سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست اقتصادی

حوزه/ عضو شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه گفت: ساختار اصلی با اقتصاد اسلامی فاصله دارد ما قریب به ۴۰ سال از انقلاب را پشت سر گذاشته ایم، واقعا دیر شده است، عده ای بر اساس آن حرکت می کنند، اما ساختار کلی با اسلام فاصله دارد و این برای ما خوب نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علی معصومی نیا در نشست علمی "عناصر و مولفه های اقتصاد مقاومتی در قرآن" در محل مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین (عليهما السلام ) قم برگزار شد، اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی و نظام اقتصادی اسلام عبارت است از مجموعه ای از روابط که بر اساس روابط معینی برای رسیدن به اهداف معین در حوزه های تولید، توزیع، مصرف و تجارت سامان داده شده است.

وی به اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: این اهداف عبارتند از؛ عدالت اجتماعی و اقتصادی، رشد و رفاه عاقلانه، رشد اقتصادی استقلال اقتصادی، امنیت اقتصادی و اشتغال، اقتصاد مقاومتی می گوید یک جامعه انسانی آن چنان باید بنیان های خود را محکم کند که بتواند در برابر تکان ها و فشار های خارجی مقاومت نماید.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی را می توان الگوی بومی اقتصاد اسلامی به ویژه در شرایط فشارهای بیرونی معرفی نمود، چرا که با مطالعه تمامی کشور های دنیا می توان گفت تمامی کشور هایی که از نظر اقتصادی رشد یافته اند به ویژه در مراحل اولیه رشد به اصطلاح سیاست های اصلی اقتصاد مقاومتی را مبنای سیاست گذاری خود داده اند.

نویسنده کتاب « فساد مالی » ادامه داد: درون زایی و برونگری جزء مولفه های اقتصاد مقاومتی است به اصطلاح در حین اتکا به منابع داخلی از منابع و امکانات و مزیت های نسبی دیگران نیز استفاده می کنیم.

این اقتصاددان حوزوی اظهارداشت: جامعه ما دچار رکود و تورم است، ما با « تورکود» مواجه ایم، بعد می گویند معادله ای بین تورم و رکود مواجه دارد، در سالهای اخیر تورم پایین و رکود بالا رفته است، در این میان اقتصاد دانان می گویند که تورم را پایین بیاورید عده ای می گویند چرا رکود را هم پایین نیاوردید، راهکارهایی ارائه می شد که تورم و رکود با هم پایین بیاید، اگر چه تورم پایین آمده است، اما رکود در جامعه بیداد می کند، این هنر نیست، بلکه باید کاری انجام می گرفت که با اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی تورم و رکود را کاهش دهیم، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی علاج کار ما است، چرا که  به اقتصاد مردمی و درون زاد توجه دارد، اگر جوانان را به کار بگیریم، تولید بهبود می یابد، پس اشکال به سیاست ها بر می گردد.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی افزود: علم نوین اقتصاد هم تورم و هم رکود را حل می کند، اگر کسی مدعی اقتصاد نوین است باید بتواند هم رکود و هم تورم را با هم حل کند، اما این رویکرد هنوز در جامعه اسلامی ما تحقق نیافته است.

عضو شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم بیان داشت: در نظام لیبرال سرمایه داری می گویند همه آزاد هستند فعالیت کنند در قانون و نظریه گفته می شود همه آزاد هستند اما آنچه در واقع امر به کار می افتد عده محدودی از دیگران پیشی می گیرند و دیگران ناچارند با گرفتن مزد اندک با دیگران کار کنند.

حجت الاسلام  والمسلمین معصومی نیا بیان آیات قرآن و ضوابط آن پرداخت و گفت: هم ملاک و ضوابط عام قرآنی یعنی ضوابطی که هم در اقتصاد و هم در سایر عرصه ها مطرح است باید توجه شود، از جمله آیه « والذین معه اشداء علی الکفار "و نیز " لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیل » و هم قواعد خاص اقتصادی برگرفته از قرآن موشکافی شود.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهید صدر از طریق فتاوا اصول مکتب اقتصاد اسلامی را کشف کرد، اظهارداشت: شهید صدر بسیاری از مسائل اقتصاد اسلامی را شفاف سازی کرده است، هنر وی این بود که از طریق روی هم قرار دادن فتواها اصول مکتب اقتصاد اسلامی را کشف کند، ما باید مبانی و اهداف را بشناسیم و بعد مکتب را به خوبی اجرا کنیم در فرآیند اجرا می توان نهاد ایجاد کرد و کار را به متخصص سپرد یک فقیه می آید تخصص ها را برای تحقق مکتب جمع می کند و بعد از سالها اجرا می بینیم که اقتصاد، اسلامی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا یادآور شد: متخصصان و کارشناسان برای پیاده کردن مکتب، به ارائه راهکار می پردازند بطوریکه هر کشوری یک راهکار مخصوص به خود را دارد، در خارج از کشور مکتب اقتصادی تجسم یافته پیاده شده است که نظام اقتصادی نام دارد، نظام اقتصادی دارای تعاریف مختلف است، اما شکل تحقق یافته یک مکتب نظام نام دارد، در مرحله بعد وقتی این نظام تحقق پیدا می کند، روابط بین پدیده های اقتصادی در این جامعه را بررسی می کنیم که در این مسیر علم اقتصاد اسلامی ایجاد می شود.

وی با ذکر مثالی گفت: ما رابطه میان پدیده هایی مانند تورم، بیکاری و رکود را  در علم اقتصادی اسلامی بر اساس ارزش ها بررسی می کنیم، در حالی که در اقتصاد غرب بر اساس اصول مکتب سرمایه داری و آزادی اقتصادی، جامعه ای را ساختند و اقتصاددانان آمدند رابطه میان پدیده ها را ارزیابی کرده و نام آن را علم اقتصاد نهادند در حالی که این علم اقتصاد نمی تواند خالی از ارزش ها باشد.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: شهید صدر در این باره می گوید ما مذهب اقتصادی داریم و باید این مکتب اقتصادی در خارج پیاده شود و وقتی که پیاده شد، مطالعه گردد، بطوریکه این پدیده ها علم اقتصاد اسلامی را تشکیل می دهد.

وی گفت: اما این هایی که می گویند چرا فقها اظهار نظر می کنند برخی از آن ها می گویند شهید صدر گفته است که اقتصاد اسلامی مکتب است و علم به شمار نمی رود؛ این افراد اشتباه متوجه شده اند، شهید صدر می گوید، اگر بخواهیم کتابی را بنویسیم باید صبر کنیم مکتب اقتصادی ایجاد شود، بعد متخصصان پدیده ها را بررسی کنند، سپس کتاب های اقتصاد اسلامی را بنویسند این کتاب هایی که علم اقتصاد اسلامی را بیان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین  معصومی نیا اظهارداشت: ما معتقدیم قبل از پیاده شدن می توان آثار اصول مکتب را دقیق ارزیابی علمی، تحلیل و استنباط کرد، همان گونه که در قرآن هم مطرح می شود اگر چنین کاری انجام دادیم چنین نتیجه ای به دست می آید، این ها همگی علم است و پیاده شده و در حال مطالعه هستیم در اقتصاد غرب هم عده ای از اقتصاددانان بر اساس مکتب و اصول شان توصیه و تحلیل دارند و می گویند چنین رفتاری در اصول مکتب ما چنین نتایجی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه شهید صدر می گوید « الاقتصاد الاسلامی لیس علم» معنایش این است نمی گوید، اقتصاد اسلامی ربطی به علم ندارد، بلکه منظورش این است ما در مرکز، متن را تدریس و استنباط کرده ایم، اما در جامعه می بینیم، اقتصاد ما اسلامی نیست و شبه سرمایه داری است، مردم در رفتار خودشان که مقیّد هستند رفتارهای دینی  دارند و دولت نیز تا حدی پایبند به اصول است، اما ببینیم در کجای قانون بودجه و بانکداری و از این قبیل مسائل، اقتصاد اسلامی را پیاده کرده ایم؟ فاصله ما با اقتصاد اسلامی بسیار زیاد است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha