سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 464203
۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵
کتاب مسلمانان جهان از سوی الازهر

حوزه/ به تازگی کتاب مسلمو العالم (مسلمانان جهان) از سوی مرکز مبارزه با افراط گرایی در الازهر منتشر شد؛ کتابی که در صفحات خود به بررسی مسائل مربوط به آوارگان مسلمان و اسلام هراسی و وضعیت آزادی های دینی مسلمانان در کشورهای مختلف جهان می پردازد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به تازگی کتاب مسلمو العالم (مسلمانان جهان) از سوی مرکز مبارزه با افراط گرایی در الازهر منتشر شد؛ کتابی که در صفحات خود به بررسی مسائل مربوط به آوارگان مسلمان و اسلام هراسی و وضعیت آزادی های دینی مسلمانان در کشورهای مختلف جهان می پردازد.

کتاب مسلمانان جهان از سه فصل اصلی تشکیل شده که فصل اول به بررسی پدیده مهاجرت و پناهندگی مسلمانان و فصل دوم به بررسی مشکل اسلام هراسی می پردازد و سومین فصل کتاب نیز به از وضعیت آزادی های دینی مسلمانان در کشورهای مختلف جهان سخن می گوید و در پایان هر فصل نیز توصیه هایی عملی برای مقابله با چالش های موجود در زمینه مورد بحث مطرح شده است.

نخستین فصل کتاب ضمن بررسی بحران مهجرت و پناهندگی در جهان در سال 2017 اشاره می کند که سازمان های بین المللی تعداد پناهجویان جهان را 65.3 میلیون نفر تخمین زده اند که این بالاترین آمار از زمان جنگ دوم جهانی است و نیمی از این تعداد نیز کودکان هستند.

در این فصل از کتاب وضعیت پناهجویان در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا، آمریکای جنوبی و ترکیه مورد بحث قرار گرفته است و در ادامه به بیان مهم ترین مشکلات آوارگان می پردازد و در این زمینه به مسئله آوارگان افغانی و پناهجویان روهینگیا اشاره می کند و موضع الازهر درباره این معضلات را بیان می کند و در پایان فصل نیز تاکید شده که جامعه بین الملل باید به شکل فعال و عملی برای متوقف ساختن درگیری های مسلحانه وارد عمل شود زیرا اگر چنگ ها متوقف شود مشکل آوارگان نیز حل خواهد شد.

دومین فصل کتاب نیز با بیان مقدمه ای درباره اسلام هراسی، آن را پدیده ای قدیمی می داند که تا امروز ادامه دارد و عبارت است از هراس جامعه غربی یا غیر مسلمان از اسلام و مسلمانان.

این فصل از کتاب ضمن بررسی و موارد تعرض ناشی از اسلام هراسی به مسلمانان در جوامع و کشورهای مختلف در سال 2017 تلاش می کند به عوامل مؤثر در کاهش اسلام هراسی دست یابد و در این زمینه پدیده اسلام هراسی را در سال 2017 در کشورهایی مانند انگلستان، آلمان، اسپانیا و فرانسه مورد بررسی قرار می دهد و همچنین اسباب اسلام هراسی در این کشورها را مورد بررسی و کنکاش قرار می دهد.

الازهر در سومین فصل کتاب خود نیز به بررسی وضعیت دینی مسلمانان جهان پرداخته و به بیان نمونه هایی از وضعیت مسلمانان و چالش های پیش روی آنها می پردازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha