سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آئین سنتی خطبه خوانی شب عاشورا در حرم رضوی برگزار شد

حوزه/ همزمان با دهمین شب محرم الحرام آئین سنتی خطبه‌خوانی با حضور جمعی از مسؤولان و خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آئین سنتی خطبه خوانی شب عاشورای حسینی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن انقلاب اسلامی با حضور جمع کثیری از خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد.

در این مراسم جمعی از مقامات کشوری و لشگری، آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، خانواده‌های شهیدان و ایثارگران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسؤولان استانی حضور بهم رساندند.

آئین خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی با قرائت قرآن کریم آغاز شد و با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، نوحه‌خوانی و شمع‌گردانی خدام همراه با مداحی علی ملائکه، خطبه‌خوانی توسط حجت‌الاسلام سیدحسن سپهر و مرثیه سرائی احمد واعظی ادامه یافت.

در این مراسم خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در صف‌هایی منظم با در دست داشتن لاله هایی با شمع‌های روشن گرداگرد صحن انقلاب اسلامی جمع شدند و سالروز این مصیبت عظیم را به محضر ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) تسلیت گفتند.

براساس این گزارش جمع کثیری از عاشقان و عزاداران حسینی شاهد این مراسم به طور مستقیم از شبکه خراسان رضوی و برخی شبکه های سراسری صدا و سیما بودند.

یادآور می‌شود، خطبه خوانی آئینی سنتی است که بر اساس وقف نامه علی‌شاه، حاکم وقت خراسان در 1160ه.ق. سالی دو مرتبه در شب عاشورا و شب شهادت حضرت رضا(ع) در حرم مطهر امام ایشان برگزار می شود.

این خطبه شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) است که در ادامه نام های مبارک ائمه معصومان(ع) به ترتیب قرائت و برروان پاک و مقدس آنها سلام و صلوات فرستاده می‌شود.

 313/28

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha