جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آزادی

حوزه/ اگر آزادي جنسي به صورت مطلق در يك جامعه رواج پيدا كند، ديگر ميل به ازدواج و تشكيل خانواده در آن جامعه كم مي‌شود و حتي ميزان جمعيت يك كشور به خطر مي‌افتد. مسلماً با از بين رفتن يك جمعيت، هويت و ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

* شبهه

چرا اسلام مخالف آزادي است؟ (منظور آزادي روابط جنسي است). چرا روابط جنسي قبل از ازدواج حرام است؟ مگر در كشورهاي غربي كه اين آزادي وجود دارد چه اتفاقي افتاده؟! محدوديت‌هاي جنسي در جامعه به عقده‌هاي جنسي مي‌انجامد!

* پاسخ

نقد و بررسي:

برخي از علل و دلايل اين محدوديت‌ها در حوزه مسايل جنسي از قرار زير است:

1. عدم رغبت به ازدواج: اگر آزادي جنسي به صورت مطلق در يك جامعه رواج پيدا كند، ديگر ميل به ازدواج و تشكيل خانواده در آن جامعه كم مي‌شود و حتي ميزان جمعيت يك كشور به خطر مي‌افتد. مسلماً با از بين رفتن يك جمعيت، هويت و فرهنگ و ديگر مختصات هويتي و اجتماعي آنان از ميان خواهد رفت و اين بحران را امروزه در جوامع غربي و به اصطلاح پيشرفته شاهد هستيم. شما مي‌توانيد به آمارهاي زاد و ولد و ميزان جمعيت كشورهاي شمال اروپا و اروپاي غربي، كشورهايي مانند انگلستان، ايتاليا، سوئد، هلند، و غيره نگاه كنيد كه رشد جمعيت در آن كشورها منفي است. يعني ميزان مرگ بيش‌تر از تولد است. در برخي کشورهاي غربي براي رفع مشکل جمعيت به پديده مهاجرپذيري روي آورده‌اند که مشکلات خاص خود را دارد. مثلا طبق آمارها در سال 2004 ميلادي در كشور سوئيس و هلند مهاجرت از ساير ملل به اين دو كشور نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

يکي از علل مهم اين مسائل، آزادي جنسي است كه در آغاز قرن بيستم در اين كشورها شروع شد.

2. ايجاد تزلزل در خانواده‌ها: در صورت وقوع آزادي جنسي به صورت مطلق در يك جامعه، اركان خانواده متزلزل مي‌شود. در اين گونه جوامع اگر يك خانواده تشكيل شود، با وجود اين مسئله، خطرات زيادي اين خانواده را تهديد مي‌كند. چون كم كم ميل به حفظ خانواده از بين مي رود و هر كدام از اعضاي خانواده در پي مسائل خود مي‌روند و بسا كودكاني بي‌سرپرست بر جاي مي‌مانند و چه پدران و مادران سالمندي كه حتي فرزندان خود را تا آخر عمر نمي‌بينند. چون افراد خانواده ممكن است، تشكيل يك خانواده را بر اساس مسائل جنسي بنگرند و از اهداف بالاتر و والاتر باز بمانند و به ارزش‌هاي انساني توجه نكنند.

3. شهوت‌سالاري در جامعه: در جامعةاي که ازادي بدون مرز جنسي وجود دارد، آنچه كه حاكم است شهوت‌سالاري است؛ يعني روابطي كه ممكن است بين زن و مرد ايجاد شود، تماماً در مسير تخليه نمودن شهوات جنسي است. افراد به دنبال اين هستند كه زيباترين‌ها را كه پاياني هم ندارند، براي خود بگيرند. و هر روز دلزدگي و چشم به دنبال كسي ديگر بودن براي آ‌ن‌ها تداوم دارد.

4. از بين رفتن فضائل و خصائص انساني: در جامعه آزاد جنسي، ديگر آن فضائل والاي انساني يافت نمي‌شود؛ آن‌ چيزهايي كه موجب تمايز حقيقي بين انسان و حيوان است مانند خدا محوري، توجه به آرمان‌هاي انساني، وجود روحية ايمان و تقوا،... در چنين جامعه‌اي چون همه چيز بر اساس شهوت توجيه مي‌شود قالب‌هاي ارزشي فرو ميريزد و نقش‌ها نه بر اساس نقش‌هاي انسانس که تنها بر اساس نقش‌هاي جنسيت زده معنا مي‌يابد! به عنوان مثال ديگر پدر و مادر آن ارزش و اهميت بالاي خود را از دست مي‌دهند، چون كار آن‌ها از منظر آزادي جنسي، فقط يك مسئله شهواني است نه چيز ديگر.

5. عدم كارائي نقش‌ها در نظام خانواده: در صورت وقوع آزادي جنسي در يك جامعه، ديگر هر نقش‌ها در يك خانواده كارائي لازم خود را ندارد چون هر كس به دنبال مسائل شهواني خود مي‌رود. در اين جوامع چه پدراني كه از وظيفه پدري غافلند و چه مادراني كه توجه به بذل محبت به كانون خانواده ندارند و چه فرزنداني كه هيچ وظيفه‌اي براي خود در قبال والدين قائل نيستند؛ چون هر كدام از اين‌ها ممكن است سرشان در جائي ديگر گرم و مشغول باشد.

6. به وجود آمدن و انتقال بيماري‌هاي خطرناك: آزادي جنسي موجب پيدايش بسياري از بيماري‌هاي خطرناک و مسري است. در عصر حاضر اين بيماري‌ها شامل گروهي از بيماري‌هاي واگيردار است كه بيش‌تر اوقات از راه آميزش جنسي منتقل مي‌شوند كه به سه نوع مهم ايدز، سيفليس و سوزاك اشاره مي‌شود.

به عنوان مثال، عامل سندروم نارسايي ايمني اكتسابي (ايدز) يك ويروس به نام HIV ( ويروس نارسايي ايمني انسان) است كه دستگاه ايمني انسان را از بين مي‌برد. اين بيماري فراگير، جهاني بوده و ميليون‌ها نفر را مبتلا كرده است و اغلب آنان را به کام مرگ کشانده است. بنابر نظر سازمان بهداشت جهاني (W.H.O) از زمان آغاز بيماري در سال 1981 در آمريكا (لوس آنجلس) تا كنون بيش از 10-8 ميليون نفر بزرگ‌سال و حدود يك ميليون كودك مبتلا شده‌اند. سازمان بهداشت جهاني برآورد نموده كه تا سال 2000 ميلادي، حدود 40 ـ 80 ميليون نفر مبتلا در سراسر جهان وجود داشته كه گزارش نشده‌اند. بيش‌تر موارد بيماري در اشخاص 49-20 ساله مي‌باشد كه از نظر جنسي فعال هستند. راه انتقال اين بيماري بيش از 90-85% از راه آميزش جنسي است و گروه هاي مردان همجنس باز ـ افراد بي بند و بار جنسي، مهم‌ترين گروه‌هاي پرمخاطره هستند.1

7. افزايش جرم و جنايت به خاطر مسائل جنسي: دقت در آمارهاي كشورهايي كه در آن‌ها آزادي جنسي وجود دارد به خوبي نشان مي‌دهد که ميزان فراواني از جنايات، قتل و كشتار به خاطر مسائل جنسي انجام مي‌شود. اگر به آمارها نگاه كنيم مي‌بينيم آمار تجاوز به عنف در اين كشورها بالا است و اين مسئله اثرات رواني، اجتماعي بدي در جامعه مي‌گذارد.

8. از بين رفتن امنيت جسمي و روحي:

در چنين جامعة‌هايي، ديگر زنان آن جامعه امنيت جسمي، روحي ندارند و هميشه به خاطر مسائل جنسي در هراس هستند و هميشه ترس از تجاوز و غيره را دارند و لذا اثرات روحي نامطلوبي بر آن‌ها مي‌گذارد و لذا كارائي آن‌ها را پائين مي‌آورد.

9. ولادت هاي ناپاك: وقتي آزاد جنسي به صورت مطلق باشد، موجب پيدايش كودكان نامشروع مي‌شود. چه كودكاني كه پدر و مادر آن‌ها معلوم نيست چه كودکاني که هر چند پدر و مادرشان معلوم است اما به صورت نامشروع بع دنيا آمده‌اند. اين مسأله موجب احساس بي‌هويتي و احساس بي‌ريشه بودن براي اين انسان‌ها در مراحل بعدي زندگي مي‌شود و اثرات بد و نامطلوبي بر شخصيت آن‌ها مي‌گذارد. اين انسان‌ها كه بعدا وارد اجتماع مي‌شوند  در بيش‌تر موارد سرمنشأ فساد و تباهي در جامعه مي‌شوند.

10. شكسته شدن حرمت‌ها: وقتي شخصي مرتكب روابط نامشروع جنسي مي‌شود و يا زني كه به عنوان مُبلّغ كالائي با وضعي زننده است. حرمت او توسط خود او در جامعه شكسته شده و ديگر افراد جامعه براي او حرمتي قائل نيستند و در محافل مختلف، هر كدام به نوعي دربارة او سخن مي‌گويند و هيچ مانعي هم نمي‌بينند. چون خود شخص براي خود حرمتي قائل نبود.

اين موارد گوشه‌اي از مسائلي بود كه در روابط آزاد جنسي وجود دارد و مخالف اهداف ازدواج است كه آن اهداف عبارتند از:

1. تأمين نياز جنسي. 2. تأمين نياز رواني 3. حفظ بقاي نسل. 4. تربيت نسل. 5. سلامت اجتماعي. 6. برنامه‌ريزي طولاني براي زندگي.

 

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

1. شهيد دكتر پاك نژاد، سيد رضا، كتاب اولين دانشگاه و آخرين پيامبر مجلدهاي 19 و 16، با عنوان حجاب و بهداشت بدن، انتشارات بنياد فرهنگي شهيد پاك نژاد، تهران، چاپ دوم، زمستان 64 و آذرماه 65

2. پسنديده، عباس، كتاب پژوهشي در فرهنگ حياء، نشر دارالحديث، قم، چاپ اول، 1383

3. قطب، محمد، كتاب جامعه شناسي تاريخي زن، مترجم، محمد علي عابدي، چاپ ديبا، انتشارات البرز

4. ژان ميشل بست، كتاب جامعه شناسي جنايت، مترجم، فريدون وحيدا، نشر آستان قدس رضوي، مشهد، چاپ اول 1372

 

پي‌نوشت‌ها:

1 . دكتر نور محمدي، جزوة جمعيت و تنظيم خانواده، چاپ مؤسسة آموزش عالي باقر العلوم، قم، سال تحصيلي، 82 ـ 81

2 . دكتر نور محمدي، جزوة جمعيت و تنظيم خانواده، چاپ مؤسسة آموزش عالي باقر العلوم، قم، سال تحصيلي 82-81

3 .  آيت الله جوادي آملي، عبدالله، انسان در اسلام، انتشارات رجاء، تهران، چاپ اول، 1372، صفحات 90 و 91        

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد حسین IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    9 4
    سلام الان من 17 سال دارم، دوست دختر هم نداشتم چون گناهه ولی نیاز جنسیمو چطوری برطرف کنم، انقدر عقده ای شدم با پسر های خوشگل حشری میشم، چیکار کنم؟؟
    • نام LU ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      آرام باش.
  • Nisar DK ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    How does sexual freedom mean depopulation? Please explain.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    0 0
    متن بسیار خوبی بود ،،.خیلی ممنون
  • صبا IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    1 0
    مطالب مفیدی بود.ولی در جامعه ای که ما زندگی میکنیم متاسفانه شرایط ازدواج مهیا نیست.. و جوانان ما به این جور بی بند وباری ها گرایش پیدا کردن و خیلی ها هم دیگر تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارن
  • اریا IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 2
    اصلا وابدا ازادی جنسی هیچ هرج ومرجی رو به با نمیاره وهمونطور که خودتون اشاره کردین اگه ازادی جنسیتی نباشه باعث عقده افراد میشه وبه جهنم که نسل نباشه
  • رضا GB ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    سلام از شرایط ازدواج‌چیزی مهیاست الان؟ جز اینکه به‌فقر‌و بدبختی بیشتر‌برسن‌جوونا بعدش؟ راهی گذاشتین که میاین اینجوری میگین؟گناهش گردن هموناست که تمام راههای درست و به روی بقیه بستن و خودشون تو آغوش گرم دارن غلط میخورن راه دومی م گذاشتین؟؟؟؟؟یا بریم‌ اخته کنیم خودمون و که‌مدتکب‌گناه نشیم‌ بقول شما اوج حس‌ادم تا چند سالگیه که این همه ادم ۳۰ و سی و اندی ساله داریم‌که مجردن اینا جلو خودشون‌و میگیرن بنظرتون دچار مشکل روحی روانی و جسمی نمیشن؟؟؟؟ خستم
  • L IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    اگر ما سعی کنیم گناه نکنیم مطمئن باشید خدا خودش همه چی رو جور می‌کنه :)اینه کارما
  • کیمیا IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 1
    سلام من یه سوال دارم آیا رابطه جنسی توی دوستی گناهه؟ یه سوال دیگه بعد از کات رابطه جنسی هم گناهه؟ احساس خوبی ندارم احساس گناه میکنم دو تا سوال جواب میخوام دوست دارم بدونم ممنون