پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان اردبیل

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که انقلاب آفاق بسیار گسترده ای را فراروی روحانیت قرار داد، تصریح کرد: طلبه باید خود را خادم مردم و آماده هر گونه فداکاری برای فکر و دین و دنیای مردم بداند و آگاه باشد که این عمامه در واقع کفن ماست.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» از اردبیل، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه استان اردبیل که در مدرسه علمیه صالحیه این شهر برگزار شد، ضمن تبریک دهه ولایت و عید غدیر خم، اظهار داشت: بی شک همه کسانی که برای رشد و اعتلای حوزه علمیه استان تلاش می کنند، همچنین مسئولان، کادر، خیرین و مردم که به سربازان امام زمان(عج) خدمت می کنند قطعاً نزد خدای متعال مأجور هستند، به خصوص نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل و نیز مدیر حوزه علمیه استان که با حمایت ها و هدایت های خود به رشد و توسعه فعالیت های حوزوی کمک می کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: خطه اردبیل در طول تاریخ تشیع، بزرگانی همچون مقدس اردبیلی را در دامان خود پرورش داده و ما امروز در مسیر طلبگی و خدمت به مکتب اهل بیت(ع) راه این بزرگان را ادامه می دهیم.

وی ادامه داد: طلاب جوان با شور و شوق و علاقه بسیار وارد دستگاه مقدس حضرات معصومین(ع) و سربازی امام زمان (عج) شده اند و باید بدانند که مهم ترین نقطه تمایز حوزویان، بعد از کسب دانش دینی، تربیت ایمانی و التزام به اخلاق اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: شما باید ضمن غواصی در اقیانوس عظیم علم و معرفت دینی، زمینه رشد و تعالی خود در عرصه اخلاق و تهذیب را فراهم کنید تا بتوانید سرباز خوبی برای اسلام و انقلاب اسلامی باشید و رضایت خاطر حضرت ولی عصر(عج) را فراهم نمایید.

وی با بیان این که اساسی ترین عنصر در شخصیت طلبگی، رشد و تعالی اخلاقی است، افزود: ما باید بدانیم که سخت ترین کارها، جهاد اکبر و دست و پنجه نرم کردن با شیطان های درون و جنود شیطانی است که هر لحظه ما را مورد هجوم و تاخت و تاز قرار می دهند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اساس کار طلبگی حفظ و مراقبت نفس است، گفت: بکوشید که از نفس حق و پاک اساتید و بزرگان حوزه در مسیر تربیتی و اخلاقی بهره مند شده و در مسیر تهذیب و تزکیه نفس از هیچ کوششی غافل نشوید.

آیت الله اعرافی همچنین ابراز داشت: بعد از قرآن کریم که باید زندگی ما بر اساس و محوریت آموزه های نورانی آن باشد؛ کتاب شریف نهج البلاغه بهترین انیس ما باید در مسیر طلبگی باشد.

وی افزود: ما اگر به حوزه آمده ایم باید با خدا معامله کرده و دل به خدا و اولیای الهی سپرده و در مسیر علم و اخلاق و کسب تقوا بکوشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین ضمن اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) گفت: اگر به دیده دل بنگریم و به کلام امیرمومنان(ع) دقت کنیم، به خوبی متوجه می شویم دنیا آن قدر حقیر است که گویا اصلاً وجود نداشته و آخرت آن قدر بزرگ است که نباید هیچ چیز دیگری ما را از توجه به آن باز بدارد.

وی با تاکید بر این که حوزه جایگاه بسیار باعظمتی دارد، تصریح کرد: این خطاست که کسی به خاطر وجود چند اشکال، جایگاه رفیع حوزه و این میراث عظیم برجای مانده از بزرگان حوزه را نادیده بگیرد؛ البته ما هم وجود اشکالات را قبول داریم، اما در عین حال ضمن تلاش به منظور رفع اشکالات باید مراقب باشیم که جایگاه ویژه حوزه محفوظ باقی بماند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: طلبه باید خود را خادم مردم و آماده هر گونه فداکاری برای فکر و دین و دنیای مردم و جامعه بداند و آگاه باشد که این عمامه و لباسی که ما بر تن داریم، در واقع کفن ماست و ما با خدا عهد و قراری گذاشته ایم که در راه الهی و نشر معارف حقه الهی از همه وجود خود مایه بگذاریم.

وی ابراز داشت: سخن را در آغاز سال با نهج البلاغه شروع کردیم و ان شاءالله همه ما در تبعیت از کلام امیر مومنان(ع) بتوانیم زمینه سعادت دنیا و آخرت خود را فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که امروز حوزه و روحانیت در شرایط خاصی به سر می برد، گفت: انقلاب اسلامی با پیروزی خود آفاق بسیار گسترده ای را فراروی ما قرار داد و اینک در عصری به سر می بریم که برای تعالیم دین رقبای دیگر به میدان آمده و بر شدت دشمنی ها علیه دین و حوزه های علمیه به خصوص با ابزارهای نوین فضای مجازی افزوده شده است؛ طبعاً در این شرایط رسالت و مسئولیت ما سنگین تر از هر زمان دیگری است.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: با وجود سنگینی جایگاه و نقش حوزوی، نباید از خاطرمان برود که علم دین،  مسئولیت ما را سنگین تر می کند، اما از آن سو لغزش ها را بسیار خطرناک تر می کند.

وی با بیان این که الگوبودن و الهام بخشی روحانیت و طلاب در جامعه باید با حفظ دغدغه ها و مراقبت از نیفتادن در دام ها و لغزش ها باشد، گفت: در سر بزنگاه ها و پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری فرمودند، ما در خصوص حفظ و تقویت باورهای دینی مردم و رساندن پیام انقلاب اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) به دنیا، وظیفه بسیار مهمی برعهده داریم.

وی افزود: انتساب ما حوزویان به دستگاه اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) نیز وظیفه و رسالت ما را سنگین تر می کند و اگر خوب عمل کردیم به جایگاه خوبی دست می یابیم، اما اگر خدای ناکرده بد عمل کردیم، زمینه سقوط خود را فراهم کرده ایم.

آیت الله اعرافی با بیان این که ما باید به سنت ها و ارزش های اصیل حوزوی خود بازگردیم، ابراز داشت: تلاش و مجاهدت در کسب علم و نشر آن، خستگی ناپذیری، اخلاص در راه خدا، تاکید بر اخلاق و تهذیب و تربیت نفس ، بی توجهی به دنیا به معنای صحیح آن که در کلام اهل بیت(ع) مشهود است از جمله شاخصه های طلاب و فضلای حوزه باید باشد.

وی با اشاره به این که در سفر دو روزه به استان اردبیل، جلسات بسیار خوب و متعددی با اساتید و مسئولان و کادر حوزه استان برگزار شد، گفت: به لطف الهی ما مصوبات خوبی در استان داشتیم که ان شاءالله با همت شما طلاب و تلاش مضاعف مدیران و مسئولان حوزه استان، شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر حوزه علمیه استان اردبیل خواهیم بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: همه باید در این جهت کار کنیم که حوزه علمیه پاسخگوی نیازهای جامعه و نظام اسلامی و گره گشای کار مردم باشد، به خوبی بتواند به شبهات و سؤالات پاسخ دهد و از حریم مکتب اهل بیت(ع) به درستی دفاع کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین بیان داشت: انتظار می رود که با همت همه طلاب، اساتید و مسئولان حوزه علمیه استان، اردبیل به یک منطقه نمونه در فعالیت های دینی و حوزوی تبدیل شود و در زمینه های مختلف منشاء خدمات و آثار بسیاری باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha