللی کار، حدود 40 میلیون نفر در جهان قربانی برده داری هستند که از این تعداد 25 میلیون نفر مجبور به کارهای اجباری و 15 میلیون نفر نیز مجبور به ازدواج های اجباری شده اند.این مساله سازمان ملل را وادار کرد تا هدف از بین بردن قاچاق انسان را تا سال 2030 اتخاذ کند. پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها نیز در موعظه های روز یکشنبه خود به موضوع قاچاق انسان اشاره کرد و از رهبران سیاسی خواست تا با معضل قاچاق انسان مبارزه کنند و از مردم نیز دعوت کرد تا بی عدالتی ها را گزارش کرده و با قاطعیت با این جنایت شرم اور مقابله کنند.پاپ اظهار داشت اینجا در رم هم قاچاق انسان وجود دارد این معضل، خیلی از مردان و زنان و کودکان را با هدف سوء استفاده کاری و جنسی و تجارت اندام و تکدی گری و خلافکاری اجباری به بردگی می کشاند.سازمان ملل متحد روز 30 جولای را ( امسال مصادف با 8 تیر ) روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان نام ‌گذاری کرده است.

 

استکهلم زیر آب رفت

بارش شدید باران در سراسر سوئد همزمان با موج گرمای بی سابقه، ایستگاه مرکزی قطار اوپسالا چهارمین شهر بزرگ این کشور در شمال استکهلم را به استخر شنا تبدیل کرد و بسیاری نیز از غیبت ماموران پلیس و امدادی ابراز حیرت کردند. در پی بارندگی های شدید روز یکشنبه سالن های ایستگاه قطار اصلی اوپسالا مملو از آب شد و ترافیک را مختل کرد. هر چند مسئولان بخش های آب گرفته ایستگاه قطار اپسالار را بستند و برای تخلیه آب تلاش کردند، اما اداره حمل و نقل سوئد اعلام کرد به علت بارش های تابستانی کار با تاخیر رو به رو شده است. افزون بر این آبگرفتگی، ساختمان گالری فورم و بیمارستان آکادمیسکا تحت تاثیر بارندگی ها قرار گرفت، موج رعد و برق نیز سبب ایجاد آتش سوزی هایی شد و بر حمل و نقل و ترافیک در سراسر سوئد تاثیر گذاشت.

 

مناطق خشکسالی بلندمدت در کشور تعیین تکلیف شدند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در بازه ۱۲۰ ماه اخیر منتهی به تیرماه سال جاری، ۹۷ درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و همین موضوع وضعیت ذخیره آبی کشور را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.صادق ضیائیان افزود: بر اساس شاخص ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان تیر، حدود ۹۷ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلند مدت مواجه هستند که از این میان ۵.۵ درصد  خشکسالی خفیف، ۲۸.۵ درصد دچار خشکسالی متوسط ،۵۰ درصد خشکسالی شدید و ۱۳ درصد با خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند و تنها ۰.۳ درصد از مساحت کشور دارای ترسالی ضعیف و ۰.۱ درصد ترسالی متوسط و مابقی نواحی از شرایط نرمال هستند. وی در مورد آخرین وضعیت خشکسالی کشور اظهار کرد: پهنه‌بندی خشکسالی ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۳۹۷حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است. در  بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید وجود دارد.

 

آخرین آمار ابتلا به ایدز در کشور تشریح شد

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا  ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است که  ۸۳ درصد  آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می دهند و ۵۱ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.بر اساس این نظام گزارش دهی، از کل موارد شناخته شده تعداد ۱۳۲۹۳ نفر فوت ثبت شده است و ۱۵۲۷۸ نفر نیز وارد مرحله ایدز (اچ آی وی پیشرفته) شده‌اند.بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۶۱.۷ درصد)، رابطه جنسی (۲۰.۳ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۵ درصد) بوده و راه انتقال در ۱۶.۳ درصد از این گروه نامشخص مانده است.بنابر اعلام وبدا، همچنین از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال ۱۳۹۶، ۴۵ درصد موارد همسر فرد مبتلا به اچ آی وی و ۲۹ درصد  نیز همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده‌اند.در سال ۱۳۹۶ راه احتمالی انتقال ۴۶ درصد از مردان شناسایی شده، اعتیاد تزریقی و ۳۴ درصد از این افراد ارتباط جنسی است.

 

دود و غبار دوباره ایران را فراگرفت

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم گرد و خاک در شرق و جنوب شرق کشور به ویژه زابل خبر داد و گفت: امروز به دلیل هدایت گرد و خاک از کشورهای حاشیه خلیج فارس، سواحل دریای عمان و هرمزگان غبارآلود خواهد بود.احد وظیفه اظهار کرد: در سه روز آینده در پاره‌ای از مناطق شرق و جنوب شرق به‌ویژه منطقه زابل در بعضی ساعات وزش باد شدید همراه با گرد و خاک رخ خواهد داد و وقوع پدیده گرد و خاک برای استان‌های واقع در جنوب غرب دور از انتظار نیست. وی ادامه داد: امروز (8 مرداد) با توجه به وجود توده گرد و خاک در کشورهای شرق خلیج فارس و کشور عمان و هدایت آن به سوی کشور ما آسمان نواحی شرق خلیج فارس و جزایر آن به‌ویژه هرمزگان و تنگه هرمز و سواحل دریای عمان غبارآلود پیش‌بینی می‌شود.

 

وزیر بهداشت ادعای دارویی آمریکایی ها را تکذیب کرد

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ادعای آمریکا که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نمی‌شود، دروغ و بی اساس است، گفت: اجازه نخواهیم داد که در حوزه سلامت، آسیبی به مردم وارد شود. وزیر بهداشت تصریح کرد: قطعا یکی از برنامه های آمریکا، افزایش فشار به ایران در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی است بنابراین باید آمادگی لازم برای مقابله با چنین شرایطی را داشته باشیم و توقعات را به گونه ای مدیریت کنیم که بتوانیم پاسخگو باشیم.هاشمی اضافه کرد: در قالب طرح تحول سلامت، به ازای هر 2500 نفر یک مراقب سلامت به کار گرفته شد، به ازای هر 1000 نفر یک خانه بهداشت، به ازای هر 12500 نفر یک پایگاه سلامت، به ازای هر 40 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت در کشور وجود دارد یا راه اندازی شده است.وزیر بهداشت با اشاره به وجود بیش از 900 بیمارستان در کشور، یادآور شد: مردم ساکن در مناطق شهری و روستایی در زمان بستری در بیمارستانهای دولتی به ترتیب 10 و 5 درصد از هزینه ها را پرداخت می کنند و دسترسی مردم با توزیع بیش از 12 هزار پزشک متخصص و ساخت 24 هزار تخت بیمارستانی، افزایش قابل توجهی یافته است.

 

شهرستانیها از نوسانات ارزی گریختند

معاون کل وزارت بهداشت گفت: مردم شهرهای دیگر برخلاف تهرانی‌ها گرفتار مشکلات سلامت روان ناشی از نوسانات ارز و سکه نیستند. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با کمال شفافیت تاکید می‌کنم که 98 درصد داروی مصرفی کشور در داخل کشور تولید می‌شود و با تدابیر و اقدامات انجام شده و فعالیت شبانه روزی وزیر بهداشت و خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت، هم اکنون کمبود دارو مطابق روال چهار سال گذشته و مشابه کشورهای غربی در حد 1 الی 1.5% کل داروی مصرفی کشور است. وی خاطرنشان کرد: البته وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاههای نظارتی به وظایف ذاتی خود در نظارت و برخورد با متخلفین به صورت تشدید یافته در شرایط فعلی خصوصا عمل خواهند کرد. از بیماران و مردم هم می‌خواهم که هر گونه تخلفی اعم از تعرفه ایی و سایر موارد نظیر کمبود اقلام یا ارجاع به خارج بیمارستان را به شماره 190 اعلام کنند.

 

ریاض لیست اقلام و داروهای ممنوعه برای حجاج را اعلام کرد

کشور عربستان ورود 10 قلم دارو و برخی اشیاء را برای حجاج ممنوع اعلام کرده است.براساس اعلام مسئولان حج کشور عربستان 10 ورود  قلم دارو از جمله آمپول پتیدین 50 و 100 میلی گرم، آمپول مرفین 10 میلی گرم، قرص متادون 5 و 20 میلی گرم، شربت متادون، قرص هیرومرفین 2 میلی گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلرید، قرص ترامادول 50 و 100 میلی گرم، آمپول ترامادول 50 میلی گرم، شربت اکسپکتورانت کدئین و قرص استامینوفن کدئین به این کشور ممنوع است و در صورت کشف برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.همچنین حمل مایعات اسیدی از جمله آبلیمو، آبغوره و ترشیجات و به همراه داشتن وسائل برنده، کارد، چاقو، انواع قوطی های حاوی مواد اشتعال زا ( گاز  و فندک) برابر قوانین بین الملی ممنوع است  و زائران باید توجه داشته باشند از قرار دادن این گونه اقلام در وسایل خود خودداری کنند.زائران باید توجه داشته باشند که از حمل برخی دارو های گیاهی که از نظر ظاهری شباهت زیادی با مواد مخدر دارد مانند شیرین بیان  که برای پلیس عربستان ناشناخته است، تا حد امکان خودداری کنند.

 

پایتخت به بیش از ۵ تن موادمخدر در غرب ایست داد

سردار محسن خانچرلی فرمانده انتظامی غرب استان تهران اظهار کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، در ۳ ماهه اول سال جاری، ۶ باند بزرگ موادمخدر را شناسایی و دستگیر کردند.وی افزود: در این مدت، ۳ تن و ۳۲۰ کیلوگرم تریاک، یک تن و ۴۷۳ کیلوگرم مرفین، ۳۳۸ کیلوگرم حشیش، ۱۳۶ کیلوگرم هروئین، ۵ کیلوگرم شیشه و ۶۴ کیلوگرم سایر مواد مخدر توسط ماموران انتظامی کشف شده است.این مقام ارشد انتظامی با اشاره به کشف ۵ تن و ۳۳۶ انواع موادمخدر در ۳ ماهه نخست امسال، خاطرنشان کرد: در مجموع این میزان کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.سردار خانچرلی بر اجرای طرح­‌های پاکسازی نقاط و محلات آلوده به مواد مخدر نیز تاکید کرد و گفت: پلیس باید بر اساس خواسته و نیاز شهروندان، اجرای طرح ­ها و همچنین کنترل و نظارت بر قاچاقچیان سابقه­ دار را در اولویت کاری خود داشته باشد.وی، ماموریت پلیس مبارزه با موادمخدر را ماموریتی سخت و دشوار برشمرد و افزود: همکاری شهروندان با پلیس و همچنین همراهی همه دستگاه­‌ها و نهاد‌های دخیل در امر امنیت، در این راه بسیار تاثیرگذار است.فرمانده انتظامی غرب استان تهران در پایان، مبارزه بی امان با سوداگران مرگ را از اولویت‌های مهم و کاری پلیس برشمرد و گفت: امیدواریم با تلاش ماموران و همچنین همکاری مردم با نیروی انتظامی، شاهد ادامه روند مطلوب درخصوص مبارزه با مواد مخدر و دستگیری قاچاقچیان باشیم.

 

لایحه حمایت ازکودکان ونوجوانان به پیچ آخررسید

نمایندگان مجلس مجازات سوء استفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در جرایم کمتر از «حد» را تعیین کرد.در نهایت لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان در حال تعیین تکلیف است. اردیبهشت‌ماه سال ۸۸ لایحه‌ای با عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان در ۵۴ ماده به دولت ارائه کرد لایحه‌ای که فراز و نشیب‌های فراوانی در دولت و مجلس طی کرد. مواد این لایحه در بررسی دولت به ۴۹ ماده کاهش یافت و سپس مردادماه سال ۹۰ در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و ۲۸ آبان ماه همان سال، به مجلس ارسال شد. این لایحه در مجلس به خصوص در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی شد و بالاخره آذرماه سال ۹۶ در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شد و در نوبت صحن قرار گرفت.این لایحه قدیمی که مشمول زمان و دستخوش تغییراتی در این سالها شد، یک هفته ای هست که در ساختمان قانون گذاری یعنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و موادی از آن مورد بحث و بررسی قرار دارد. اگر چه برخی از فعالان حوزه حقوق کودک معتقدند لایحه حقوق کودکان ونوجوانان تضمین اجرایی ندارد و کلیات آن چند روز پیش در مجلس تصویب شد اما جزئیاتی از این لایحه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

افشای رسوایی اخلاقی بزرگ در باشگاه افسران بحرینی جنجالی شد

یک مربی بدنسازی زن بحرینی از رسوایی اخلاقی بزرگی در باشگاه افسران نیروی دفاعی این کشور پرده برداشت. این زن در یک پیام صوتی، با اشاره به اینکه "از قبیله الدواسر، یکی از قبایل نزدیک به خاندان سلطنتی است" تاکید کرد: بارها توسط ناظر اصلی باشگاه که تبعه فیلیپین است، به شیوه های مختلف "مورد تجاوز قرار گرفته است".وی تصریح کرد: این مرد فیلیپینی تقریبا سی سال ساکن بحرین بوده است و مربی خصوصی "ناصر حمد الخلیفه" پسر حاکم بحرین و "خلیفه احمد الخلیفه" فرمانده کل نیروی دفاعی این کشور است که هر دو در جنایات نقض حقوق بشر دست دارند و نفر دوم سرکوب اعتراضات مردمی در میدان اللولوه منامه را در سال 2011، فرماندهی می‌کرده است.این زن بحرینی با اشاره به طرح شکایت از مربی فیلیپینی در یک دادگاه نظامی، تاکید کرد: "فرماندهی نیروی دفاعی بحرین در دادگاه نظامی که حاکم بحرین، رئیس شورای عالی آن است، شکایت وی را به تعلیق در آورد" و علت آن را روابط محکم او با مقامات بلندپایه دانست و جبران آسیب های وارد شده به خود را خواستار شد.

 

خط فقر یک متر خود را بالاتر کشید

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: سازمان تامین اجتماعی 3 میلیون و 800 هزار بازنشسته را تحت پوشش خود دارد که ماهانه حدود 4000 میلیارد تومان به این قشر پرداخت می‌کند و متاسفانه میزان بیمه بیکاری هم در حال نزدیک شدن به میزان مبلغی است که به بازنشتستگان پرداخت می‌شود.اصلانی در ادامه به وضعیت معیشتی کارگران در روزهای اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: قدرت خرید کارگران از اول پایین بود حال که این وضعیت ارز، طلا و رکود بازار هم پیش آمده وضعیت بدتر شده است.اصلانی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید کارگران به رکود بیشتر در جامعه دامن می‌زند گفت: از 80 میلیون نفر جمعیت کشور حدود 53 میلیون نفر را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد به همین دلیل کاهش قدرت خرید این قشر نقش زیادی در رکود دارد.وی تصریح کرد: این فاصله خط فقر و تورم یک معضل بسیار بزرگ ایجاد کرده است؛ اگر فکری به حال این نشود رکود افزایش و تعدیل نیروهای کار و بیکاری بیشتر خواهد شد.این عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در خصوص خط فقر نیز اظهار کرد: پیش از آغاز سال 97 خط فقر در شهرهای بزرگ 2 میلیون و 800 هزار تومان تا 3 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شد و این در حالی است که کارگران یک میلیون و 200 هزار تومان دستمزد می‌گیرند؛ این فاصله را کارگر چگونه باید جبران کند؟

 

سوءاستفاده از قرآن برای قاچاق دلار به عراق هم جواب نداد

یک منبع امنیتی در این باره توضیح داد: در عملیات بازرسی معمول از سوی نیروهای آسایش(یک سازمان امنیتی) در فرودگاه سلیمانیه عراق، مرسوله‌ای پستی که حاوی مبلغ هنگفتی دلار از سوی عربستان برای گروه‌های سلفی بود، کشف شد. در این بسته‌های پستی، مبلغ زیادی دلار در میان نسخه‌های قرآن کریم جاسازی شده بود.براساس این گزارش، این دلارها از فرودگاه جده و برای ملا عبداللطیف، امام جماعت مسجد الجنه و رهبر سلفی‌ها در اقلیم کردستان عراق ارسال شده بود.این نخستین‌بار نیست که عربستان از این روش استفاده می‌کند، بلکه پیش از این نیز بسته‌های پستی حاوی تعداد زیادی قرآن وارد فرودگاه سلیمانیه شده بود که نیروهای آسایش به احترام کتاب خدا از بازرسی دقیق آن صرف‌نظر کرده و این احتمال را نمی‌دادند که عربستان از این طریق در پی حمایت از گروههای تندرو در اقلیم کردستان عراق باشد.

 

سازمان ملل از کشته شدن کودکان در سوریه آمار تکان دهنده ای ارائه داد

سازمان ملل تایید کرد که 7 هزار کودک در جریان جنگ 7 ساله سوریه کشته و یا دچار نقص عضو شده‌اند. این سازمان در عین حال اعلام کرد که گزارشات تایید نشده حاکی از افزایش این تعداد به بیش از 20 هزار نفر است.به گزارش یک نهاد نظارتی سازمان ملل امسال با توجه به افزایش قابل توجه خشونت در سوریه یکی از بدترین سالها برای کودکان سوری بوده است. در سال جاری بیش از 1200 مورد نقض حقوق بشر ازجمله مرگ و جراحت بیش از 600 کودک رخ داده است.ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و مناقشات مسلح گفت: به شدت تحت تاثیر داستان کودکانی قرار گرفته‌ام که در سراسر این تنش متولد شده و رشد می‌کنند.وی ادامه داد: کودکانی که بارها تحت تاثیر انواع نقض حقوق بشر در خانه‌ها، مدارس، مراکز نگهداری و کمپهای آوارگان قرار می‌گیرند. ما باید به این مسئله فکر کنیم که این کودکان تحت تاثیر استرس‌های شدید روانی هستند. آنها درکی از معنی کلمه صلح ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha