جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پزشکی

حوزه/ حجت الاسلام مرتضوی با بیان این که امروز پاسخگویی به مسائل مستحدثه بر عهده فقها و دانشمندان اسلامی است، گفت: در حوزه مسائل پزشکی تحولاتی بوده است؛ لذا امروز فقه در مسائل مستحدثه پزشکی باید بتواند پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام سید محسن مرتضوی، عضو کارگروه فقه پزشکی جامعه المصطفی، در سلسله نشست های پژوهشی دین و سلامت در موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع) مشهد با بیان این که خوشبختانه امروز در حوزه دین و سلامت، تکاپو و تلاش علمی و دغدغه در حوزه های علمیه ایجاد شده که این نشست های علمی باید ادامه یابد، گفت: این نشست ها باعث بالندگی حوزه، تولید علم و ایجاد فضای تلاش و تکاپو در حوزه های علمیه می شود.

وی با بیان این که از خصوصیات بارز دین مبین اسلام مطابقت با نیازمندی های زمان و فرهنگ و دانش روز است و همین ویژگی ها است که سبب پویایی و جاودانگی دین مبین اسلام شده، تصریح کرد: فقه شیعه فقه پویایی است که هرگز بن بست در آن راه ندارد و سیستم قانون گذاری فقه اسلامی بر اساس سرشت ادمی استوار است که با تحولات دوران کهنه نمی شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که فقه اسلامی با فطرت انسانی و تحولات باید هماهنگ باشد و به بررسی مشکلات زمان بپردازد و راه حل ارائه هد، خاطر نشان کرد: به همین سبب پاسخگویی به مسائل مستحدثه و نوپیدا در اعصار مختلف در نزد فقیهان شیعه امری رایج بوده و از ابتدای عصر غیبت جوامع و مردم با سوالات جدید و نو روبرو بودند.

حجت الاسلام مرتضوی با بیان این که از ابتدای عصر غیبت فقهای ما به مسائل مستحدثه پرداختند اما در قرن اخیر یعنی قرن 20 و شروع قرن 21 پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی و انبوه سوالات، متخصصین را متوجه فقه ما کرده است، بیان کرد: امروز صدها سوال جدید در حوزه فقه پزشکی وجود دارد که اگر فقه پزشکی پویا است باید پاسخگوی این سوالات باشد.

وی با بیان این که امروز پاسخگویی به مسائل مستحدثه بر عهده فقها و دانشمندان اسلامی است، ابراز کرد: در حوزه مسائل پزشکی تحولاتی بوده و وضعیت بهداشت در طول سالیان سال ارتقا یافته، سن افراد نیز طولانی تر شده و پزشکی خدمات ارزنده ای را به جامعه بشر اعطا کرده اما گاهی پزشکی معرفت های دینی را دچار چالش کرده و از سوی دیگر نیز گاهی متقابلا در حوزه های مختلف کلامی فقهی پزشکی دچار چالش شده است؛ لذا فقه در مسائل مستحدثه پزشکی باید بتواند پاسخگو باشد.

استاد حوزه با بیان این که در مسائل مستحدثه آنچه از حکم شرعی و پرداختن به مسائل اجتهاد تاثیر بیش تری دارد موضوع شناسی است و تا موضوع شناسی دقیقی صورت نگیرد فقیه نمی تواند حکم صادر کند، گفت: بنابراین باید فقها و دانشمندان علوم دینی با پزشکان و متخصصان تعامل داشته باشند تا در زمینه فقه پزشکی و مسائل مستحدثه پزشکی به نتیجه برسند.

حجت الاسلام مرتضوی با بیان این که امام صادق(ع) حدیثی دارند که می فرمایند هیچ جامعه بشری نیست که به سه گروه نیاز نداشته باشد تا مردم در موقع نیاز برای سعادت در زندگی دنیوی و اخروی به این سه گروه پناهنده شوند، بیان کرد: گروه اول فقیه، عالم، دین شناس، دانشمند و متقی است، گروه دوم حاکم دلسوز و نیکوکار که دستورات او متاع بوده و گروه سوم نیز باید پزشک ماهر و مورد اطمینان باشد که در مسائل مستحدثه پزشکی این قابل درک است.

وی با بیان این که در مسائل پزشکی باید فقها به هم کمک کرده و موضوع شناسی را دنبال کنند تا احکام شرعی استنباط شود، گفت: بسیاری از مسائل جدید موضوع شناسی خوبی نشده و فقها موضوع را لمس نکردند لذا ابهاماتی در احکام هست که باید ضمن رفع ابهامات این موضوع شناسی را در مسائل پزشکی با همکاری جامعه پزشکی دنبال کرد.

عضو کارگروه فقه پزشکی جامعه المصطفی با بیان این که فقه و پزشکی بسیار نزدیک است چراکه فقه سلامت روح و روان و پزشکی سلامت جسم را تامین می کند که همه باید کنار هم باشد، اظهار کرد: فقه و پزشکی بسیار به هم نزدیکند تا سلامت جسم و روح و روان را تامین کنند و فقه پزشکی همه احکام فقهی مرتبط با پزشکی را شامل می شود.

حجت الاسلام مرتضوی با بیان این که فقه باید به مسائل جدید در حوزه تحقیقات نوین پزشکی پاسخگو باشد، به چهار دسته از موضوعات جدید و روز پزشکی که امروز جامعه با آن درگیر است، اشاره و ابراز کرد: باروری و نابارویی، مرگ و حیات، ژنتیک و درمان و ترمیم از جمله این موضوعات است که همه اینان در قالب کتاب فقه تحقیقات نوین پزشکی بررسی شده و در حال حاضر نیز این کتاب به عنوان کتاب درسی جامعه المصطفی  در رشته فقه پزشکی در رشته کارشناسی ارشد تدریس می شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha