سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مدیر کل اوقاف مازندران

حوزه/ حجت الاسلام حیدری با بیان این که سنت حسنه وقف عاملی در جهت حفظ استقلال حوزه های علمیه خواهد بود، گفت: این مراکز ارزشمند دینی هیچ گاه وابسته به حکومت ها نبوده اند و همین مسأله مهم ترین شاخصه حوزه های علمیه در طول تاریخ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مازندران، حجت الاسلام  ابراهیم حیدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در نشست با مدیران مدارس علمیه استان که به منظور احیاء موقوفات حوزه های علمیه برگزار شد، وقف را مهم ترین و مطمئن ترین پشتوانه برای حوزه های علمیه دانست.

وی با اشاره به این که در طول ادوار مختلف تاریخ عالمان و بزرگان دینی بسیاری اموال و دارایی های خود را برای مصارف حوزه های علمیه وقف کردند، افزود: امروز نیز باید تلاش شود تا این سنت حسنه در جامعه اسلامی حفظ شود.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که سنت حسنه وقف عاملی در جهت حفظ استقلال حوزه های علمیه خواهد بود، خاطرنشان کرد: این مراکز ارزشمند دینی هیچ گاه وابسته به حکومت ها نبوده اند و همین مسأله مهم ترین شاخصه حوزه های علمیه در طول تاریخ است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که متأسفانه در طول تاریخ به دلیل عدم رسیدگی مناسب بسیاری از موقوفات حوزه های علمیه به فراموشی سپرده شده است، افزود: در حال حاضر شناسایی و احیاء این موقوفات به طور جدی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی با بیان این که وقف پشتوانه ارزشمندی برای رشد و تعالی دینی جامعه است، تصریح کرد: این سنت ارزشمند دینی عامل پیشرفت و گسترش حوزه های علمیه و مراکز دینی در طول تاریخ بوده اند.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این که در مازندران بیش از 70 درصد موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است، خاطرنشان کرد: این مسأله نشان دهنده دینداری و ولایت مداری مردم این دیار است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که باید موقوفات استان به سمت نیازهای روز پیش رود، تصریح کرد: علما و روحانیان باید در منابر و خطابه های خود مسیر وقف را به سمت حوزه های علمیه و مراکز دینی هدایت کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز حوزه های علمیه بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت و تقویت هستند، خاطرنشان کرد: حوزه به دلیل استقلال تاریخی دارد هیچ گاه به جایی وابسته نبوده  وامروز نیز کاملاً مستقل و تنها بر مبنای کمک های مردمی اداره می شود.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که احیاء موقوفات حوزه های علمیه و همچنین موقوفات جدید در این خصوص، استقلال حوزه به راحتی حفظ می ماند، تصریح کرد: با توجه به تأکید مراجع عظام دینی در خصوص حفظ استقلال حوزه یکی از بهترین راه های تحقق این مطالبه مهم دینی، تقویت موقوفات حوزه های علمیه است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با تأکید براین که در حال حاضر نیز عزم مناسبی برای احیاء موقوفات حوزه های علمیه در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه قضا و مدیریت مدارس علمیه خواهیم توانست بسیاری از موقوفات مدارس علمیه را شناسایی و در جهت احیاء آنها اقدامات مناسبی انجام دهیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز دشمن همه توان و سرمایه خود را در جهت ترویج فرهنگ انحرافی خود به کار گرفته است، تصریح کرد: در چنین شرایطی تقویت مراکز دینی و حوزوی می تواند بهترین راهکار برای مقابله با هجمه ها و توطئه های دشمنان باشد.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که حوزه های علمیه همواره پشتوانه محکمی و مطمئنی برای انقلاب اسلامی بوده اند، افزود: علما و بزرگان دینی پرورش یافتگان همین مراکز ارزشمند دینی هستند که امروز در جامعه اسلامی نقش آفرینی می کنند.

وی با اشاره به این که امروز رسالت حوزه بسیار سنگین تر از چهار دهه اخیر است، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد جامعه در ابعاد مختلف، ضرورت حضور مؤثر تر طلاب و حوزویان در جامعه بیش از پیش ضروری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha