پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مکه

حوزه/ مرجع تقلید جهان تشیع به استفتائی پیرامون «تبعیت در نماز از اهل سنت در ایام حج» پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی پیرامون «تبعیت در نماز از اهل سنت در ایام حج» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* تبعیت در نماز از اهل سنت در ایام حج

پرسش:

مسائل مبتلا به تبعیت از اهل سنت کدامند؟

پاسخ:

نماز خواندن با اهل سنّت و شرکت در جماعات آنها در ایّام حج و مانند آن، براى حفظ وحدت مسلمین از مستحبّات موکّد و موجب تقویت صفوف در برابر دشمنان است، و در روایات معصومین تاکیدات فراونى درباره آن شده است، و چنین نمازى کفایت از نماز واجب مى‌کند، و اعاده آن لازم نیست.

 

1. حاجیان شیعه و پیروان مکتب اهلبیت : نباید در ایّام حج و مانند آن، نماز جماعت جداگانه به طور گروهى در کاروانها یا مسجدالحرام یا مسجدالنّبى، تشکیل بدهند، و چنین نماز جماعتى خالى از اشکال نیست، مگر این که نماز چند نفرى باشد.

 

2. حُجّاج محترم مى‌توانند در مساله وقت نماز و مانند آن از آنها پیروى نمایند، و با آنها نماز بخوانند، و براى سجده اگر بتوانند، روى سنگهاى کف مسجد سجده نمایند (زیرا سجده بر تمام آن سنگها جایز است) و اگر نتوانند، روى فرش سجده مى‌کنند، و لازم نیست دست بسته نماز بخوانند، یا بعد از حمد آمین بگویند.

 

 3. استفاده از بادبزن، یا حصیرهاى بدون نخ، یا حصیرهاى معمولى که نخ نازکى دارد، براى سجده کردن در همه حال جایز است، و لزومى ندارد از مهر استفاده شود که مخالفان به خاطر تبلیغات نادرست روى آن حسّاسیّت دارند. بلکه استفاده از مهر در بعضى از مواقع ـ که باعث بدبینى و اعتراض مى‌شود ـ اشکال دارد.

 

 4. زوّار عزیز خانه خدا در مورد هلال ماه ذى الحجّه مى‌توانند از آنها پیروى کنند، و کسانى که به هنگام افطارروزه در مسجدالحرام یا سایر مساجد آنان حضور دارند، هرگاه به آنها اصرار بر افطارکنند، مانعى ندارد همزمان با آنها افطارنمایند، و روزه آنها صحیح است.

 

 5. زوّار خانه خدا باید از تمام کارهایى که موجب وهن مذهباست اجتناب ورزند؛ مانند :

الف) بازگشت از مسجدالحرام و مسجدالنّبى و صفوف جماعت، هنگام اذان یا نزدیک اذان.

ب) پرداختن به خرید و فروش در بازارها و خیابانها، یا بازگشتن با اجناس خریدارى شده به سمت کاروانها در چنان ساعاتى؛ بلکه این کارها را کنار بگذارند، و به جماعت بپیوندند.

ج) اجتماع پشت دیوار بقیع براى زیارت قبور معصومین :، هنگام نماز جماعت.

د) پوشیدن لباسهاى نامناسب که مایه وهن در انظار عموم است.

هـ ) برخورد خشونت‌آمیز در سخن یا رفتار با سایر زوّار خانه خدا، یا ساکنان مکّه و مدینه.

خلاصه پیروان مکتب اهل‌البیت : باید چنان رفتار کنند که همه احساس نمایند آنها به برکت پیروى از اهلبیت: از تربیت بالایى برخوردارند  ، و هیچ گونه بهانه‌اى به دست مخالفان ندهند که این کار اجر و ثواب حجّ آنها را انشاء الله مضاعف مى‌سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha