پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
FATF

حوزه/ پایگاه راشاتودی با اشاره به تصویب FATF توسط مجلس ایران گفت: شماری از کارشناسان مسائل سیاسی نگران این هستند که آیا تصویب این قانون موجب قطع رابطه تهران با حماس و حزب الله خواهد شد یا خیر، و جمعی دیگر از صاحب نظران این جدایی را غیر ممکن می دانند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» در پس تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی به تحلیل موضع آینده جمهوری اسلامی ایران در قبال گروه های حزب الله و حماس پرداخت و گفت: سوالی که در این میان پیش می آید این است که: در شرایطی که ایران با تحریم های اقتصادی و سیاسی سنگین از سوی غرب مواجه است، چرا باید معاهده ای را امضا کند که به طور مستقیم با حضور و فعالیت های سیاسی ایران در منطقه ارتباط دارد؟!

در این گزارش آمده است: البته عده ای نیز تصویب FATF در مجلس را به شکل امتیازی می دانند که دولتمردان ایرانی ناگزیر شدند به طرف آمریکایی خود بدهند تا بتوانند از منافع هسته ای خود دفاع کنند و در هر صورت لازم به ذکر است که بر مبنای قوانین حاکمیت ملی ایران این لایحه باید همچنین مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گیرد.

راشاتودی ادامه داد: هدف از تصویب FATF این است که ایران ملزم شود از استانداردهای بین المللی و پیوستن به کنوانسیون سازمان ملل جهت سرکوب تدارکات و حمایت های مالی از تروریسم پیروی کند؛‌ برنامه ای که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کنونی ایران بارها در مصاحبه های انجام شده با رسانه های داخلی و خارجی درباره آن اذعان داشته: نه رئیس جمهور و نه بنده هیچکدام نمی توانیم تضمین دهیم که اگر ایران به کنوانسیون سازمان ملل پایبند باشد، تمامی مشکلات اقتصادی و معیشتی حل خواهد شد.

این پایگاه خبری درباره برجام نیز گفت: با خروج یک جانبه ایالات متحده از برجام این قرارداد بین المللی تقریبا بخش بزرگی از اعتبار بین المللی خود را از دست داده و می توان به صراحت گفت زحمات شبانه روزی ظریف و تیم مذاکره کننده وی که به مدت سه سال به طول انجامید، با این اقدام امریکا به باد رفت.

امروز شاهد آن هستیم درحالیکه ترامپ دولت و ملت ایران را به اعمال تحریم های سخت و شکننده در ماه های آینده وعده می دهد، از سوی دیگر کشور هایی همچون فرانسه، چین، بریتانیا، آلمان، و روسیه همچنان بر طبل حمایت خود از ایران و عدم خروجشان از برجام می کوبند و اصرار دارند که بدون هیچ توجهی به آمریکا، روابط تجاری و بین المللی خود را با تهران ادامه دهند.

 

آیا تهران حماس و حزب الله را کنار خواهد گذاشت؟

در ادامه این تحلیل آمده است: در حال حاضر سوال ما و بسیاری از جوامع خبری دنیا این است که با توجه به اینکه ایران خود یکی از حامیان اصلی گروه هایی همچون حماس، حزب الله و انصارالله در منطقه خاورمیانه است و نیز با توجه به اینکه نام این گروه ها توسط آمریکا در لیست گروه های تروریست و ناقض امنیت در دنیا به ثبت رسیده است، در این میان آیا ایران با تصویب این لایحه ملزم می شود تا حمایت خود از این گروه ها را بردارد؟ یا اینکه با اتخاذ سیاستی دیگر این لایحه را دور خواهد زد.

ایران به عنوان کشوری مسلمان و شیعی مذهب در دنیا مطرح است و از دیرباز مراجع بزرگ دینی در این کشور وجود داشته اند که مردم در احکام و برخی از مسائل دینی خود را از آنان تقلید می‌کنند. در جریان مسئله FATF تقریبا همه علمای دینی و مراجع تراز اول در سخنرانی های خود بر این مسئله تاکید داشتند که این لایحه نباید توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود، با این وجود سوالی که در ذهن پیش می آید این است که آیا این کار مجلس نوعی نادیده گرفتن نظر علما محسوب می شود؟

شاید نماندگان پارلمان ایران این مصوبه را تصویب کرده اند زیرا که بین آنها و طرف آمریکایی تعریف واحدی از تروریست وجود ندارد، یا به قولی تروریست از نگاه ایران آن تروریستی که غرب فکر می کند نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha