جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عرفان

حوزه / حجت الاسلام نور اللهی در مراسم یادبود مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان گفت: امام صادق (ع) فرمود: هرکس سه ویژگی را داشته باشد عزیز مردم است و کسی که عزیز مومنین باشد، عزیز خدا است. «متدین»، «دست بخشنده» و نیز «تواضع» داشته باشد. سِر عزت مرحوم استاد عرفان در این بود که این سه ویژگی را دارا بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان، مراسم یادبود مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان خطیب توانا و استاد حوزه، در مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور طلاب، اساتید، مسئولین حوزه علمیه و امام جمعه کرمان برگزار شد، حجت الاسلام حسن نور اللهی، معاون امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در استان به آیات و روایات در موضوع جایگاه عالم اشاره کرد و گفت: آیات و روایات در رابطه با فضیات عالم به دو شکل است. یک بخش فضیلت عالم را صرف نظر از وظیفه اجتماعی بیان میکند. یعنی نقش علم را در زندگی انسان بیان میکند و تاکید دارد که تاثیر علم در عالم موجب مدح پروردگار میشود.

وی افزود: دسته دیگر دستهای هستند که امتیاز عالم را به دلیل موقعیت اجتماعیاش مطرح میکند و به دلیل نقش ویژهاش در جامعه آن را مورد تمجید قرار میدهد. این بخش پاسخ به این سؤال است که آیا هر عالمی محبوب پروردگار است؟

حجت الاسلام نوراللهی بیان کرد: ادله دال بر این هستند که هر عالمی محبوب پروردگار نیست. همچنین ادلهای که در مذمت عالم دنیا پرست و دنیا خواه آمده است دال بر این موضوع است. در این که علم میتواند انسان را بالا ببرد جای شکی نیست. خداوند در رابطه با جایگاه علما میفرماید: «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» (فاطر/ 28) تنها علما خدا ترس هستند. خداوند در آیات دیگر به پیامبر (ص) میفرماید که مخاطب تو علما هستند که شاگرد تو و هم مربی نسل بعدند.

وی خاطر نشان کرد: درست است که علم فضیلت است، یعنی توانمندی این را دارد که انسان را به آسمان برساند. منتهی کدام علم و کدام دانش؟ اینجا است که روایات و آیات وارد شدهاند و این مسیر را برای علما و جامعه مشخص کردهاند. قرآن میگوید علمایی که برای دنیا به دنبال علم میروند به دنبال مطاع هستند، مطاع‌ یعنی چیزی که آن را بر دوش میکشند اما آن را روی زمین میگذارند. اما علمایی که دنیا را مطاع بدانند و برای خدا به دنبال علم برود به مقامات بالا میرسند. علمایی که از نظر اخلاقی و علمی در حد اعلی هستند‌ و اثر ویژهای در رشد و تعالی جامعه دارند.

معاون امور روحانیون دفتر نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ ءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة» مرگ عالم، رخنهای جبران ناپذیر بر بدنه اسلام است. یعنی حتی اگر علمای دیگری هم بیایند نمیتوانند جای عالم گذشته را پر کنند. این علما بر همه انسانها حقی دارند که قابل ادا شدن نیست و تنها راه این است که مردم برای رضای خدا، برای امت شیعه کار کنند و راه آن علما را ادامه دهند.

وی در ادمه به ویژگیهای مرحوم حجت الاسلام و المسلمین عرفان پرداخت و تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمود: هرکس سه ویژگی را داشته باشد عزیز مردم است و کسی که عزیز مومنین باشد، عزیز خدا است. «متدین»، «دست بخشنده» و نیز «تواضع» داشته باشد. سِر عزت مرحوم استاد عرفان در این بود که این سه ویژگی را دارا بود.

حجت الاسلام نوراللهی افزود: یکی از خصوصیات ایشان این بود که غم فقرا را داشت و گاهی پولی که از منبر به ایشان داده میشد حتی در جیبشان هم نمیرفت و ایشان آن پول را به فقرا و یا کارگران میداد. این همان است که در روایات در رابطه با مومنین آمده است که انسان مومن سیر نخوابد درحالی که دیگران گرسنه باشند. غم دیگران خوردن یک ارزش است و زمانی که در یک عالم متبلور شود در جامعه تاثیر گذار میشود.

وی خاطرنشان کرد: تواضع و تدین ایشان زبان زد همه بود. آقای عرفان فدای مسئولیت شناسی شد. ایشان حاضر بود با وجود کسالت برای چند نفر هم به منبر برود. هیچ نگاهی به امکانات و‌ شرایط نداشت و برایش آنچه مهم بود کارش بود. این ویژگیها است که باعث میشود فردی مثل آقای عرفان در شهر غریب به رحمت خدا برود و مردم و روحانیون این‎گونه در تشییع پیکر او شرکت کنند.

انتهای پیام./

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha