پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد امین شهیدی  رهبر حزب امت واحده پاکستان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد امین شهیدی گفت: در وجود همه مسلمانان عشق، محبت و مودت اهل بیت (ع) هست و اگر ما عشق و محبت اهل بیت را محور وحدت قرار دهیم، مسلمانان متحد می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد امین شهیدی در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به بیان نکاتی درباره وحدت میان مسلمانان پاکستان پرداخت.

وی تحلیلگر مسائل پاکستان و خاورمیانه، عضو اسبق شورای ایدئولوژی اسلامی، معاون سابق دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین و رهبر حزب امت واحده و نائب رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان است.

متن این گفتگو  بدین شرح است:

حوزه؛حزب امت واحده برای چه هدفی تاسیس شده و چه برنامه هایی برای آینده دارد؟

 حزب امت واحده در سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شد و در این حزب علما و شخصیات برجسته از مذاهب مختلف ما نند دیوبندی، اهل حدیث، بریلوی و شیعه حضور دارند.

هدف امت واحده ترویج معارف اسلامی با محوریت اهل بیت (ع) و بیدار کردن امت مسلمان در اموری است که هنوز یا درموردش آگاهی ندارند و یا باعث غفلت امت اسلامی شده است.

هدف دیگر امت واحده این است که با دشمنان اهل بیت و وحدت اسلامی در شبه قاره هند مبارزه کنند،‌ زیرا در شبه قاره هند محبت و همدلی میان مردم وجود دارد و در این سرزمین متاسفانه از طرف دشمن برای دور کردن مردم از اهل بیت (ع) توطئه های زیادی انجام می شود.

در عصر حاضر ما احساس کردیم که برای وحدت امت و اتحاد امت به اصطلاح قرآن «یک امت واحده» تشکیل بدهیم و در رابطه با موضوعاتی کار کنیم که در همه مذاهب مشترک باشد.

در این حزب از 4 استان کشور علما و شخصیت های برجسته از  مذاهب مختلف حضور دارند و تا اکنون فعالیت های مختلفی مانند برگزاری چندین کنفرانس، انتشار کتب در موضوعات مختلف و انتشار اقوال اهل بیت (ع) در فضای مجازی و کارهای دیگر انجام دادیم و این فعالیت ها ادامه دارد.

همچنین برای کاهش دوری مردم از اهل بیت (ع) انتشار کتاب های اهل سنت که در مدح اهل بیت (ع) نوشته شده است را در دستور کار قرار داده ایم و از سوی دیگر برای آشنا کردن سادات اهل تسنن به آبا و اجداد حقیقیشان تلاش هایی صورت گرفته است.

یکی از جنبه های فعالیت امت واحده نیز موضوع مهدویت به عنوان یک موضوع اسلامی است زیرا ما بر این باوریم که مهدویت فقط مربوط به شیعیان نیست، بلکه یک موضوع اسلامی است که باید اهل سنت به این مسئله توجه کنند و در این موضوعات کنفرانس های مختلف در مدارس اهل سنت، اهل حدیث و بریلوی برگزارکرده ایم و این فعالیت ها در پاکستان ادامه دارد.

 

حوزه؛اتحاد شیعه و سنی در پاکستان در چه سطحی است؟

پاکستان کشوری است که در آن از همه مذاهب مانند وهابی، دیوبندی، بریلوی یا شیعه و... وجود دارد و با صرف نظر از مسائل اختلافی؛ موضوعاتی مانند عشق، محبت و مودت اهل بیت (ع) میان مسلمانان وجود دارد و همه به اهلبیت (ع) احترام می‌گذارند و اگر ما عشق و محبت اهل بیت(ع) را محور وحدت قرار دهیم ٬مسلمانان به راحتی متحد می‌شوند.

 

برای وحدت راه معنوی را انتخاب کنیم

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم در پاکستان مسلمانان را نزدیک کنیم، راه اصلی سیاسی نیست، بلکه راه معنوی است و اگر برای وحدت راه معنوی را انتخاب کنیم راه باز است و هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

شما تعجب می‌کنید که مسجد "لال" دیوبندی ها که در اسلام آباد است و زمانی مرکز فتنه بوده، در داخل این مسجد گروه توحید و سنت (یکی از فرقه های تندرو و سختگیر دیوبندی) از شما بخواهند که باهم در موضوعات اهل بیت (ع) کار کنند، یا اگر همین جریان وهابیت که به عنوان اهل حدیث و سلفی در پاکستان فعالیت دارند،‌ بخواهند در موضوعات اهل بیت (ع) با شما فعالیت کنند و همان حرف ها را که شما در مورد اهل بیت می‌زنید بزنند برای ایجاد وحدت از این بهتر چه چیزی است؟

وقتی در میان دیوبندی و اهل حدیث عشق اهل بیت اینقدر است و در مذهب بریلوی درمورد اهل بیت عشق و مودت بسیار زیاد است؛‌بنده معتقدم در پاکستان میان مسلمانان اختلافات شدید وجود ندارد و عوامل اتحاد بیشتر و قوی تر است. 

 

حوزه؛ به نظر شما راه حل اختلاف میان احزاب شیعه چیست؟

اختلاف در درون انسان است و البته اختلافات بعضی مواقع اختلاف تفکری است و بعضی مواقع چیزهای مادی لست و کسانی که اختلاف فکری داشته باشند می‌توانند با صحبت کردن این اختلافات را حل یا کم کنند و برای یک هدف بزرگ می‌توانند باهم در یک راه حرکت کنند، اما اگر منشاء اختلاف چیزهای مادی باشد در این مواقع اتحاد سخت تر خواهد شد.

امام خمینی همیشه می‌فرمودند: اگر ۱۲۴هزار پیامبر باهم در یک شهر و یک زمان زندگی کنند در میان اینها هیچ اختلافی نخواهد شد؛ زیرا هدف اصلی پیامبران جلب رضایت خداوند است.

 

ما بی کس و کار نیستیم

حجت الاسلام و المسلمین محمد امین شهید تاکید کرد: در پاکستان هم اگر در میان احزاب انقلابی شیعی اختلاف فکری وجود داشته باشد، باید توجه داشت ما بی وارث نیستیم در مکتب ما یک محور، مرکز و نکته ارتکاز داریم که این را هیچ مذهب دیگری ندارد و ما به آن «ولایت» می گوییم که همین نقطه اشتراک ما است و زیر سایه ولی فقیه می‌توانیم متحد شویم و من به خاطر این عرض کردم که تا زمانی که زیر سایه ولی فقیه متحد نشویم، مشکلات خواهیم داشت.

اما اگر منشاء اختلاف چیزهای مادی مانند شهرت و رهبری یا چیز دیگری باشد زیر سایه خداوند و رسول الله (ص) هم متحد نخواهند شد، پس ما باید اول ببینیم که اختلاف اصلی در چه موضوعاتی است و باید راه حل پیدا کنیم بنا بر این اگر در میان انقلابیون و پیروان ولایت اختلافی وجود دارد ،مرجع داریم به مرجع رجوع کرده و حل می‌کنیم.

حوزه؛ به نظر شما عدم وحدت میان شیعیان در پاکستان آیا باعث ضعف ملت تشیع می شود؟

 اختلاف باعث نقصان است و وقتی ملت متفرق شود قدرت هم تقسیم می شود و ملت هم ضعیف خواهد شد و از سوی دیگر غلبه بر ملت های ضعیف هم برای دشمن کار راحتی است؛ چون وقتی شما تقسیم می شوید برای اثبات وجود خود باید از دیگری کمک بگیرید.

اما من در اینجا از شما می خواهم به من بگویید: آیا اتحاد شیعه با شیعه آسان است یا شیعه با وهابی، دیوبندی با ملحد؟

اگر شما فکر کنید شما هم همین را می‌گویید که شیعه با شیعه که مانند انگشتان دست است و در واقع یکی هستند، اگر شیعه با شیعه متحد باشند  شیعه قدرتمند خواهد شد اما اگر اختلاف داشته باشند و متفرق باشند برای کسب قدرت باید از غیر شیعه کمک بگیرند و این کمک برای مدتی کوتاه سودمند خواهد شد.

مثل روز روشن است که با اختلاف، ملت هیچ وقت قدرتمند نخواهد شد

این مثل روز روشن و واضح است که با اختلاف، ملت هیچ وقت قدرتمند نخواهد شد. افراد یا یک گروه برای چند وقت می‌توانند برای مدت کوتاهی خود را محفوظ و قوی تصور کنند، اما برای اینکه ملت قوی شود به عنوان شیعه هر جایی ممکن است باهم متحد شوند و با همکاری یکدیگر حرکت کنند. 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha