یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طرح ادیب

حوزه/ طرح «ادیب» به عنوانی طرحی ابتکاری نخستین بار ۱۳ سال گذشته توسط معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان برای تلبس دائم طلاب در سطح کشور برگزار شد، دراین طرح ۴۰ موضوع مبتلا به برای امر تبلیغ طلاب به صورت کارگاهی در قالب ۸۰ ساعت آموزشی تدریس می شود.

حجت الاسلام حجت قربانی در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان پیرامون تشریح طرح تلبس دائم طلاب حوزه علمیه اصفهان(طرح ادیب) که هرساله به همت معاونت تهذیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه اصفهان برگزار می شود، اظهار کرد: امسال چهاردهمین دوره طرح ادیب برگزار می شود، این اتفاق۱۳ سال پیش توسط آیت الله طباطبایی نژاد، مدیر حوزه علمیه اصفهان رقم خورد و  ویژه طلابی است که قصد تلبس دائم را دارند.

وی با بیان اینکه فلسفه این اجرای طرح آن است که طلاب برای معمم دائم شدن آموزش های لازم را ببیند و مهارت های لازم را کسب کنند، اظهار کرد: شرط لازم برای ثبت نام دراین دوره اتمام پایه 5 و اشتغال در پایه 6 حوزه علمیه است.

مسئول واحد آموزش های کاربردی حوزه اصفهان با اشاره به اینکه این طرح دارای ۶ سرفصل اصلی است، خاطرنشان کرد: سرفصل ها شامل علوم و معارف قرآنی، فقه کاربردی اخلاق و تربیت دینی و علوم و معارف کاربردی و اعتقادی است که هرکدام دارای چند زیرشاخه هستند.

وی افزود: علوم و معارف قرآنی شامل آشنایی با تفاسیر و شیوه تبیین قرآن و تجوید و علوم قرآنی است و در فقه سیاسی شامل جریان شناسی سیاسی و ولایت فقیه و جریانات روز است

حجت الاسلام قربانی ادامه داد: در فقه کاربردی آموزش تغسیل، تکبیر و نماز و احکام وصیت و محاسبه ارث و همچنین آموزش روش بیان احکام روش محاسبه خمس و... وجود دارد

وی در رابطه با ساعات و نحوه برگزاری کلاس های طرح ادیب، خاطرنشان کرد: در هر دوره ۸۰ ساعت کلاس آموزشی برای طلاب برگزار می شود که سرفصل های فوق بعدازظهرها همزمان با برگزاری کلاس مدارس، برگزار می شود و در پایان دوره یک آزمون برگزار می شود که نمره آزمون تعیبن کننده قبولی و دریافت مدرک و شرط لازم برای معمم شدن است.

 

مسئول واحد آموزش های کاربردی حوزه اصفهان ادامه داد: در هر دوره به طور میانگین بالغ بر ۱۵۰ تا 200نفر طلبه معمم شدند که این روند رو به افزایش بوده که به طور مثال  سال گذاشته ۲۷۰ نفر معمم شدند. این افراد هرسال در شب عید غدیر با حضور آیت الله مظاهری و طباطبایی نژاد معمم می شوند.

حجت الاسلام قربانی به آمار کل معممین از آغاز طرح ادیب تاکنون اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ طلبه در قالب طرح «ادیب» معمم شده اند و حدود هزار ساعت آموزش کارگاهی به طلاب ارائه شده است.

وی با بیان اینکه مباحث از مسائل مورد نیاز برای افرادی است که می خواهند معمم شوند که با استفاده از بهترین اساتید آموزش داده می شود، تصریح کرد: ثبت نام چهاردهمین دوره طرح ادیب اواسط مردادماه صورت و کلاس های آن تا اوایل شهریورماه برگزار شده است و در شب عید غدیر طلابی که موفق به گذراندن کلاس ها شده اند به دست آیت الله العظمی مظاهری معمم می شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha