جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که هرچند «قانون منع به کارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی» کمی دیر در حال اجرایی شدن است، گفت: امیدواریم بعضی ها در اجرای این قانون لابی نکنند، دنبال تبصره‌ها نروند و میدان را به جوانان به ویژه جوانان عاشورایی بسپارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، شب گذشته در سلسله برنامه‌های تبلیغی مذهبی حرم مطهر امام رضا(ع) ویژه دهه اول محرم با تأکید بر بکارگیری جوانان در امور مختلف و اعتماد به آنها، اظهار کرد: نه تنها تجربه انقلاب اسلامی ایران بلکه تجربه حکومت‌های محمدی، علوی و قیام خونین حسینی نشان داده هر جا مدیریت جوان، بانشاط و جهادی بوده، کار پیش رفته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: پیامبر(ص) در زمان حکومت محمدی چهار پست را به جوانان دادند که اگر امروز پس از هزار و 400 سال، آن پست ها را به جوانان بسپرند بعضی ها می‌گویند که کار را به بچه ها داده‌اند.

نقش جوانان در حکومت نبوی

آیت الله خاتمی تصریح کرد: اولین سفر دیپلماسی مربوط به نبی اکرم(ص) در دوره بعثت به حبشه اتفاق افتاد که برای مسلمانان بسیار مبارک بود؛ پیامبر اکرم(ص) سرپرستی این کاروان و به عبارتی سرپرستی وزارت امور خارجه خویش را به عهده «جعفربن ابیطالب» جوانی 26 ساله سپرد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قبل از هجرت پیامبر(ص) به مدینه، مدنی ها از ایشان نماینده و امام جمعه خواستند که پیامبر(ص) «مصعب بن عمير» 21 ساله را نماینده خود و امام جمعه قرار داد، در حالیکه که امروز اگر جوان 21 ساله امام جمعه شود، بعضی تحمل نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه پیامبر(ص) جوانان و ظرفیت جوانان را قبول داشتند، خاطرنشان کرد: همیشه افراد مسن‌ برتر نیستند بلکه هر کس که لیاقتش بیشتر است باید جایگاه بالاتری داشته باشد.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: سال هشتم هجرت نیز برای فرمانداری مکه و امام جماعت مسجدالحرام جوانی 21 ساله را گماردند که اعتراض برخی را برانگیخت که چرا پیامبر(ص) با وجود حضور افراد کاملتر، این جوان را انتخاب کردند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: همچنین یک هفته قبل از ارتحال حضرت محمد(ص) ایشان آماده جنگی شدند که فرمانده این لشکر جوانی 18 ساله به نام «اسامة بن زید» بود، آنجا هم مردم معترض شدند، بنابر این تجربه حکومت نبوی و علوی می‌گوید باید از نیروهای جوان، این استعدادهای خفته استفاده و آنها را به فعلیت درآورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: یکی از قوانینی که در جمهوری اسلامی تصویب شد و ان‌شاءالله به درستی اجرا شود «قانون منع بکارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی» است که البته قدری دیر شده است.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: امیدواریم بعضی ها در اجرای این قانون لابی نکنند و دنبال تبصره‌ها نروند، بازنشستگان پس از سال‌ها کار و فعالیت، میدان را به جوانان بسپارند، البته نباید به تجربیات آنها بی‌اعتنا بود و این افراد تجربیات خود را خالصانه در اختیار نسل جوان قرار دهند.

ویژگی جوانان عاشورایی

امام جمعه موقت تهران به بیان ویژگی های جوانان عاشورایی پرداخت و گفت: آن‌ها با تمام وجود خداباورند و نه تنها از مرگ نمی‌ترسند بلکه مرگ را گامی برای ترقی خود می‌پندارند؛ بر این اساس شجاع هستند، ویژگی‌ای که در عرصه کارهای اجرایی مدیریت در کنار شجاعت اثر کیمیابخشی دارد.

وی با بیان اینکه یاران سیدالشهدا(ع) دو ویژگی داشتند که یزیدیان نداشتند، عنوان کرد: تمام رزمندگان عاشورایی از جلو شمشیر خورده‌اند یعنی هیچ کس در حال فرار نبوده بلکه در حال جنگیدن بوده‌اند، دوم رزمندگان کربلایی بدون استثنا رجز خوانی داشتند؛ رجز در معرفی خود و اینکه هدفمند آمده‌ام و ترسی ندارند.

آیت الله خاتمی با اشاره به ویژگی دوم جوانان عاشورایی، افزود: جوانان عاشورایی به معنای دقیق کلمه انقلابی هستند، کلامی که چندسال اخیر بیت‌الغزل رهبر انقلاب است و بارها تأکید کرده‌اند که حوزه، دستگاه قضایی، وزارت اطلاعات و سایر نهادها باید انقلابی باشند؛ ایشان در مرقد امام راحل(ره) منشور انقلابی‌گری را تدوین و تبیین کردند.

تنفر جوان عاشورایی از سازش

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جوان عاشورایی از سازش متنفر است و با افتخار برمرگ آمریکا می‌گوید، اظهار کرد: جوانان عاشورایی تحت تأثیر بیگانگان و دروغ‌های دشمنان نشان دار انقلاب اسلامی قرار نمی گیرند؛ امروز دشمن در پی اختلاف دوگانه مذاکره است در حالیکه خود آمریکا هیچ وقت در پی مذاکره نبوده و نیست بلکه به دنبال سلطه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جوانان عاشورایی آراسته به فضائل اخلاقی هستند، افزود: منطق جوان عاشورایی منطق پیامبر اکرم(ص) است؛ منطق پیغمبر(ص) تحت تأثیر فضای شارلاتانی، فضای آلوده مجازی و شبکه‌های آلوده بیگانه نیست و می‌داند دروغ‌ ابزار جنگ روانی است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه ویژگی چهارم جوان عاشورایی این است که جوانان عاشورایی ولایتمدارند، تأکید کرد: باید با حجت شرعی عمل کنیم؛ رفتار و مواضع ما باید با حجت شرعی باشد، اگر با ولایت فقیه همراه بودید تردید نداشته باشید که حجت شرعی است نه احزاب و جناح های مختلف.

28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha