جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حائری زاده

حوزه/ حجت الاسلام حائری زاده مواردی چون گفت‌وگوی صادقانه و همدردی با مردم، حمایت از مستضعفین، ایمان و عمل صالح و حمایت خداوند را به عنوان عوامل محبوبیت امام هادی(ع) در نزد مردم معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده در شام میلاد امام هادی(ع) در جمع زائران و مجاورران بارگاه رضوی، به تشریح موضوع تعامل اجتماعی بر مبنای محبت و عطوفت با توجه به سیره این امام همام پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مادر امام هادی(ع) قبل از ازدواج با امام جواد(ع) یک کنیز بودند، گفت: این امر نشان‌دهنده این است که خداوند ظرفیت‌هایش را در هرجایی و در هر فردی که بخواهد قرار می‌دهد، از این رو تعابیر و ملاک‌هایی چون ثروتمند، فقیر، شهری، روستایی و غیره که اغلب به کار می‌گیریم، صحیح نیستند.

حجت الاسلام حائری زاده با تأکید بر طهارت و پاکدامنی و کسب معرفت نسبت به امام معصوم(ع)، اظهار کرد: امام هادی(ع)‌در رابطه با مادر بزرگوارشان می‌فرمایند « مادرم عارف به حق من(حق امامت) است، اهل بهشت است، شیطان سرکش به او راهی ندارد و نزدیکش نمی‌شود»؛ با این وجود متأسفانه نه تنها شیطان به برخی از ما نزدیک می‌شود، بلکه خود افکار، سخنان و نگاه‌های برخی افراد شیطانی است.

وی به امامت رسیدن امام هادی(ع) در سن ده‌سالگی، تحمل سختی‌های حاصل از کنترل و سانسور حکومت وقت و سخت‌گیری‌های خلیفه وقت و به یادگار گذاشتن زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیر را از ویژگی‌های امام هادی(ع) برشمرد.

استاد حوزه و دانشگاه به بیان علت‌های محبوبیت امام هادی(ع) و سایر اهل بیت(ع) نزد مردم و قلوب مسلمانان پرداخت و با تأکید بر استفاده از این عوامل جهت تکامل اجتماعی و گسترش عطوفت و مهربانی در جامعه، اظهار کرد: هر کس به این رموز موفقیت و محبوبیت عمل کند، در بین مردم و جامعه محبوب و عزیز خواهد شد.

حجت الاسلام حائری زاده، گفت‌و گوی خوب، صمیمی و صادقانه با مردم را به عنوان اولین عامل محبوبیت امام هادی(ع) در نزد مردم معرفی و ابراز کرد: اهل بیت(ع) سفره‌شان را از مردم جدا نمی‌کردند و حتی در شرایط سخت و مراقبت‌های ایجاد شده توسط خلفا به ارتباط با مردم می‌پرداختند.

وی بر گفت‌وگوی صادقانه با مردم تأکید کرد و با بیان این‌که خداوند در قرآن صدیق بودن را نشانه انبیاء معرفی می‌کند، گفت: انسان صدیق کسی است که دل، زبان و عملش یکی باشد.

حجت الاسلام حائری زاده از هم‌دردی با مردم به عنوان دومین عامل محبوبیت اهل بیت(ع) در میان مردم یاد کرد و گفت: اهل بیت(ع) هیچ گاه خودشان را از مردم جدا نمی‌کردند و در همه شرایط مانند شرایط سخت اقتصادی در کنار مردم بوده و به یاری‌شان می‌پرداختند.

وی با بیان این‌که حمایت از مستضعفین به عنوان سومین رمز محبوبیت شناخته می‌شود، اظهار کرد: در این میان حمایت خداوند از انسان‌های پاک و صالح به عنوان یکی از عوامل محبوبیت را نمی‌توان نادیده گرفت. عاملی که برگرفته از قدرت الهی است و خداوند هرجا اراده کند خودش را نشان می‌دهد؛ مانند زندگی حضرت یوسف(ع) که با وجود توطئه‌ها، دشمنی‌ها و سختی‌های پیش رو در نهایت به دلیل حمایت پروردگار این پیامبر الهی به محبوبیت نزد مردم و عزیزی مصر دست یافت.

حجت الاسلام حائری زاده با بیان این‌که ایمان و عمل صالح یکی دیگر از عوامل محبوبیت هستند، عنوان کرد: انسانی که برای خداوند فعالیت کند همیشه ماندگار خواهد شد، مانند امام حسین(ع) و عاشورائیان که پس از این همه سال همچنان ماندگار و محبوب‌هستند در حالیکه در آن زمان قیام‌های فراوان و از نظر جمعیت قیام‌های بزرگترری همچون قیام توابین نیز به وقوع پیوسته بود.

28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha