جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست اعضای هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب با مسئولان خبرگزاری حوزه

حوزه/ رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب وابسته به مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم از خبرگزاری حوزه بازدید و در حاشیه آن نشستی با سردبیر و دبیران این خبرگزاری داشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب وابسته به مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم از خبرگزاری حوزه بازدید و در حاشیه آن نشستی با سردبیر و دبیران این خبرگزاری داشتند.

* فعالیت گسترده انجمن سواد رسانه طلاب در عرصه آموزش و پژوهش

دکتر رفیع الدین اسماعیلی، رئیس انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات حوزه در این نشست گفت: ارتقاء خبرگزاری حوزه در یک سال اخیر مشهود است که از طرف اعضای این انجمن از تمام عوامل و کارکنان رسانه رسمی حوزه تقدیر و تشکر می کنم.

وی به معرفی فعالیترفیع الدین اسماعیلی های انجمن سواد رسانه پرداخت و گفت: این انجمن قریب به 4 سال در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم راه اندازی شده که دارای هیئت مدیره نیز بوده و این هیئت، فعالیت های انجمن را پیگیری می نمایند.

وی ابراز داشت: امروز مراجعات بسیاری از سازمان ها و نهادهای گوناگون به انجمن سواد رسانه طلاب وجود دارد که خوشبختانه در راستای آن، کارهای مناسبی صورت گرفته است.

رئیس انجمن سواد رسانه طلاب خاطرنشان ساخت: مشاوره به نهادهای مختلف، آموزش در دو مقوله کوتاه مدت و بلند مدت و ... برخی از فعالیت هایی بوده که این انجمن انجام داده است.

 اسماعیلی تصریح کرد: قرآن و سینما، جنگ نرم و رسانه، بازی های کامپیوتری، سطح سواد و رسانه، مستندسازی با موبایل و ... از جمله دوره هایی بوده که از سوی این انجمن برگزار شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم در حال ثبت نام دوره تربیت مربی سواد رسانه هستیم تا بتوانیم طلاب ممتاز در این عرصه را تربیت کنیم.

رئیس انجمن سواد رسانه طلاب بیان داشت: همچنین این انجمن در مباحث پژوهشی وارد شده و تا به امروز قریب به چندین کتاب در موضوعات مختلف و با عنوان هایی همچون سینما، انیمیشن، ادیان در سینمای غرب و شرق، معنویت با طعم هالیوود، جریان شناسی سینمای ایران، شبکه های اجتماعی و ... تألیف کرده است.

اسماعیلی اظهار داشت: نشست های این انجمن نیز بر اساس وقایع و اتفاقات روز در کشور برگزار شده که از جمله آن، حادثه منا، سند 2030، اربعین و ...  بوده است.

وی ابراز داشت: برگزاری نقد و تحلیل روز رسانه ای مثل سریال های گوناگون صداوسیما، برگزاری دوره های ژورنالیستی، دوره مستندسازی با موبایل، ... از جمله کارهایی است که می توانیم با همکاری خبرگزاری حوزه برگزار نماییم.

رئیس انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات حوزه با ارائه پیشنهاداتی برای خبرگزاری حوزه خاطرنشان ساخت:خبرگزاری حوزه به صورت مناسب در استان ها مطرح نیست؛ به عنوان مثال می توانید نشست های گوناگون خود را در استان های دیگر برگزار کنید تا شناخت بیشتری نسبت به این خبرگزاری پیدا شود.

وی تصریح کرد: تحلیل خبرگزاری خارجی می تواند کمک شایانی به خبرگزاری حوزه کند؛ چراکه این خبرگزاری ها شاید از لحاظ محتوایی با ما دچار مشکل باشند؛ اما از نظر شکلی کارهای خوبی انجام داده اند.

رئیس انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات حوزه بیان داشت: انعکاس گزارشات مؤسسات گوناگونی که آنچنان در حوزه شناخته شده نیستند؛ اما فعالیت های مناسبی دارند، از ضروریاتی است که خبرگزاری حوزه می تواند در آن ورود بیشتری داشته باشد.

* نیازمند تعامل بیشتر با خبرگزاری حوزه هستیمعلی قهرمانی

حجت الاسلام علی قهرمانی نیز در این نشست اظهار داشت: امروز نیازمند تعامل و تفاهم بیشتر انجمن سواد رسانه و خبرگزاری حوزه هستیم تا بتوانیم خروجی های مناسب تری داشته باشیم.

وی ابراز داشت: تغییر ظاهری خبرگزاری حوزه از ضروریات است تا شاهد جذابیت بیشتری در این خبرگزاری باشیم.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات خاطرنشان ساخت: پژوهش بر روی نحوه تعامل با مخاطبان از دیگر مباحث مهمی است که باید بر روی آن کار کرد.

حجت الاسلام قهرمانی تصریح کرد: انجمن سواد رسانه طلاب دارای کارشناسان در موضوعات گوناگون همچون رسانه های تصویری است که می تواند کمک شایانی به خبرگزاری حوزه کند.

وی در پایان گفت: نیازمند ارتباط بیشتر انجمن سواد رسانه طلاب با خبرگزاری حوزه هستیم و می توانید از کارشناسان این انجمن به خصوص در زمینه رسانه های تصویری بهره ببرید. همچنانکه لازم است به پژوهش های نوین رسانه ای توجه بیشتری شود و از مدل های مختلف و متنوع در رویکرد تعاملی با مخاطب استفاده کنید.

* پیشنهاداتی برای رسانه رسمی حوزه

دیگر کارشناعباسعلی متولیانس این نشست، عباسعلی متولیان بود که پیشنهاداتی برای خبرگزاری حوزه داشت؛ برگزاری نشست های مشترک نقد و تحلیل اتفاقات رسانه ای کشور در حوزه سینما، تلویزیون و ...، برگزاری دوره های مشترک آموزش خبرنگاری، سایبر، روزنامه نگاری و ...، راه اندازی بخش ویژه سواد رسانه در خبرگزاری حوزه، پرداختن بیشتر به لایه های مغفول مانده در حوزه، راه اندازی بخش 40 سالگی انقلاب اسلامی، فعال کردنِ طرح «طلبه خبرنگار»، انتشار تخصصی ویدئوهای حوزوی، راه اندازی باشگاه خبرنگاران حوزه، راه اندازی میز خبر، راه اندازی گعده رسانه ای با اهالی انجمن رسانه طلاب و ... از جمله پیشنهادات وی بود.

متولیان توجه بیشتر به «نرم خبر» را ضروری دانست و پیشنهاد داد: طی نشستی به حضور طلاب و فعالان رسانه ای، روند خبری حوزه را نقد و بررسی کنید.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب بیان داشت: امروز خبرگزاری حوزه باید طلاب را همراه با مردم معرفی نماید تا بتوانیم از آسیب های موجود بکاهیم.

* تلگرام کلاه گشادی بود که بر سر ما رفت

محمد حسین فرج نژاد نیز در این نشست گفت: خوشبختم که امروز در خدمت همکاران مبدع، خلاق و پرکار خبرگزاری حوزه هستیم.محمد حسین فرج نژاد

وی به موضوع تمدید حضور پیام رسان تلگرام در کشور اشاره کرد و گفت: داستان خطر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، عقیدتی و ... از سوی تلگرام در کشور فراگیر شده و متأسفانه مجددا تمدید شده است که باید در مقابل این کار ایستاد.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات اظهار داشت: ایران دارای توانایی فنی شبکه ملی اطلاعات است؛ اما متأسفانه اراده سیاسی برای حضور آن وجود ندارد و امیدواریم روزی بساط تلگرام در کشور جمع شود.

فرج نژاد ابراز داشت: تلگرام کلاه گشادی بود که بر سر ما رفت و چندین سال هیجانات کاذب به مردم وارد کرد؛ امروز هیچ کنترلی بر این شبکه وجود نداشته و هیچ مبنای فقهی بر ادامه آن وجود ندارد.

وی با بیان این مطلب که امروز چند خطر، حوزه رسانه جهان اسلام را تهدید می کند، خاطرنشان ساخت: خطر «دین نوین جهانی» که قرائت داخلی آن، اسلام رحمانی است، یکی از آن خطرات است که از فیلم ماتریکس 3 به بعد در سال 2002 به وجود آمده است و گریبان ما را گرفته است.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات تصریح کرد: از دیگر خطرات، عادی سازی بی عفتی، عادی سازی خشونت، عادی سازی ظلم، عادی سازی مباحث جنسی و ... است که امروز به صورت گسترده در فضای مجازی در حال به کارگیری است.

فرج نژاد بیان داشت: خطر فیلم های هندی، خطر غربی سازی عمیق جامعه، خطر بی هویتی و بی موالاتی و بی خیالی جامعه از دیگر خطرات است که باید مراقب آن بود.

وی اظهار داشت: برجسته سازی خدمات علمی حوزه از ضروریاتی است که خبرگزاری حوزه باید به آن بپردازد؛ امروز حوزه علمیه قم در برخی از مباحث دارای رتبه اول دنیاست؛ اما بیان نمی شود.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات ابراز داشت: امروز برخی از افراد آشنا به دنبال زدن اصل ریشه حوزه هستند؛ بحث بودجه حوزه و دروغ هایی که در این موضوع مطرح شد، اصل حوزه را هدف قرار داده بود.

فرج نژاد خاطرنشان ساخت: امروز بودجه تصویب شده مراکز و موسسات آموزشی و علمی، مانند مؤسسه امام خمینی (ره) بر اساس مصوبه مجلس 14 میلیارد است که سالیانه افزایش پیدا نکرده و فقط قریب به یک و نیم میلیارد آن پرداخت می شود؛ اما به دانشگاهی همچون دانشگاه تهران سالانه 20 تا 30 میلیارد اضافه شده و به آنان پرداخت نیز می شود.

وی تصریح کرد: امروحفیظه مهدیانز طلاب دارای فعالیت های جهادی بسیاری هستند که از مهمترین برنامه های آنان دو گروه 600 نفره در زلزله کرمانشاه بوده و باید بیشتر به این خدمات اجتماعی پرداخت.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات بیان داشت: امروز باید کارآیی جدی حوزه علمیه قم پس از انقلاب انعکاس بهتر و بیشتری پیدا کند.

* نیازمند مطالبه گری از سوی خبرگزاری حوزه هستیم

خانم حفیظه مهدیان، دیگر کارشناس این نشست بود و گفت: مطالبه گری یکی از ضروریات امروز در خبرگزاری حوزه است؛ چراکه می تواند جریان ساز باشد.

وی اظهار داشت: امروز مسائل بسیار زیادی وجود دارد که دچار بلاتکلیفی بوده و می توانیم با مطالبه گری به دستاوردهای مناسب برسیم.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات ابراز داشت: امروز بانوانی وجود دارند که به فعالیت های فرهنگی علاقمند بوده و می توانند به صورت مؤثر، اثرگذار باشند که با شناسایی آنان می توانیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

مهدیان گفت: توجه به همسران طلاب و بانوان طلبه از نکات مهمی است که خبرگزاری حوزه می تواند در این زمینه تولید محتوا داشته باشد.

* به آفرینش های هنری حوزویان بیشتر توجه شود

حجت الاسلام سعید ارجمندفر نیز در این نشست گفت: یکی از مباحثی که در معرفی حوزویان باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث آثار حوزویان است؛ امروز توجه کمی به قدرت رسانه ای حوزه می شود؛ ما رسانه حوزه را منحصر در منبر کرده ایم؛ در حالیکه طلاب پا را فراتر گذاشته و آثار متنوعی دارند.

سعید ارجمندفر

وی خاطرنشان ساخت: امروز به عنوان مثال شاعران حوزوی نزد رهبر انقلاب به شعرخوانی مشغول شده و معظم له به تحسین آنان می پردازند.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات تصریح کرد: پرداختن به آفرینش های هنری حوزویان یکی از مباحث مهمی است که باید به آن بیشتر پرداخت.

حجت الاسلام ارجمندفر بیان داشت: انعکاس این مباحث، حوزه را از فرد تسبیح به دست فقط مسجدی جدا کرده و شناخت بهتری انعکاس می دهد.

وی اظهار داشت: امروز هنری که در سطح جامعه تدریس می شود، جلوه سکولار آن زیاد است که باید مبانی درست هنر را به جامعه رساند و منتشر کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب دفتر تبلیغات ابراز داشت: خبرگزاری حوزه باید ورود جدی به برخی از مسائل سیاسی داشته باشد و در برخی از مباحث شفاف تر عمل کند.

حجت الاسلام ارجمندفر خاطرنشان ساخت: ورود جدی به نقد سینمای دینی در عرصه بین الملل، توجه به رسانه های دینی جهان، پاسخگویی به شبهات و ... از دیگر ضروریاتی است که خبرگزاری حوزه باید به نحو شایسته تری در آن ورود نماید.

* خانواده ۱۱۰ هزار نفری خبرگزاری حوزه در فضای مجازی حسن صدرایی عارف

همچنین در این نشست حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه ضمن خوش آمدگویی به حاضران گفت:زحمات زیادی از آغاز تا کنون برای ارتقاء خبرگزاری کشیده شده و ما سعی کرده ایم ضمن پاسداشت سرمایه های موجود، در برخی عرصه ها ورود بیشتر و جدیتر داشته باشیم که از جمله آنها شبکه های اجتماعی و عرصه مولتی مدیا بوده است به طوری که تولیدات چند رسانه ای رشد قابل توجهی داشته و میزان حضور خبرگزاری حوزه در شبکه های اجتماعی، رشد ۹ برابری را در یکسال اخیر تجربه کرده است و اکانتهای ما از ۲ به ۱۸ رسیده است. همچنین امروز خانواده 110 هزار نفری، مخاطب مستقیمِ ما در شبکه های مجازی است که هر کدام از اعضای این خانواده، دارای جامعۀ مخاطب هستند که گاه از تمام مخاطبانِ ما بیشتر است.

سردبیر خبرگزاری حوزه اظهار داشت: بازنمایی چهره روحانیت، معرفی خدمات اجتماعی روحانیت، رویکرد تعاملی با مخاطبین، نقد و مطالبه گری، جریان سازی، برگزاری نشست های تخصصی و ارتباطات رسانه ای با طیفها و سلیقه های مختلف  از فعالیت های خبرگزاری حوزه در یک سال اخیر به شمار می رود.

صدرایی عارف ابراز داشت: تلاش کرده ایم خبرگزاری حوزه، صرفا اخبار مدیران را منتشر نکند و خبرگزاریِ همه حوزویان باشد که البته در آغاز راهیم و نیازمند نقد فعالیت های مان هستیم و از هر گونه نقد و انتقاد، به صورت علنی و غیرعلنی استقبال می کنیم.

در این نشست دبیر تحریریه و دبیران سرویس های مختلف خبرگزاری حوزه به ارائه دیدگاه های خود برای تعامل بیشتر بین رسانه رسمی حوزه و انجمن سواد رسانه طلاب پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha