پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
هم اندیشی

حوزه/ هیئت مذهبی این نیست که به سیاست کاری نداشته باشد؛ بعضی سخنران­‌ها عادت کرده اند که بگویند ما سیاسی نیستیم. رهبر معظم انقلاب معتقدند این عبارت، عبارت صحیحی نیست و فرموده‌‌اند: «یکی از خصوصیات ائمه‌ طاهرین(ع) این بوده که همه‌ آن‌ها مبارزین و مجاهیدن فی‌سبیل الله بودند. یکی از ائمه‌ طاهرین(ع) را سراغ ندارید که این‌ها در موضع مجاهدت و مبارزه قرار نداشته باشد».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ایلام، حجت الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی، در جلسه هم اندیشی مسئولین هیئات مذهبی شهرستان ایلام گفت: هیئت‌های مذهبی دارای چند ویژگی هستند که آنها را از سایر تشکل‌ها و جمع‌ها جدا می‌سازد: اولین ویژگی‌ این است که توسط مردمی علاقه‌مند به اسلام و ائمه‌‌ی طاهرین(ع) اداره می‌‌شوند و بر محور عشق به ائمه‌ی طاهرین(ع) تشکیل شده‌‌اند. ویژگی دوم این است که هزینه‌های هیئت‌ها توسط خود مردم تأمین می‌شود و نه دستگاه‌های دولتی و حکومتی.

وی افزود: ویژگی سوم هم این است که سه عنصر «مردم»، «روحانیت» و «مداح» در این هیئت‌ها جمع شده‌‌اند. مردم هیئت را تشکیل می‌دهند و هزینه‌هایش را تأمین می‌کنند، «روحانی» به‌عنوان کسی که معرفت و محبت به ائمه(ع) را گسترش می‌‌دهد، و «مداح» هم به‌‌عنوان هنرمندی که می‌تواند این محتوا را به دل و جان مردم منتقل کند در هیئت حضور دارد.

مدیر حوزه علمیه ایلام بیان کرد: هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ به‌‌خصوص در تاریخ تشیع، در ایران عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌‌اند. ما مسلمان‌ها و به‌خصوص شیعیان، امتیازی داریم که دیگر ملیت‌ها و ادیان این امتیاز را به قدر ما ندارند و آن عبارت است از اجتماعات دینی که به شکل روبه‌رو، چهره به چهره، نفس به نفس تشکیل می‌شود که این را در جاهای دیگر دنیا و در ادیان دیگر کمتر می‌شود پیدا کرد؛ نه به این قوّت، نه به این وسعت، نه به این تأثیرگذاری و محتواهای راقی.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی در ادامه با اشاره به اینکه باید به دغدغه­‌های نظام اسلامی که دغدغه‌ی مردم هم هست، پرداخته شود و از این جلسات باید برای بصیرت‌‌افزایی استفاده شود، تصریح کرد: هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌‌مند به سیدالشهدا(ع) است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی است.

وی ادامه داد: هیئت مذهبی این نیست که به سیاست کاری نداشته باشد؛ چون بعضی سخنران­‌ها عادت کرده اند که بگویند ما سیاسی نیستیم. رهبر معظم انقلاب معتقدند این عبارت، عبارت صحیحی نیست. ایشان فرموده‌‌اند: «یکی از خصوصیات ائمه‌ طاهرین(ع) این بوده که همه‌ آن‌ها مبارزین و مجاهیدن فی‌سبیل الله بودند. یکی از ائمه‌ طاهرین(ع) را سراغ ندارید که این‌ها در موضع مجاهدت و مبارزه قرار نداشته باشد».

مدیر حوزه علمیه ایلام با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی یک سرمایه نفیس برای کشور و انقلاب هستند و انقلاب اسلامی ایران از هیئت‌ها به پا خواسته استف‌گفت: هیئت‌های مذهبی چهار رکن مردم، مدیر هیئت، خطیب و مداح دارند. اگر بخواهیم هیئت‌های فاخری داشته باشیم باید برای این چهار رکن سرمایه‌گذاری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی با تاکید بر این که رقابت‌های غیرخدایی در هیئت‌ها با اخلاص منافات دارد، افزود: اخلاص زمینه‌ساز تاثیر مداح و سخنران بر مردم است و رئیس هیئت باید زیور سیدالشهدا(ع) باشد و مداح هم اشعار انقلابی را قرائت کند؛ هیئت‌های مذهبی باید انقلابی باشند و محور حرکت اباعبدالله(ع) در هیئت تبیین شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha