جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست کارکنان دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه

حوزه /آیت الله حسینی بوشهری گفت: از رهبر معظم انقلاب به دلیل عنایت به حوزه های علمیه، صمیمانه تقدیر می کنیم؛ حقیقتا رهنمودها و دغدغه های ایشان نسبت به حوزه راهگشا و گرهگشا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در بازدید از دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه  و همچنین در هم اندیشی با مسئول و کارکنان آن، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت شهدای حادثه تروریستی اهواز گفت: درخواست ما این است که  مسئولین، مسببان این حادثه  تروریستی را شناسایی کرده و آنان را به سزای اعمالشان برسانند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انتخاب خود به عنوان دبیر شورای عالی حوزه های علمیه از سوی این شورا، اظهار داشت: لازم می دانم از حسن اعتماد شورای عالی در مورد انتخابم در سمت دبیری شورای عالی تقدیر و تشکر کنم. با قبول این مسئولیت مهم، تمام تلاش این است که  بتوانم باهمکاری همه مسئولین، حوزه را به جایگاه حقیقی خود برسانیم و باعث رشد حوزه شویم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: باید از زحمات آیت الله استادی که سکاندار دبیر  اولی شورای عالی بودند تشکر کرد، ایشان با دغدغه فراوان و سعه صدر کارها را پی گیری می کرد.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارداشت: امروز مسائل حوزه به گونه ای است، اگر شبانه روزی تلاش کنیم، بازهم وقت کم داریم؛ چون امروز انتظارات از حوزه زیاد است و این انتظارات از محدوده طلاب و فضلای حوزه عبور کرده و به سطح جامعه و عرصه بین الملل رسیده است.

وی با بیان این که باید حوزویان در عرصه های مختلف تلاش های زیادی انجام دهند تا بتوانند پاسخگوی نیازها باشند گفت: معتقدم آن مقدار فعالیتی که درحوزه انجام می شود، گر چه در جایگاه خود بسیار خوب است؛ اما لازم است حوزه را همیشه تکریم کرد و از تلاش های عالمان و مبلغان حوزه تقدیر  نمود. اگر دینداری در جامعه است به خاطر تلاش مراجع، عالمان وفضلای حوزه است.

 همراهی حوزه با نظام اسلامی بی بدیل است

امام جمعه قم افزود: حوزه علمیه بعد از پیروزی انقلاب در عرصه های مختلف حضور پیدا کرد، همراهی حوزه با نظام اسلامی بی بدیل است، اینکه گاهی گفته می شود حوزه مسیر، اقتضائات و نیازهای جدای از نظام دارد، سخن درستی نیست.  حوزه درعرصه جانبداری از نظام و انقلاب همیشه پیش قدم بوده دراین راه شهدایی تقدیم کرده و درمسائل نوپیدا و مستحدثه و مسائلی که مربوط به نیاز های فعلی نظام در اداره حکومت است، تلاش های خوبی کرده. رویکرد و راه و مسیر حوزه در جهت همراهی با نظام اسلامی است و اینکه بگویم حوزه یک طرف و نظام، طرف دیگر، این قضاوتی عجولانه و نادرست است. حوزه داشته های خود را تقدیم انقلاب و نظام می کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در روزهای آغازین انقلاب تعدادی از علما دست از درس، بحث، تلاش و اجتهاد کشیدند و می توانستند مراجع آینده حوزه و جهان اسلام باشند، ولی به خاطر تعهدی که به آینده نظام اسلامی داشتند، وارد چرخه اداره نظام شدند و تمام وجودشان را در این مسیر گذاشتند.

دبیرشورای عالی حوزه های علمیه گفت: بنابراین علما، همواره، همراه نظام و امام راحل بوده و امروز نیز در کنار مقام معظم رهبری و در عرصه نظریه پردازی و مسائل مربوط به نیازهای نظام مانند دستگاه قضاء و برگزاری درس های خارج فقه  حضور دارند و این نشان دهنده توجه و پاسخ حوزه و حوزویان به نیازهای جامعه است. باید قضاوت نسبت به حوزه منصفانه باشد و این را هم می پذیریم که حوزه برای کارهای بیشتر ظرفیت لازم را دارد؛ نیازهای حوزه بیشتر است و با توجه به ظرفیت ها و نیازها، لازم است اهتمام بیشتری شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش شورای عالی حوزه های علمیه گفت: این شورا، دارای جایگاه رفیع، سیاست گذار نسبت به مسائل حوزه و از  کلیدی ترین جایگاه در حوزه علمیه برخوردار است و  هر تصمیم گیری و تصمیم سازی که در شورای عالی صورت می گیرد، آثار و برکاتی به همراه دارد که می توانیم در حوزه مشاهده کنیم. این آثار را حتی می توان در جامعه هم مشاهده کرد.

همه منتظر تحول مثبت حوزه هستند

امام جمعه قم افزود: به دنبال این هستیم با تلاش همه مسئولین حوزه و دبیرخانه، مصوبات شورای عالی اجرایی شود و حوزه به جایگاه رفیع برسد و همه شاهد تحول حوزه باشند. امروز انتظارات از حوزه افزایش یافته و همه منتظر تحول مثبت  حوزه هستند و آینده درخشانی از حوزه انتظار دارند و باید متناسب با نیازها و انتظارات جلسات شورا را  پیش برد، برنامه و مصوبات آن را اجرا کرد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری گفت: امروز نگاه اعضای شورای عالی که تصمیم گیر اصلی هستند می تواند برطرف کننده بسیاری از نقائص باشد و اساسا تمام تلاش دبیرخانه شورای عالی این است به مدیریت حوزه که در میدان کار است، در رشد و تحول حوزه کمک کند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارداشت: شورای عالی، دبیر خانه آن و مدیریت حوزه می توانند مکمل باشند. دبیر خانه شورای عالی را بازوی شورای عالی می دانیم و معتقدیم می توانند برای تلاش و رشد حوزه به هم دیگر کمک کنند.

نائب رئیس جامعه مدرسین اظهار داشت: باید دبیرخانه در تراز شورای عالی و حوزه علمیه، به عنوان عالی ترین جایگاه سیاستگذاری حوزه باشد.

دبیر شورای عالی حوزه خطاب به مسئول و کارکنان دبیرخانه شورای عالی حوزه افزود: امیدواریم همچنان که در گذشته در کنار آیت الله استادی بودید با همکاری یکدیگر برنامه ها را پیش ببریم.

وی افزود: لازم است از رهبر معظم انقلاب به دلیل عنایت به حوزه های علمیه صمیمانه تقدیر کنیم؛ حقیقتا رهنمودها و دغدغه های ایشان نسبت به حوزه راهگشا و گرهگشا است و مسائلی که در طول سال های مختلف از نگاه یک پدر مهربان و شناخت عمیق و ژرفی که نسبت به  حوزه داشتند، بتوانیم به منویات ایشان جامعه عمل بپوشانیم.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: نظرات مراجع تقلید و نگاهی که به حوزه دارند، لازم است در دبیرخانه شورای عالی نظر ما هم باشد و برای تحقق نظرات و نوع نگاهشان در دبیرخانه تلاش کنیم.

خاطرنشان می شود: در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه گزارشی از فعالیت های این دبیرخانه ارائه کرد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha