جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ پنجمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نبوی، با انتقاد از اختصاص بودجه ناچیز به حوزه های علمیه افزود: گاهی فعالیت های مؤثری که طلبه ای انجام می دهد، قابل مقایسه با بودجه دانشگاه نیست. شرورهایی که گاهی افراد نظامی هم نمی توانستند با آنها مقابله کنند، ولی طلبه ای با استفاده ازمنابع وحیانی و دینی، آنان را مجذوب دین و مبانی معرفتی کرده و حاضر نشده آن را رسانه ای کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نبوی در پنجمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه های علمیه که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه، برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت این معاونت پرداخت و گفت: یکی از فعالیت های معاونت تبلیغ، ارائه طرح، نقد و تدوین کتب درسی در آموزش و پرورش بوده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه افزود: تدوین کتب آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی، تهیه طرح جامع نظام و موضوعات دینی در کلیه کتب آموزش و پرورش، تولیدکتاب های پیام های آسمانی پایه هفتم و هشتم و مشارکت در پایه نهم، تهیه پیش نویس طرح آموزش و پرورش، تدوین ملاک ها و شاخصه های نقد و تدوین، تدوین کتاب های کمک درسی آموزش و پرورش مانند اندیشه حجاب و سایر موارد از جمله این فعالیت ها بوده است.

 

کتابهای منتشر شده از سوی معاونت تبلیغ

وی افزود: مجموعا از سال 92   تعداد هزارو 500 کتاب در موضوعات ولایت،حجاب، فرق و ادیان، نماز، انقلاب، تضعیف جایگاه روحانیت، سکولاریسم، از سوی کارشناسان این معاونت مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی یکی از دیگر فعالیت های این معاونت را ابداع روش های تبلیغی درموضوعات جذب جوانان، شبکه عنکوبتی، اصول و روش های ارائه مفاهیم عنوان کرد.

وی عنوان کرد: از دیگر کتاب های تدوین و تولید شده از سوی این معاونت، آداب سفر در اسلام، سالکان خلوص، دام ها و دانه ها، افزایش انگیزه مطالعات در طلاب بوده است.

 

آسیب شناسی تبلیغ

معاون تبلیغ حوزه های علمیه گفت: یکی دیگر از فعالیت این معاونت، آسیب شناسی و نیاز سنجی تبلیغات دینی است و چون این کارِ پر زحمتی بوده، سعی کردیم از طریق همکاری با سازمانهای تبلیغی این فعالیت را به سامان برسانیم. در این رابطه آسیب ها و تحلیل داده ها از این مراکز، جمع آوری و درادامه برای رفع آسیب ها، به کمک این سازمانها ارائه راهکار می شد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی اظهار داشت: ارزیابی مراسم عزاداری، مبلغان دینی از منظر مخاطبان، ارزیابی مجله مبلغان، بررسی وضعیت اعزام کوتاه مدت کشور، مقایسه عملکرد مبلغان در مناطق مختلف از جمله مواردی بود که در حوزه آسیب شناسی دینی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

جذب مبلغ

وی  جذب مبلغ  را از دیگر فعالیت ها بر شمرد و گفت:  این کار از سال 80 تا 97 در دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت صورت گرفته که به ترتیب، 70 و30 درصد از  مبلغان، گزینش شدند.  آمار کلی اعزام کوتاه مدت از سال 84 تا 92 در کل ۱۲۹ هزارو ۸۰۰اعزام بود  و این در حالی است که از سال 93 اعزام کوتاه مدت متوقف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی اظهار داشت: اعزام بلند مدت از سال 80 تا مرداد 97،  10هزار و 218 نفر و در حال حاضر 3هزار و  380 مبلغ در حال تبلیغ هستند.

 

فعالیت های عمرانی مبلغین

وی ادامه داد: فعالیت های عمرانی مبلغین بلند مدت تا پایان سال 96 در عرصه مسجد سازی، 2هزار و 284 مورد، تعمیر مسجد 268 مورد، احداث حسینیه، هزارو 333 مورد، بوده است.

 

اقدام مؤثر مبلغان در اصلاح چند شرور مسلح

معاون تبلیغ  و امور فرهنگی حوزه های علمیه با انتقاد از اختصاص ناچیز بودجه به حوزه های علمیه افزود: گاهی فعالیت های مؤثری که طلبه ای انجام می دهد، قابل مقایسه با بودجه دانشگاه نیست. در جایی طلبه ای چند شرور مسلح را جذب دین و نماز کرده و حاضر نشده این مسئله را رسانه ای کند. شرورهایی که گاهی افراد نظامی هم نمی توانستند با آنها مقابله کنند، ولی طلبه ای با استفاده ازمنابع وحیانی و دینی، چند شرور مسلح فلان منطقه را مجذوب دین و مبانی معرفتی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی اظهارداشت: این سخنان جایی مطرح نشده است و اگر مطرح شود؛ قطعا بازخوردهای خوبی به همراه خواهد داشت؛ ولی با وجود کارها و آثار مؤثر طلاب، مبلغین و حوزه علمیه؛ اما در عمل بودجه های چندانی در مقایسه با دانشگاه به این برنامه ها و حوزه اختصاص داده نمی شود و مبلغین با مظلومیت تمام مشغول فعالیت می باشند.

 

برگزاری دوره های آموزشی برای مبلغین

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه برگزاری دوره های آموزشی تا مرداد ماه 97، در موضوعات بدو تبلیغ 136 دوره، ضمن تبلیغ 450 دوره، مهارتی( کلاس داری، سخنرانی، کلاس داری و مشاوره) 307 دوره، همسران 101 دوره، رابطین فرهنگی 17 دوره، بینات 3دوره اعلام کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی ابراز داشت: یکی دیگر از فعالیت ها، شرکت مبلغین در آزمون های ضمن تبلیغ است که هر سه ماه یک بار لازم است مبلغین درعناوین دوره آزمون تفسیر، احکام، سلفی گری، عقائد، منبر و سخنرانی، شرکت کنند.

وی بابیان اینکه دوره رابطین فرهنگی در مناطق فاقد روحانی 2هزار و 133 نفر بوده است افزود: یکی دیگر از فعالیت ها برگزاری طرح بینات در مراکز و نهادها بوده است در همین رابطه در سال 96، تعداد ثبت نام کننده ها در طرح بینات 5 هزارو 556 مبلغ، حوزه های علمیه در حال همکاری 212 مورد، مکانهای تبلیغی2هزارو 322 مورد، تعداد مبلغین در حال تبلیغ 1هزار 747 نفر و اعزام به 30 استان است.

 

راه اندازی گروه های علمی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه یکی  دیگر از فعالیت ها  را  راه اندازی گروه های علمی در عناوین بهائیت، اهل حق، بودیسم، هندوئیسم، تصوف، علوم غریبه، زرتشت و باستان گرایی، عرفان های کاذب، وهابیت و راه اندازی شورای خیرالبریه و شورای سیاست گذاری فرق و ادیان عنوان کرد.

وی درمورد برنامه های که در ارتباط با فرق و ادیان طراحی شده است، گفت: دراین مورد 25 برنامه طراحی شده است که بعضی از این طرح ها بلند مدت و بعضی کوتاه مدت است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با اشاره به فعالیت آموزشی این معاونت ابراز داشت: تا کنون درمورد بهائیت، اهل حق، بودیسم، هندوئیسم، تصوف، علوم غریبه، زرتشت و باستان گرایی، عرفان های کاذب، وهابیت به 82هزار 402 طلبه آموزش داده شده است.

 

بروشور های تبلیغی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه گفت: تاکنون تعداد 295هزار بروشور در موضوعات بهائیت، اهل حق، بودیسم، هندوئیسم، تصوف، علوم غریبه، زرتشت و باستان گرایی، عرفان های کاذب، وهابیت تدوین و چاپ شده است.  

وی اظهار داشت: یکی از فعالیت های معاونت تبلیغ، تدوین طرح تربیت بود. متأسفانه این طرح در آموزش و پرورش نبوده و با تدوین طرح تربیت ازسوی این معاونت به آموزش و پرورش ارسال شده است.

 

طرح اعزام مبلغ به مدارس امین

حجت الاسلام والمسلمین نبوی اعزام بلند مدت مبلغ به مدارس امین را جمعا 2هزارو 639 نفر عنوان کرد و گفت: در همین رابطه اعزام کوتاه مدت نیز 16 هزار و 937 مبلغ بوده است.

 

واکنش شبکه بی بی سی به طرح اعزام مبلغ

معاون تبلیغ حوزه های علمیه اظهار داشت: طرح اعزام مبلغ به مدارس امین آن قدر برای رسانه های بیگانه مانند«بی بی سی» مهم بوده تا جایی که کارشناسان خود فروخته این رسانه به صورت متحد الشکل هجمه های شدیدی علیه این طرح مؤثر معاونت تبلیغ آغاز کردند تابتوانند از آثار و برکات آن بکاهند.

 وی اضافه کرد: تا کنون بیش از 15 توافق نامه همکاری با نهادهای مختلف مانند مدارس های دولتی آموزش و پرورش، نهضت سواد آموزی و سایر موارد به امضاء رسیده است.

در ادامه حجت الاسلام موسوی، از  دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه  نیز در  سخنانی گفت:  لازم است حوزه در برنامه های تولیدی رسانه ای وارد شود و کارهای فاخری انجام دهد، آمارها نشان می دهد فیلم مختارنامه  و حضرت یوسف(ع) توانسته آثار خوبی در جامعه داشته باشد.

حجت الاسلام معصومی، از مدیران دفتر هماهنگی امورمدارس نیز بابیان اینکه بعد از 40سال از پیروزی انقلاب نتواستیم فعالیت خوب مؤثری در مباحث فرهنگی به خصوص در مناطق حاشیه نشین انجام دهیم گفت: حوزه نزدیک به 80 هزار طلبه و روحانی دارد؛ ولی در عمل می بینیم در بحث فرهنگی و سایر موارد مانند خالی بودن مساجد از روحانی و پاساژها مشکلاتی وجود دارد.

313/40

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha