جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تلفات تروریسم کاهش یافته، اما کشورهای بیشتری قربانی تروریسم شدند

حوزه/ گزارش مؤسسه اقتصاد و صلح استرالیا در رابطه با تروریسم جهانی نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار نفر قربانی حملات تروریستی شده‌اند و ۷۷ کشور حداقل ۱ حمله تروریستی مرگبار داشته‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از business-standard، طبق شاخص آمار «تروریسم جهانی» که امروز منتشر شد، آمار و ارقام مربوط به افرادی که در حملات افراط گرایی کشته شده‌اند برای دومین سال متوالی در 2016 میلادی کاهش یافته است، اما به نسبت سال‌های گذشته کشورهای بیشتری در معرض تروریسم قرار دارند.

این گزارش که توسط موسسه اقتصاد و صلح استرالیا تهیه شده است، نشان می‌دهد که در سال گذشته 25 هزار و 673 مرگ به سبب حملات تروریستی رخ داده‌اند که میزان آن 22%  نسبت به سال 2014 کاهش داشته است. براساس این گزارش کاهش قابل توجه تروریسم مربوط به کشورهای سوریه، پاکستان و افغانستان بوده است. با این حال متاسفانه در سال گذشته 77 کشور در جهان حداقل 1 حمله تروریستی مرگبار را تجربه کرده‌اند که این تعداد کشور در معرض حملات تروریستی در 17 سال تاسیس بانک اطلاعاتی تروریسم جهانی بی‌سابقه بوده است.

این مجموعه داده‌ها با اطلاعات به دست آمده از دانشگاه مریلند آمریکا که در نوع خود جامع ترین در سطح جهانی می‌باشد مطابقت دارد.

براساس این داده‌ها بیشترین پیشرفت مبارزه با تروریسم مربوط به نیجریه می‌باشد که کشتار توسط تروریست‌های بوکوحرام تا 80 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. با این حال جنایات داعش در عراق در سال 2016 نسبت به سال گذشته 40% افزایش داشته است.

در این میان نویسندگان این گزارش درباره احتمال پیوستن جنگجویان داعشی گریخته از عراق و سوریه به شاخه‌های رادیکال جدید در دیگر کشورها هشدار دادند.

تصویر حملات تروریستی در افغانستان «پیچیده» توصیف شده است و به نظر می‌رسد طالبان حملات نظامی را بیشتر علیه نیروهای دولتی تقویت کرده باشد.

هرچند این گزارش در سال 2016 داعش را همچنان قوی نشان داده، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت نظامی این گروه تروریستی در نیمه نخست سال 2017 به شدت کاهش یافته و تلفات ناشی از حملات انتحاری آن‌ها نیز کمتر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha