جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حقوق بشر

حوزه/ حقوق بشر همواره یکی از موضوعات مهم و کلیدی استکبار جهانی برای پیشبرد اهداف شوم و پوشاندن جنایت‌های خود در جهان بوده است، از طرفی اسلام برای انسانها جایگاه والایی قائل شده به طوری که خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، می گویند ما مدافع حقوق بشر هستم اما می بینیم که درست عکس آن را عمل می کنند، به بهانه دفاع از حقوق بشر به کشوری حمله و تمام دارایی ملی و شخصی آن کشور را به غارت می برندو انسانهای زیادی را از جمله کودکان بی گناه و زنان مظلوم را به خاک و خون می کشند.

گاهی از این هم پای خود را فراتر می گذارند و به بهانه دفاع از حقوق بشر، در کشورهای ضعیف و مظلوم مانند افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی انسانها را با کشتارهای ساختگی به مجروح می کنند تا به بهانه مداوا اعضای بدن آنها را به کشورهای اروپایی برای فروش ببرند، همین ها در جهان به خود جایزه صلح نوبل و مدافع حقوق بشر می دهند. سوال اینجاست که از منظر اینها کدام بشرشامل حقوق بشر می شود؟

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم در نهم دی ماه 92 در این خصوص فرمودند: « بنده عرض می‌کنم هر کس دیگرى ‌درباره‌ى حقوق بشر حرف بزند، آمریکایى‌ها حق ندارند درباره‌ى حقوق بشر حرف بزنند؛ چون‌ دولت آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده‌ى حقوق بشر در دنیا است؛ نه فقط دیروز، بلکه همین امروز، همین حالا. این‌ها کسانى هستند که رژیم غاصب صهیونیستى به پشتوانه‌ى این‌ها و پشت‌گرمى این‌هاست که دارد این همه شرارت در این منطقه می‌کند.»

چهاردهم مردادماه در تقویم رسمی کشور بمناسبت آن تهیه و تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی در این تاریخ به روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته است، روز که دولت های عضو سازمان همکاری های اسلامی برای پاسداری از دین و جان و خرد و ناموس و مال و نسل بشر ضمن تاکید بر نقش تمدنی و تاریخی امت اسلامی و به جهت ایفای سهم خود در تلاش های انسانی مربوط به حقوق بشر که هدفش حمایت بشر در مقابل بهره کشی و ظلم بوده و تاکید بر آزادی و حقوق او و با ایمان به اینکه حقوق اساسی و آزادی های عمومی در اسلام جزئی از دین مسلمانان اعلام است اعلامیه ۲۵ ماده ای را به تصویب رساندند و 14 مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفت.

در قران کریم کریم آیات زیادی در مورد کرامت و ارزش انسانها وجود دارد، خداوند در آیه 30 سوره بقره می فرماید: "إِنِّی جَاعِلٌ فِی الاْرْضِ خَلِیفَةً؛ من در روی زمین جانشین برای خودم قرار دادم. "

حجت الاسلام محمدجواد اکبری مطلق، استاد دانشگاه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با بیان اینکه حقوق بشر اسلامی یعنی اینکه همه انسان‌ها از حقوق انسانی برابری در جهان برخوردار باشند، گفت: امروز می بینیم که برخی کشورها در منطقه دم از اسلام و پرچمداری اسلام می زنند اما هیچ بویی از انسانیت نبرده اند و در به خاک و خوش کشیدن مظلومان دست در دست مستکیرین و ظالمان جهان دارند.

وی با بیان اینکه کشتار مردم یمن، فلسطین، سوریه و عراق و سایر کشورهای جهان نمونه بارز نقض حقوق بشر از سوی دشمنان اسلام است، گفت: همین دشمنان برای وارونه جلوه دادن چهره خبیث خود می بینیم که به ظالمترین کشورها جایزه صلح می دهند و کشورهایی که در جهان مدافع واقعی مظلومان هستند را به ناقض حقوق بشر متهم می کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خداوند در قرآن فرموده است که ملاک برتری انسان‌ها تقوا است و نه چیز دیگری، گفت: امروز می بینیم که در جهان حتی بین رنگ افراد هم تبعیض قائل می شوند و سیاه پوستان در کشورهای اروپایی از حقوقی که سفید پوستان دارا می باشند، برخوردار نیستند، و این در حالی است که حقوق بشر اسلامی، هیچ تفاوتی بین سفید و سیاه قائل نشده است.

حجت الاسلام اکبری مطلق با اشاره به اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که ملت های جهان با قوانین اسلام و حقوق بشر از منظر اسلام آشنا شوند، گفت: متاسفانه امروز در جهان کشورهای غربی و برخی کشورهای اسلامی در منطقه انسان‌های بیگناه را به خاک و خون می کشند که این نقض کامل حقوق بشر است، اما هیچ نهاد بین المللی حرفی از آن نمی زند، اما اگر یک فردی که در ایران چندین نفر از مردم بی گناه را به قتل رسانده را اعدام کنند صدای این کشورهای جنایت کار بلند می شود که نقض حقوق بشر رخ داده است.

حجت الاسلام محسن مشرفی، استاد حوزه علمیه و امام جمعه سابق موقت بیرجند هم در گفتگو باخبرنگار حوزه با اشاره به اینکه مدافع حقوق بشر بودن باید در عمل ثابت شود نه در حرف و رسانه، گفت: کشورهای غربی که امروز ناقضان اصلی حقوق انسانها در جهان هستند، بدلیل داشتن رسانه های گسترده، جنایت های خود را می پوشانند و کشورهای مدافع حقوق بشر را متهم به نقض می کنند.

وی با بیان اینکه چطور فردی مانند شاهزاده سعودی با آن همه جنایت علیه مردم سوریه، یمن و سایر کشورهای اسلامی مدال مدافع حقوق بشر می گیرد؟ افزود: این اقدامات نشان می دهد که هر فردی که در کشتار مظلومان بیشتر با کشورهای غربی و مستکبر جهان همراه باشد، مدال بهتری می گیرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه همه کشورها می‌دانند که رعایت حقوق بشر چقدر خوب است و می تواند به دوستی بین ملت ها کمک زیادی کند، اما می بینیم که بزرگترین جنایت کاران عالم برای اینکه اجازه ندهند مردم دنیا با کشورهای اصلی مدافع حقوق بشر یعنی ایران اسلامی و یا حزب الله لبنان آشنا شوند، این کشورها را به نقض حقوق بشر متهم می کنند، گفت: کشورهایی که اصل حقوق بشر را نمی فهمند و یا خود را به نفهمی می زنند می خواهند که از برچسب عدم رعایت حقوق بشر به نفع خود استفاده کنند.

حجت الاسلام مشرفی با بیان اینکه کشورهایی که تروریست های داعشی در دامن آنها و با حمایت آنان پرورش پیداکردند، ادعای مبارزه با داعش را دارند، گفت: آمریکا در حالی حرف از مبارزه با تروریست میزند که خودش حامی اصلی داعشی های وحشی در جهان است.

وی با بیان اینکه نخبگان رسانه ای باید تلاش بیشتری برای پرده برداری از چهره واقعی ناقضان حقوق بشر دنیا کنند، گفت: این کشورهایی که هیچ رنگ و بویی از حقوق بشر نبردند با وقاحت تمام ادعای رعایت حقوق بشر دارند، اینها هنوز الفبای حقوق بشر را هم نمی دانند.

این استاد حوزه علمیه گفت: امروزدر منطقه کشورهایی را می بینیم که ابزار دست صهیونیست ها هستند، و حقوق بشر اسلامی را نمی فهمند و یا خود را به نفهمی زده اند و اعمالی انجام می دهند که با حقوق بشر اسلامی در تضاد است.

حجت الاسلام مشرفی با بیان اینکه خلق و خوی استکبار جهانی در تاریخ هم چپاولگری بوده، اظهارداشت: اینها هرکسی را که بدنبال عدالت و مبارزه با ظلم باشد تلاش می کنند که از سر راه خود بردارند، این موضوع از صدر اسلام بوده و امروز هم با قوت بیشتری ادامه دارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به این دلیل که پرچم دار مبارزه با ظلم و تروریست و صهیونیست در جهان است، طبیعی است که اینها نمی توانند این را تحمل کنند و ایران را متهم به نقض حقوق بشر می کنند.

به راحتی می توان دریافت که فاصله بین حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر آمریکایی از زمین تا آسمان است، حقوق بشر اسلامی کرامت انسان را مدنظر قرار می دهد، اما حقوق بشر آمریکایی این کرامت را پایمال مکرده و ارزی برای انسان قائل نیست، و در این بین متأسفانه کشورهای عربی نیز دست بر دهان گرفته و هیچگونه اعتراضی نمی کنند.

کشتن مردمان مظلوم و بی گناه که در اسلام و حقوق بشر اسلامی به طور قطع نهی شده است، اما می بینینم کشورهایی چون عربستان و گروه های تکفیری چون داعش به راحتی سر از بدن کودکان بی گناه جدا می کنند و به نام اسلام هر اقدام بیرحمانه ای را صورت می دهند، و جامعه بین المللی نیز چشم خود را بر روی این حقایق بسته است.

امید است روزی شاهد بیدار شدن تمامی امت مسلمان جهان باشیم و حقوق بشر اسلامی را به عرصه ظهور برسانیم، و دست آمریکا و اسرائیل را از خاورمیانه قطع کنیم، و به تمام جهان نشان دهیم، تنها حقوق بشر اسلامی است که می تواند از حقوق انسان ها دفاع کند.

گزارش: محمد جواد شریفی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha