جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پارلمان ایتالیا آماده تصویب طرح صدور اوراق قرضه اسلامی

حوزه/ یک لایحه دو بخشی مربوط به صدور اوراق قرضه مطابق با شریعت اسلامی صکوک در روزهای آینده به پارلمان ایتالیا ارائه خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از italy24، پارلمان ایتالیا آماده تصویب طرح مربوط به اولین اوراق قرضه اسلامی در این کشور است که نقطه عطفی برای بازار سرمایه گذاری در ایتالیا محسوب می‌شود.

یک لایحه دو بخشی مربوط به صدور اوراق قرضه مطابق با شریعت اسلامی در روزهای آتی به پارلمان ایتالیا ارائه خواهد شد.

در سال‌های اخیر رشد ابزارهای مالی اسلامی که به صکوک شهرت یافته بسیار چشمگیر بوده است تا جایی که بر اساس آمارها تا پایان سال 2006 میلادی ارزش کل صکوک منتشر شده بالغ بر50 میلیارد دلار عنوان شده است. کشورهای بحرین، مالزی، قطر و آلمان به عنوان پیشگامان در این زمینه شناخته شده‌اند.

* انگلستان نخستین کشور اروپایی دارای اوراق قرضه

کشورهای اروپایی ارواق قرضه اسلامی زیادی ندارند. انگلستان نخستین دولتی بود که در سال 2014 اوراق قرضه اسلامی را به ارزش 200 میلیون پوند استرلینگ صادر کرد. لوکزامبورگ نیز نخستین صکوک اروپایی خود را 3 سال قبل راه اندازی کرد و اکنون نوبت ایتالیا است. بوروکراسی و عوارض مالی تاکنون ایتالیا را از منافع این بازار به ارزش 180 میلیارد $ ( اطلاعات سال 2015) محروم ساخته بود.

اگر این قانون به تصویب برسد بانک‌های ایتالیایی قادر به صدور اوراق قرضه به سرمایه‌گذاران عرب و مسلمان خواهند بود. این در حالی است که بانک‌ها از هم اکنون خودشان را آماده کرده‌اند و دو بانک معروف اینتسا سانپائولو و یونی‌کردیت در حال حاضر بخشنامه‌هایی برای نخستین اوراق قرضه اسلامی آماده کرده‌اند.

با این حال تصویب لایحه‌ در پارلمان از ضرورت بالایی برخوردار است زیرا نیاز به اصلاحاتی در قانون هنجارهای مالی وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha