جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلال الدین حقانی

حوزه/ مرگ جلال‌الدین حقانی که چندین مرتبه توسط رسانه‌های مختلف اعلام شده بود، به تازگی مورد تأیید مقامات طالبان قرار گرفت و اکنون این مسئله می‌تواند در کوتاه مدت موجب نزاع و درگیری میان اعضای شبکه حقانی شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»؛ چندی پیش مرگ جلال الدین حقانی رهبر و پایه گذار شبکه اطلاعاتی-تروریسنی حقانی در رسانه‌های جهان خبر ساز شد.

این فرد مرموز و مشهور که مسلماً دارای ارتباطات گسترده با سرویس‌های اطلاعاتی منطقه ای و فرا منطقه ای نیز بوده، به عنوان یکی از تروریست‌های مؤثر و مشهور تحت تعقیب بین المللی قرار داشت و اتفاقاً سابقه جهاد با روس‌های کمونیست را پس از اشغال افغانستان در1979 در کارنامه خویش دارد.

حقانی پس از آزادی افغانستان یکی از بزرگترین شبکه های اطلاعاتی و تروریستی را در مرز میان افغانستان و پاکستان تاسیس کرد. در سال ۱۹۹۶ طالبان قدرت را در کابل به دست گرفتند و جلال الدین حقانی در کابینه ملا عمر راه یافت و وزیر قبایل و سرحدات این رژیم شد.

نقش برجسته گروه حقانی زمانی بیشتر روشن می شود که ارتباطات گسترده حقانی و گروهش با سرویس‌های  امنیتی مانند CIA و ISI ملاحظه شود، اما مرگ حقانی که چندین مرتبه توسط رسانه های مختلف اعلام شده بود، به تازگی مورد تأیید مقامات طالبان قرار گرفته و اکنون این مسئله می تواند در کوتاه مدت موجبات نزاع و درگیری میان اعضای شبکه حقانی را فراهم آورد.

لازم به ذکر است مشابه این بحران را در طالبان پس از ملامحمد عمر نیز شاهد بوده ایم، اما در دراز مدت مرگ حقانی به عنوان پایه گذار سازمان تروریستی شبکه حقانی می تواند موجب تضعیف همه جانبه این گروه شود، زیرا آن گونه که از شواهد بر می آید هیچ کدام از اعضای خانواده حقانی به طور خاص و شبکه حقانی به طور عام توانایی لازم برای رهبری اعضا را دارا نیستند؛ زیرا با وجود این که طالبان هنوز روی خانواده حقانی بسیار حساب می کند و آزادی انیس حقانی نیز یکی از شروط طالبان برای آمریکایی ها در فرایند مذاکرات اخیر این گروه با آمریکا بوده، اما هیچ کدام از پسران حقانی دارای سابقه جهادی و توانایی های خاص پدر خود نیستند و بر این اساس می توان تضعیف شبکه حقانی را در دراز مدت پیش بینی نمود.

همچنین این نکته را نباید از یاد برد که تضعیف شبکه حقانی می تواند خسارت‌های جبران ناپذیری برای تحریک طالبان در هر دو کشور پاکستان و افغانستان به بار بیاورد، زیرا با ناکارآمد شدن این شبکه گسترده اطلاعاتی-تروریستی چشمان شوم طالبان در سرتاسر منطقه کور خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha