سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شیخ عبدالمهدی کربلایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین کربلایی در خطبه نماز جمعه کربلا نسبت به خطرات استفاده نامناسب از شبکه های اجتماعی هشدار داد و خواستار ایجاد راه حل برای رفع گرفتاری مردم بصره شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم مطهر امام حسین(علیه السلام) برگزار شد، اشاره کرد: در برهه اخیر اعتیاد به استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی و عدم رعایت ضوابط شرعی و اخلاقی در استفاده از آن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: استفاده از شبکه های اجتماعی به یک امر ضروری زندگی تبدیل شده است و کوچک و بزرگ و مرد و زن از آن استفاده کرده و از خود جدا نمی کنند، به گونه ای که این شبکه ها نقش مهمی در بسیاری از موضع گیری های اعتقادی، فرهنگی و سیاسی و سنت ها و آئین ها دارد.

استفاده از شبکه اجتماعی باید در جهت منافع فرد و جامعه باشد

شیخ کربلایی تصریح کرد: این مسئله اگر به صورت درست مورد استفاده قرار نگیرد، امنیت اجتماعی، اخلاقی و سیاسی فرد را تهدید می کند.

نماینده آیت الله سیستانی اشاره کرد: این فناوری اگر به صورت درست و در ابعاد مختلف زندگی به نفع فرد و جامعه استفاده شود، نقش مثبت و بزرگی دارد، به گونه ای که ارتباط اجتماعی را آسان و دیوار زمانی و مکانی را میان خانواده و فرزندان برداشته است و راه را برای آشنایی با معارف انسانی و فرهنگ دیگر ملت ها، تبادل افکار و اطلاعات باز کرده است.

شبکه های اجتماعی منجر به فروپاشی خانواده و جدایی شده است

امام جمعه کربلا در بخش دیگر اشاره کرد: این مسئله در بسیاری از زمینه های زندگی استفاده منفی می شود که از جمله آنها؛ برقراری روابط نامشروع، هتک حرمت ها، نابودی روابط واقعی اجتماعی، برقراری روابط در خارج از چارچوبی که شرع تعیین کرده، فروپاشی بسیاری از خانواده ها، جدایی زوج ها، روی آوری فرد به گوشه گیری، افسردگی، نگرانی و آشفتگی روانی است.

باید آثار منفی استفاده از شبکه اجتماعی بیان شود

شیخ کربلایی گفت: متأسفانه شاهد استفاده منفی از این شبکه ها هستیم، لذا باید فرد و جامعه با آثار منفی اجتماعی، اخلاقی و سیاسی استفاده نادرست استفاده از آن آگاه شوند و راهکار های لازم برای استفاده درست و سازنده ارائه شود.

امام جمعه کربلا در بخش دیگر خطبه به شکایت های مردم بصره در خصوص کمبود آب آشامیدنی اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه آیت الله سیستانی بارها خواستار پی گیری برای رفع این مشکل حتی به صورت موقت شدند، امّا تا امروز این مسئله حل نشده و هر کس تقصیر را به گردن دیگری می اندازد.

وی افزود: این واجب شرعی و انسانی و ملی مسئولین است که هماهنگی و تلاش لازم را برای کاهش سختی های مردم بصره داشته باشند و راه حل مناسب و سریع برای این مسئله بیابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha