جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی

حوزه/معاون جامعه مدرسین بر لزوم توضیح و تبیین شبهات مرتبط با بانکداری در کشور به خصوص مساله ربا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‏‎الاسلام والمسلمین حسن آقانظری شاهرودی صبح امروز 24 فروردین ماه در نشست علمی «کمیته بازنگری و نهایی سازی طرح بانکداری بدون ربا» که بر اساس موازین فقهی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: بانکداری متعارف بر اساس بهره است و اساس بانکداری اسلامی، بهره و ربا را بر نمی‎تابد.

وی افزود: بانکداری 400 سال است که در جهان انجام می‎شود و این فعالیت در دنیا ادامه دار بوده است؛ این سیر نیز توسط عقلای جوامع ابداع و استمرار یافته است، ولی باید پذیرفت که بانک به عنوان یک سازمان مالی مشکلات خود را دارد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهارکرد: یکی از سوالات بسیار مهم در این ارتباط آن است که مطالعات را چگونه روی بانکداری متمرکز کنیم؛ در اسلام موسسه پولی مالی باید سرمایه گذاری کند و در این اربتاط ما حوزویان هستیم که باید مطالعات مداومی را روی این بعد داشته باشیم.

وی گفت: این کار باید به این شکل انجام شود که به شکل مستمر بانک مرکزی را به اعتبار اینکه متولی بانکها است؛ باید مورد خطاب قرار دهیم که رابطه خود را با بانک‎ها و موسسات چگونه مشخص می‎کند؛ بانک مرکزی نیز باید به شکل مستمر مشکلات خود را بیان کند و از فقه باید راهی برای حل این مشکلات پیدا کرد؛ برخی مباحث فنی نیز باید با حضور متخصصان بانک دنبال و پیگیری و رفع شود.

حجت‏‎الاسلام والمسلمین آقانظری شاهرودی بیان کرد: باید به شکل مرتب روی بانکداری به عنوان یک موضوع حیاتی مطالعه جدی انجام شود؛ امروزه به شکل مستمر و دنباله داری هر روزه شاهد آن هستیم که در فضای مجازی احکامی را پیرامون ربوی بودن بانک‎های در معرض دید مردم قرار می‎دهند؛ حال این سوال وقتی به یک شبهه بزرگ مبدل شد چگونه می‏توانیم فضای جامعه را مدیریت کنیم.

وی گفت: بحث بانک یک بحث تخصصی است؛ وقتی  بحث تخصصی است هر کسی در این مباحث دست دارد، میتواند به خوبی اظهار نظر کند؛ دغدغه بهره و ربا در عملیات بانکها با هم متفاوت است و یک شبهه علی السویه نیست، به همین دلیل باید به شکل کاملا تخصصی صحبت کرد.

حجت‏‎الاسلام والمسلمین آقانظری شاهرودی  اظهارکرد: اگر شبهه ای وجوددارد باید به خوبی حل شود، زیرا اگر جریان بانکداری که یک جریان کاملا حیاتی در دنیای امروز است را ربوی بدانیم این سوال مطرح میشود که در سال های پس از انقلاب چه کرده‎ایم که این مشکل هنوز حل نشده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha