جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جمیله سادات علم‌ الهدی

حوزه/ دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: خداوند زن و مرد را با نگاه جنسیتی و زوجیت آفریده است؛ اما این بدان معنا نیست که مانند غرب تمام نیازهای جنسیتی را در نیازهای جنسی فروکاهیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد مقدس،دکتر جمیله سادات علم‌الهدی،در سلسله نشست‌های فرهنگی- اجتماعی بانوان رهروی انقلاب اسلامی «بُرهان» که به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی و با حضور بانوان خادم‌یار حوزه خانواده در مشهد برگزار شد، به تبیین معنای اصیل و واقعی ولایت پرداخت.

وی با تأکید بر این مطلب که ولایت به معنای اعمال قدرت نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از افراد ولایت را به معنای اعمال قدرت به نفع شخص برداشت می‌کنند،‌ در حالی‌که تعبیر و معنای اصلی ولایت مسئولیت‌پذیری و اعمال قدرت به نفع دین و تحقق آن است.

به گفته این استاد دانشگاه وقتی ولایت را به معنای تصرف و قدرت شخصی به نفع خود تلقی کنیم نقش این پیوند انسانی را در شکل‌گیری و توسعه و انسجام اجتماعی مورد توجه قرار نداده‌ایم؛ درحالی که مطابق با آیه، ولایت به معنای پذیرش مسئولیت هدایت دیگران و تحقق دین است. همچنین ولایت دو سویه است و برای مؤمنین بر مؤمنات یعنی مردان و زنان مؤمن صادق است.

دکتر علم الهدی بیان کرد: همان‌طور که امام عصر(عج) در نقش ولی خدا، به خاطر تعهد و مسئولیتی که نسبت به خدا دارد، مسئولیت راهبری و هدایت همه افراد را برعهده دارند، ولی فقیه هم باید جامعه را به سمتی که اسلام محقق می‌شود رهبری و هدایت کند. همسران نیز مسئولیت هدایت یکدیگر را بر عهده دارند. والدین نیز مسئولیت هدایت یکدیگر را بر عهده دارند و حتی فرزندان نیز مسئولیت دارند که در برابر خطاها و جرائم یا والدین خود نقش منع کننده داشته باشند.

ساماندهی روابط اجتماعی با مفهوم ولایت

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مفهوم ولایت به خوبی می‌تواند روابط اجتماعی را ساماندهی کند و نوع جدیدی از روابط را ایجاد کند.

وی عنوان کرد: در شکل طولی همه ولایت‌ها باید به ولایت حجت الهی ختم شود در شکل عرضی ولایت متقابل مطرح است. همچنان که اشکال مختلف ولایت مانند ولایت والدین، ولایت همسران نسبت به هم و ولایت استاد و شاگرد مطرح می‌شود.

ولایت دو طرفه است

به گفته رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ولایت مقوله‌ای دو طرفه است و امکان ندارد که مرد نسبت به زن ولایت داشته باشد ولی زن نسبت به مرد ولایت نداشته باشد.

دکتر علم الهدی تصریح کرد: روابط ولایی برحسب شرایط محیطی و مختصات شخصی تغییر می‌کند. نظام ولایی بر تکمیل کنندگی و رفع خلأهای فردی تکیه دارد، از این رو در خانواده و رابطه ولایی زن و مرد نسبت به هم و رابطه ولایی والدین نسبت به فرزندان اثر تکمیلی دارد.

نظام ارباب و رعیتی در برابر نظام ولایی

این دانشیار دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر مفهوم ولایت دچار سوء تعبیرهایی هست و این مفهوم بلند که در برابر نظام ارباب و رعیتی متکی بر تعالیم اسلام مطرح شده است را تغییر داده‌اند و تخریب شده است.

به گفته دکتر علم الهدی سرمایه‌داران امروزه اربابان اصلی جهان هستند و کشورهای صاحب ثروت، ارباب کشورهای فقیرتر و در اغلب جوامع اغنیاء و قدرتمندان به استثمار انسان‌ها دست می‌زنند، از این رو که نظام ارباب و رعیتی کل جهان را فرا گیرد.

قرآن به زن و مرد نگاه زوجیتی دارد

وی با تأکید بر این مطلب که در اسلام هیچ چیز علیه زن و حقوق او نیست، عنوان کرد: قرآن کریم به جای آنکه در رابطه با مرد و زن نگاه جنسیتی داشته باشد، نگاه زوجیتی دارد و این زوجیت نه تنها برای انسان بلکه برای همه است.

دکتر علم الهدی با استناد به آیه شریفه «وَ مِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ»، اظهار کرد: در این آیات زوجیت خاص انسان و تنها مربوط به روابط زناشویی نیست، بلکه به عنوان مکمل همدیگر بودن مطرح است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در ادامه رابطه پدر پسر، رابطه مادر و پسر، رابطه خواهر با خواهر را از جمله روابطی برشمرد که مبتنی بر زوجیت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات سند 2030 اشاره کرد و گفت: عمده نیازهای انسان بر اساس نیازهای جنسیتی است. اما در سند 2030 تنها نیازهای جنسی افراد مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند زن و مرد را با نگاه جنسیتی و زوجیت آفریده است؛ اما این بدان معنا نیست که مانند غرب تمام نیازهای جنسیتی را در نیازهای جنسی فروکاهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha