پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ اجلاسیه معاونان آموزشی مدیریت های استانی حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر کل اساتید معاونت آموزش حوزه های علمیه با بیان این که نظام جامع استادی نهایی شده، گفت: استاد معین به معنای این که مشکل کمبود استاد را برطرف کنیم نیست، بلکه از باب شناسایی طلاب ممتاز و توانمند می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزای «حوزه» حجت الاسلام روزبهانی پیش از ظهر شنبه در اجلاسیه معاونان آموزشی مدیریت های استانی حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، اظهار داشت: نظام جامع استادی نهایی شده است و در مرحله تصویب قرار دارد.

وی افزود: بحث معافیت دائم را به استان ها واگذار نموده و هیچ واسطه گری در این طرح برای خود تعریف نکردیم و همچنین صدور گواهی نیز به استان ها واگذار شده است.

مدیر کل اساتید معاونت آموزش حوزه با اشاره به اینکه چهارمین سال است که آیین نامه ارزیابی اساتید را اجرایی می کنیم و تا قبل از آن هر مدرسه طبق سلیقه خود ارزیابی را از اساتید انجام می داد، گفت: در بخش حمایت مالی از اساتید با همیاری شورای عالی اصلاحیه ای داشتیم و پرداختی اساتید تمام وقت را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه مدیران مدارس باید از توانمندی علمی لازم برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: از این جهت آیین نامه سطح علمی و توان درسی مدیر را به تصویب رساندیم و ابلاغ کردیم.

حجت الاسلام روز بهانی همچنین به ارتقای سطع علمی معاونین مدارس اشاره کرد و ادامه داد: کادر مدیریتی مدرسه باید از وزن علمی لازم برخوردار باشد و در این راستا در شورای عالی مصوبه ای را داشته ایم.

وی با بیان اینکه معاونین تهذیب مدارس هم باید الزاما از اساتید انتخاب شوند به موضوع استاد معین و اینکه طلبه بتواند سطوح پایین تر را تدریس کند پرداخت و گفت: استاد معین به معنای این که مشکل کبود استاد را برطرف کنیم نیست، بلکه از باب شناسایی طلاب ممتاز و توانمند می باشد.

مدیر کل اساتید معاونت آموزش حوزه ابراز کرد: آیین نامه ساماندهی اساتید دروس خارج نیز بررسی و تصویب گردید؛ کادر مدیریتی که دارای حکم تدریس است دروس خارج را به صورت غیر حضوری تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه در نظام جامع اساتید که چشم انداز و مسیرحرکت حوزه را در آینده مشخص می کند و مأموریت ها در آن تعریف، چشم انداز روشن و اهداف کلان در آن گنجانده شده است، افزود: قریب به 20 ویژگی در افق نظام جامع اساتید دیده شده است.

حجت الاسلام روز بهانی با اشاره به این که پیشنهاد شده  تا آیین نامه حقوق اساتید اصلاح شود، توضیح داد: اکنون آیین نامه شامل مدارس شهرستان ها می شود و پیش بینی کردیم مدارس قم هم تحت یک آیین نامه قرار بگیرند.

وی بیان کرد: بیمه بازنشستگی اساتید به طور جدی دنبال می شود و همچنین دنبال این هستیم که حقوق بازنشستگی اساتید تمام وقت، بعد از بازنشستگی متناسب با حقوق آن ها باشد.

مدیر کل اساتید معاونت آموزش حوزه ادامه داد: اساتیدی که دارای سنوات تدریس قابل قبولی هستند و سن آن ها برای تدریس بالا رفته است به صورت نظام مند ساعات کاری آن ها کم می شود، بدون اینکه حقوق آن ها کاهش یابد و نیز برای از کارافتادگان پیش بینی هایی خواهیم داشت.

وی تأمین امکانات آموزشی و پژوهشی، مسکن، حفظ و تثبیت جایگاه و موقعیت اساتید و تفاهم با ائمه جمعه را از دیگر اقدامات برشمرد و تصریح کرد: دغدغه ها و مشکلات اساسی اساتید به طور جامع در نشست ها مشخص شده و به مدیر حوزه و شورای عالی منتقل شده است.

حجت الاسلام روز بهانی با بیان اینکه بخش عمده این مباحث و مشکلات را اعتبارات حل می کند و اعتبارات هم متأسفانه محدود است، گفت: تا سال 85 یک ریال به استاد ها پراخت نمی کردیم و لذا با اعتقاد بر اینکه باید مشکل مالی اساتید حل شود، اما معلوم نیست که این روند به نفع حوزه های علمیه باشد یا خیر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha