جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که طبق کلام الهی مسئولان نباید خسته شوند چرا که این امر منجر به خستگی مردم خواهد شد، گفت: آمریکایی‌ها صراحتاً از براندازی نظام سخن می‌گویند اما آنچه آن‌ها را ناکام خواهد گذاشت، مکتب عاشورایی و فرهنگ «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، چهار‌شنبه شب در سلسله برنامه‌های تبلیغی ـ مذهبی حرم مطهر امام رضا(ع) ویژه دهه اول محرم‌الحرام به تببین موضوع «درس مقاومت، ایستادگی، خستگی‌ناپذیری» پرداخت و با تأکید بر این‌که دین مداری در طول تاریخ همواره هزینه‌بر بوده است، گفت: طبق کلام الهی فراوان بودند پیامبرانی که بدون سستی جنگیدند، از منطق غلط «نمی‌توانیم» دوری کردند و تسلیم نشدند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به شتاب و خیز دشمن در چهل سال اخیر علیه نظام جمهوری اسلامی، ابراز کرد: آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال براندازی نظام بودند اما این موضوع را اخیرا آشکارا اعلام می‌کنند؛ با این وجود آنچه آن‌ها را در این امر ناکام خواهد گذاشت مکتب عاشورا و فرهنگ «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است.

ایران خسته نمی‌شود / مقاومت مسئولان باید بیشتر از مقاومت مردم باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که ایران خسته نمی‌شود ولی دشمنانش را خسته خواهد کرد، بیان کرد: خداوند در قرآن بیست بار پیامبر(ص) و چهار بار مردم را به صبر فرا می‌خواند، این امر بدان معناست که مقاومت رهبران و مسئولان باید پنج برابر بیشتر از مقاومت مردم باشد.

آیت الله خاتمی با بیان این‌که مسئولان نباید خسته شوند چرا که این امر خستگی مردم را به دنبال خواهد داشت، گفت: مسئولان باید بدانند که نعمتی به نام مردم مقاوم و خستگی ناپذیر دارند و باید پس از خداوند به این مردم اعتماد کنند.

وی  همچنین تأکید کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند مسئولان در هیچ سطحی حق مذاکره با آمریکا را ندارند،‌ برگرفته از آیات الهی است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم تعابیر فراوانی با مضمون همراهی خدا با صابران و مؤمنان و پیروزی آن‌ها دارد؛ این تعابیر وعده خداوند است که باید آن‌ها را باور کنیم و مطمئن باشیم که با صبر و تقوا، نقشه‌های دشمن نقش بر آب خواهد شد.

اعتماد به دشمن جواب نمی‌دهد

آیت الله خاتمی با تأکید بر این‌که قرآن رمز سربلندی را صبر معرفی می‌کند، گفت: کشورهایی که صبوری پیشه نکردند، ذلیل و خوار و در نهایت سرنگون شدند؛ مانند صدام و یا معمر قذافی که تمام امکانات هسته‌ای اش را به آمریکا ارسال کرد؛ اعتماد به دشمنان راه به جایی نمی‌برد اما مقاومت جواب داده و خواهد داد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که در رابطه با هزینه کرد برای دین افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: گروه نخست افرادی اند که اسم دین را برای خود می‌پسندند اما حاضر نیستند ذره‌ای برای آن هزینه کنند؛ این افراد از منظر قرآن بیچارگانی‌اند که دنیا و آخرتشان از دست رفته است.

وی ادامه داد: برخی از مفسرین در تفسیر آیات مورد اشاره به این افراد اینگونه عنوان می‌کنند که این گروه در حاشیه دین می‌نشینند و اگر دیدند که با دین به نوای دنیا می‌رسند پای دین ایستادگی و در غیر اینصورت از آن عقب نشینی می‌کنند؛ در این بین علامه طباطبایی در رابطه با این گروه این‌گونه تفسیر کرده است که برخی از افراد دینشان به حرف و سخن است، آن‌ها در کلام و حرف چیزی کم نمی‌گذارند اما در عمل کوتاهی می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر انسان برای دین هزینه کند، دین باقی می‌ماند وگرنه دین در معرض خطر قرار گرفته و انسان از آن فاصله گرفته و به مرور گناهان و سیاهی دلش را فرا می‌گیرد.

آیت الله خاتمی با بیان این‌که گروه دوم برای دین هزینه‌های اندک را می‌پردازند اما از هزینه‌های سنگین دوری می‌کنند، گفت: انسان در زندگی با شش نوع گذشت و هزینه کرد مواجه است که عبارتند از گذشت از رفاه و لذت، شهوت، فرزندان، آبرو، مال و گذشت از جان که بالاترین گذشت‌هاست.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: افراد در مواجه با این ابعاد گذشت رویکرد متفاوتی دارند و هر کسی ممکن است در یکی از این ابعاد متوقف شود و نتواند گذشت کند.

وی به گروه سوم در مواجه با هزینه کرد برای دین اشاره و تأکید کرد: کربلا تجلی انسان‌های گروه سوم است که همه هزینه‌ها در راه دین را پرداخت کردند.

28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha