سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین کلانتری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین کلانتری، رباخواری سیستماتیک را ابرفساد نظام اقتصادی کشور دانست و گفت: باید جلوی بنگاه داری بانک ها گرفته شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در دومین روز از اجلاسیه خبرگان، در ۲ موضوع اقتصادی، به ایراد سخن پرداخت و گفت: جریانات چند ماهه اخیر باز در ارز و طلا و نابسامانی های اقتصادی با همه دردها و رنج هایی که برای مردم ما رقم زد، سبب شد برخی از مسئولان بیش از پیش نسبت به جنگ اقتصادی دشمن آگاه شده و دست اندرکاران نیز متوجه شوند که نمی توان بدون طرح و برنامه جدی با آن مقابله کرد.

رباخواری ابرفساد نظام اقتصادی کشور

وی رباخواری را ابرفساد نظام اقتصادی کشور دانست و اظهارداشت: ای کاش مسئولان اقتصادی و به خصوص سیاستگزاران و مدیران بانکی کشور، متوجه ابرفساد این عرصه؛ یعنی ربا خواری هم می شدند! ابرفسادی که تولید را تعطیل و یا نیمه تعطیل، اشتغال را کند و فاصله طبقاتی را افزایش داده و بسیاری از کاخانه ها و بنگاه های تولیدی را به ورشکستگی کشانده است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، پیرامون رباخواری از منظر قرآن و روایات معصومین(ع) را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: رباخواری به عنوان ابرفسادی که در قرآن کریم، جنگ با خدا معرفی شده و در لسان معصومان(ع) به أخبث المکاسب یعنی پلیدترین کاسبی، شرّالمکاسب و یک درهم آن پلیدتر از هفتاد زنا آن هم با محارم معرفی شده و آن را موجب لعنت خدا و فرشتگان، فراوانی زلزله، هلاکت مردمان، از بین رفتن معروف، نابودی اموال، تعطیل شدن قرض و پیدایش ظلم و ستم دانسته شده است؛ گناه ویرانگری که نکبت و وبال آن، تنها متوجه ربا خوارنیست، بلکه همه رابه نحوی آلوده می کند اگر ربا خواری، امری عادی شود و قبحش بریزد، آن هم با دستگاه های رستمی و دولتی، نه فقط فرد، بلکه جامعه را تباه می کند و به قول برخی از مفسران قرآن در ذیل آیة شریفه 275 بقره «اجتماعی که رباخواری در آن شایع شود و پایه اقتصادش گردد نیز همچون رباخوار، آشفته و ناموزون و سردرگم و نابسامان و مخبّط می گردد»؛ زیرا افراد و گروه ربا خوار که مایه و خون اقتصادی را می مکند، پیوسته متورم و درشت می شوند و گروه مولّد و کارگر که چون دست و پای اجتماعند، لاغر و ناتوان خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین کلانتری، با تأکید بر اینکه مال، پایه طبیعی قیام همه جانبه بوده و اختلال در تولید و توزیع و گردش سالم آن، قیام را مختل و مخبّط می سازد، گفت: چنین اجتماعی که در آن رباخواری رواج داشته باشد، نمی تواند قیام و حرکت اقتصادی، فکری و اخلاقی سالم و ثابت و پیشرو داشته باشد.

وی ادامه داد و افزود: از یادمان نرود که فلسفه ظهور و بروز انقلاب عظیم اسلامی و هدف اصلی آن، اجرایی شدن احکام نورانی اسلام و مبارزه بی امان با محرمات الهی بود؛ چنان که بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمود: «ما اگر بخواهیم رژیمان رژیم اسلامی باشد و این ادعایی که می کنیم ما مسلم هستیم و ما طرفدار اسلام هستیم و طرفدار رژیم اسلامی هستیم، باید این قدم را بر داریم که مهمش این قدم است که محتوای یک مملکتی اسلامی باشد. هر جایش برویم در مملکت اسلامی رفتیم، نه اینکه وقتی رفتیم بازار، ببینیم بازار همان بازار و همان ربا خوار و همان اجحاف».

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب، پیرامون اصلاح نظام بانکی کشور، اظهارداشت: معظم له در جایی فرموده اند: «بانکداری اسلامی، مسئله بسیار مهمی است. اگر بتوانیم این حقیقت را در جامعه بوجود آوریم، فتح عظیمی در دنیا خواهد بود، فتح فقط فتح قلعه ها و سنگرها نیست».

جلوی بنگاه داری بانک ها گرفته شود

وی، در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت، یکی از معضلات بزرگ بانک ها یعنی بنگاهداری آنها هشدار دادند و فرمودند: «بانک ها غلط می کنند بنگاهداری کنند»

حجت الاسلام و المسلمین کلانتری، تصریح کرد: هشدار معظم له، مبتنی بر این حقیقت است که وظایف ماهوی بانک ها، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، انتقال وجوه، قبول امکانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مردم و اموری از این قبیل است و نه بنگاه داری و رقابت با بخش خصوصی که امروز به گفته کارشناسان، متأسفانه بانک های کشور، تعداد بسیار زیادی املاک، مستغلّات، واحدهای تولیدی و شرکت ها را در مالکیت خود دارند.

ناکار آمدی نظام بانکی

وی با تأکید بر اینکه ناکار آمدی سیستم بانکی، از علل عمده رکود اقتصادی و ضعف تولید و مشکل اشتغال و بی رونقی کار و فعالیت است، گفت: علت عمده ناکارآمدی بانک ها هم برخی فعالیت های ربوی و شبهه ناک آن هاست. و صرف نظر از اینکه ضروری است در راه اندازی بانکداری اسلامی، کار مبنایی و بلند مدت انجام شود این مشکل عظیم، یک راه کار روشن کوتاه مدت هم دارد و آن این است که بانک های ما دست از تصدی گری و بنگاه داری بردارند و به جای تملک ساختمان های شیک و مدرن و اداره عریض و طویل، نظارت بر اجرای دقیق عقود اسلامی را جدی بگیرند و برای این منظور جمعی از کارشناسان احکام اسلامی را به استخدام درآورند.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار کرد: با این اقدام، هم جلوی اقدامات ربوی بانک ها گرفته می شود، هم اطمینان مردم به مشروعیت عملیات بانکی تأمین می شود و هم زمینه اشتغال خیل عظیمی از تحصیلکردگان فراهم می آید.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha