جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس طلاب

حوزه/ در جلسه شورای آموزش حوزه علمیه استان فارس بر ضرورت اجرای قوی برنامه های تهذیبی، تشکیل کمیته های علمی تخصصی، مقابله با آسیب ها فضای مجازی و لزوم حل مشکلات مالی مدارس تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام حسینی، مدیر سفیران هدایت علی بن موسی الرضا(ع) شیراز پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آموزش حوزه علمیه استان فارس که در شیراز برگزار شد،، زیر ساخت های آموزشی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: زیر ساخت های آموزشی موجود در حوزه‌ های علمیه از سبک سنتی خارج شده است.

مدیر سفیران هدایت علی بن موسی الرضا(ع) شیراز تصریح کرد: امروز جامعه ما به فلسفه، تاریخ و روانشناسی اسلامی نیازمند است و این زیر ساخت های آموزشی این مهم باید از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مدیریت های  استانی فراهم شود.

وی عنوان کرد: سبک دروس ترمی حوزه های علمیه به سبک دروس سنتی برگردد، چرا که این امر سبب کاهش توان علمی طلاب می شود.

مدیر سفیران هدایت علی بن موسی الرضا(ع) شیراز به مشکلات معیشتی طلاب هم اشاره کرد و افزود: اگر آسایش خاطر برای طلبه فراهم نشود نمی توان از او انتظار علمی داشت.

 

*در اجرای برنامه های تهذیبی منفعلانه عمل نکنیم

حجت الاسلام دهقان، مدیر مدرسه علمیه مرکزی شیراز هم در این جلسه  به آسیب های پیش روی طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: گزینش نیروهای مستعد باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش طلاب با بیش از مدرک سیکل می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و ضریب علمی را بالا ببرد، افزود: کم کردن تعطیلات، نهادینه سازی جایگاه پژوهش و  توجه به نقش تربیتی مدیران می تواند در تربیت طلاب موفق موثر باشد.

 با بیان اینکه در اجرای برنامه های تهذیبی منفعلانه عمل نکنیم، ابراز کرد: تعامل بخش آموزش و تهذیب در حوزه های علمیه مهم است، کارگاه های مهارت افزایی نیز برای مدیران و اساتید بسیار نیاز و ضرورت دارد.

 

*لزوم حل مشکلات مالی مدارس

حجت الاسلام صمصامی، مدیر مدرسه علمیه محمودیه شیراز نیز در  آسیب های پیش روی تحصیل طلاب را دو نوع دانست و اظهار کرد: این آسیب ها به دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شود.

وی ادامه داد: آسیب سخت افزاری به نوع مدیریت، اساتید، کادر و یا مشکل مالی بر می گردد، لذا اساتید و کادر باید به فکر طلاب و حل مشکلات آنان باشند و اگر مدارس مشکلات مالی  را برطرف کنند قطعا می توانند در تربیت علمی طلاب موثر  واقع شوند.

 

*آسیب های فضای مجازی

حجت الاسلام پرهیز، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) مرودشت نیز در سخنانی گفت: فضای مجازی یکی از آسیب هایی است که گاهی طلاب پایه یک تا شش را درگیر خود کرده است.

وی به راهکار های مقابله با آسیب های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: افزایش سطح کیفی ادبیات یکی از راهکارهای مناسب برای طلاب به شمار می رود تا آنان را در این بخش قوی و از فضای مجازی دور سازد.

 

*تشکیل کمیته های تخصصی

حجت الاسلام میرباقری، از اساتید حوزه علمیه فارس نیز در این جلسه به عوامل علم زدگی اشاره و بیان کرد: باید نگاه واقع بینانه‌ای به مدارس داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته های تخصصی راهکار مناسبی برای حل مشکلات علمی طلاب است، ابراز کرد: امروز روش تدریس سنتی پاسخگویی طلابی که در مدارس نوین تحصیل کرده اند، نیست، از این رو اساتید نیاز به کارگاه های آموزشی دارند.

استاد حوزه علمیه فارس خاطرنشان کرد: امروز جایگاه راهنمایی برای انتخاب رشته طلاب در مدارس وجود ندارد، لذا اگر مدیریت حوزه، در ذیل یکی از معاونت ها بخشی را ایجاد کند که طلاب بتوانند انتخاب رشته کنند، بسیاری از مشکلات آنان رفع می شود.

وی، تبادل نظر میان مدیران مدارس و  استفاده از تجارب یکدیگر را موجب بالندگی مدارس دانست و عنوان کرد:مدیران مدارس باید در جنبه عملی و تربیتی نقش پدر را داشته باشند.

حجت الاسلام کرمانی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش حوزه علمیه فارس که در سالن جلسات این مجموعه برگزار شد، به عوامل آسیب تحصیل طلاب در حوزه های علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: نمره گرایی، تجمل گرایی، افت علمی از جمله مشکلات و آسیب های بوده که طلاب باید توجه ویژه ای به آنان داشته باشند تا دچار آنان نشوند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه طلاب باید بعداز پایه ششم استعداد شناسی شوند، خاطرنشان کرد: طلاب نباید به سوی نمره گرایی و تجمل گرایی روی آورند چرا که این امر موجب دوری طلاب از تحصیل خواهد شد.

 

*نمی توان آموزش و تهذیب را تفکیک کرد

حجت الاسلام فرخی، مدیر مدرسه علمیه اثنی عشر آباده نیز در این جلسه ابراز کرد: اگر می خواهیم مسائل آموزشی و تهذیبی را تفکیک کنیم، قطعا دقت لازم در تربیت علمی طلاب اتفاق نخواهد افتاد.

مدیر مدرسه علمیه آباده خاطرنشان کرد: پرداختن به مشکلات مدارس علمیه به جای تاسیس مدارس جدید، می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی به راهکاری های حل مشکلات آموزشی اشاره و بیان کرد: آموزش های لازم برای مدیران و کادر مدارس می تواند در بخش آموزش کمک موثری به تحصیل طلاب باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha