سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ همایش بین المللی «غدیر از نگاه اهل سنت» در اردبیل

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، پیام غدیر را فرامذهبی و فراتمدنی دانست و گفت: در غدیر یک پیام مشترک وجود دارد و آن عبارت است از مرجعیت امیرالمومنین (ع) و خاندان پیامبر (ص)در مباحث علمی و معرفتی؛ هر برادر مسلمانی در هر جای عالم که باشد ولو این که غدیر را هم نپذیرد بر این مسأله تاکید می کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» از اردبیل، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در شانزدهمین همایش بین المللی «غدیر از دیدگاه اهل سنت» که به همت جامعه المصطفی العالمیه، در سالن ولایت شهر اردبیل برگزار شد، ضمن تقدیر از حضور طلاب و دانش پژوهان المصطفی از 42 کشور جهان و نیز تشکر از برگزارکنندگان این همایش، اظهار داشت: مسئولان محترم استان اردبیل به خصوص نماینده ولی فقیه و نیز استاندار این استان تلاش های فراوانی در برگزاری این همایش داشتند که لازم است در این جا از زحمات این بزرگواران و دیگر مسئولان و مدیران تقدیر و تشکر داشته باشیم.

وی، ضمن تبریک دهه ولایت و امامت، گفت: غدیر و تاکید بر وحدت اسلامی، دو روی یک سکه هستند و باید در همایشی به این عظمت درباره غدیر به خصوص بر وحدت میان امت اسلامی تاکید کنیم، ضمن آن که حضور برخی از علما و اندیشمندان اهل سنت در این همایش نیز تاییدی است بر همین مساله.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین افزود: تبیین ما در خصوص مساله غدیر قطعاً دفاع از این فرهنگ و مکتب است، بی شک تقریر ما از واقعه غدیر نیز عامل اختلاف و دودستگی میان امت اسلامی نیست.

وی اضافه کرد: ما در این همایش نیز به طور خاص به دنبال همین هدف هستیم به ویژه آن که در دنیای امروز دشمنان اسلام و مسلمین به دنبال اختلاف افکنی و دشمنی بین مذاهب اسلامی هستند تا به این وسیله به اهداف خود دست یابند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: قصه غدیر، قصه بسیار بزرگی است که از معماری و طراحی بلندی برخوردار است که بنده تا سی نکته را از آن برداشت و نگاشته ام، اما آنچه حائز اهمیت است این که بی شک طراح و معمار بزرگ غدیر، پیامبر اکرم(ص) بوده اند.

وی تصریح افزود: گرچه درباره غدیر شبهاتی مطرح شده است، اما بیشتر بزرگان و علمای مذاهب اسلامی اصل غدیر و این اتفاق بزرگ را پذیرفته اند و در بحث دلالت و محتوا میان آن ها اختلافاتی ایجاد شده، اما قدر متیقن و پیام مشترک غدیر، مورد توافق جمع بزرگی از علمای همه مذاهب اسلامی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: هم در محور سند غدیر و هم دلالت، وظیفه ما تبیین درست مسأله غدیر است که بسیاری از این مباحث در کتاب شریف الغدیر مرحوم علامه امینی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: در غدیر یک پیام مشترک نیز وجود دارد و آن هم عبارت است از مرجعیت امیرالمومنین(ع) و خاندان پیامبر(ص) در مباحث علمی و معرفتی؛ هر برادر مسلمانی در هر جای عالم که باشد و لو این که غدیر را هم نپذیرد بر این مسأله تاکید می کند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: امام علی(ع) و اهل بیت(ع) محور و مغناطیس عشق و محبت میان مسلمانان بوده اند و این مسأله نیز مورد تاکید بسیاری از علما و اندیشمندان مذاهب اسلامی است.

وی یادآور شد: در غدیر یک پیام فرامذهبی و فراتمدنی وجود دارد و به جز با رویکرد بغض و کینه اقلیتی که راه افراط و تفریط را پیش گرفته اند، همه مذاهب اسلامی این پیام را قبول دارند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: در این همایش که در شهر اردبیل با آن سابقه دینی و تاریخی برگزار می شود، باید به این مساله توجه کرد که غدیر یک دامنه و محتوای عام دارد و یک محتوای خاص که باید به همه آن ها توجه کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: میراث بزرگ علی بن ابیطالب(ع) که بخشی از آن در نهج البلاغه آمده و در نسل و خاندان ایشان باقی مانده، یک مرجعیت علمی را به همراه دارد که برای سعادت بشر و طی طریق در مسیر بندگی خدا توجه به آن بسیار لازم است.

وی افزود: بزرگان صحابه نیز درباره بعد ولایت معنوی امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) معترف بوده اند و لذا عشق و مودت به این خاندان، راهنمای بشریت و لازمه دست یابی به سعادت است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه همچنین ابراز داشت: باید برای تامین وحدت، به مقدسات اسلامی احترام گذاشت و از دشنام و تکفیر یکدیگر به شدت حذر داشت.

وی تصریح کرد: ما اگر از باب وحدت اسلامی و تقریب سخن می گوییم به خاطر این است که تاکید بر مشترکات اسلامی می تواند امت ساز باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: معمار غدیر به گونه ای آن را طراحی کرد که در گذر تاریخ، امواج پیام آن محو نشده و مورد غفلت و فراموشی قرار نگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سفر رسول خدا(ص) و چگونگی اعلام خبر جانشینی ایشان در سفر آخر عمر شریفشان در این دنیا به گونه ای بوده که از حیث روان شناختی و جامعه شناختی نیز باعث ماندگاری غدیر و پیام آن شد، کما این که حادثه غدیر یک حادثه روتین و معمولی هم نبود که از خاطره ها محو شود.

وی در ادامه افزود: این که در شرایط بیابانی و آفتاب سوزان این پیام به امت ابلاغ شد نیز نشان از غیرعادی بودن آن دارد و این هم از جمله دلایلی بود که باعث ماندگاری حادثه غدیر شد، ضمن آن که در این قضیه از هنر ارایه تصویر و نشان دادن علی (ع) و بر دست بالاآوردن ایشان از سوی پیامبر اکرم(ص) استفاده شد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: از سوی دیگر غدیر گره خورده به حجة الوداع و آیات نورانی در خصوص همین مسأله که باعث ماندگاری آن شده، ضمن آن که در غدیر شاهد یک نصب یعنی فعل سیاسی مربوط به جانشینی و خلافت بعد از رسول خدا(ص) هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: عرضه جهانی معارف اهل بیت(ع) وظیفه جامعه المصطفی است که ما در این خصوص این مسأله را شفاف اعلام می کنیم، اما این مهم با در نظر گرفتن راهبرد تقریب میان امت اسلامی است.

وی افزود: در مجموع چند ده هزار دانش پژوه جامعه المصطفی، حدود ده هزار نفر از برادران اهل سنت هستند که در داخل کشور و چه مراکز خارج از کشور بر اساس مذاهب اسلامی خود به تحصیل می پردازند و این یکی از شاخصه های ممتاز و بی نظیر المصطفی است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ما همزمان با انتقال و آموزش معارف اهل بیت(ع) به دانش پژوهان و افتخار به این مساله، مذاهب دیگر را نیز ارج داده  و نظام آموزشی ما به نیازهای مذاهب اسلامی دیگر نیز پاسخ می دهد و در ضمن به دیگر مراکز چون الازهر احترام گذاشته و معتقدیم باید آن ها نیز این سینه گشاده را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در کنار تبیین گفتمان بزرگ انقلاب اسلامی، راهبرد بزرگ ما متوجه امت اسلامی است و ما امت اسلامی را یگانه امت می دانیم و لذا اندوهناک هستیم که مسلمین با یک و نیم میلیارد جمعیت، داشتن حدود 70 درصد ذخایر عالم، دارا بودن 55 کشور و داشتن اقلیت مسلمان در همه کشورهای جهان و بازار اقتصادی بزرگ و به خصوص با داشتن این دین بزرگ و تمدن عظیم اسلامی با این همه سرمایه، اسیر قدرت های شیطانی است و حتی مسلمانان یک رأی در شورای امنیت ندارند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: غدیر باید امروز پیام نجات امت را منتشر کند و در برابر قدرت های وابسته ای که نمی گذارد اسرائیل از بین برود، بایستد و باعث شود که سروری مسلمانان در جهان محقق شود.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی متواضعانه در کنار برادران شیعه و سنی قرار دارد و به دنبال تحکیم وحدت میان امت اسلامی و ایستادگی در برابر دشمنان اسلام است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان گفت: غدیر به خوبی پیام روشن خود را به دنیا اعلام می دارد، اما هیچ گاه پیام جنگ و خشونت را صادر نکرده و نخواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha