شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم

حوزه/ با «چهارشنبه های حوزوی» رسانه رسمی حوزه در قالب گزارشی از بیانات مراجع عظام تقلید در دروس خارج روز چهارشنبه این هفته همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرسوم است که مراجع عظام تقلید در ابتدا یا انتهای دروس خارج چهارشنبه خود سخنانی درباره مسائل روز جامعه داشته و به بیان حدیثی اخلاقی می پردازند که «حوزه نیوز» در کنار انتشار جداگانه سخنان این بزرگان، در قالب «چهارشنبه های  حوزوی» نیز گزارشی خلاصه و مفید از این بیانات ارائه می نماید.

انتقاد آیت الله العظمی نوری همدانی از تصویب FATF/ شورای نگهبان با دقت بررسی کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن ابراز تأسف و انتقاد از تصویب لوایح FATF در مجلس شورای اسلامی که با هشدار بزرگان و دلسوزان انقلاب همراه بود، گفتند: FATF، قراردادی عبری، عربی و  غربی است که با شاخصه های انقلاب منافات دارد و توقع داشتیم که بررسی بیشتری بر روی آن انجام شود.

این مرجع تقلید یادآور شدند: ما نظر خود را درباره این قرارداد اعلام کردیم تا در آینده تاریخ قضاوت نکند که ما سکوت کردیم.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به مشکلات این قرارداد، اظهار داشتند: چگونه می توان قرارداد مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم را امضا کرد و تعیین مصداق تروریست بر عهده آمریکا قرار داده شود؟ آمریکایی که عربستان و رژیم صهیونیستی را که دائم مشغول کشتار هستند تروریست نمی داند؛ اما حزب الله لبنان را تروریست معرفی می‌کند.

معظم له ابراز داشتند: گرایش به اسلام و استکبار در کنار هم عملی نیست؛ امیدوار هستیم شورای نگهبان با دقت این قرارداد را بررسی نماید تا مخالف شرع و قانون اساسی نباشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآور شدند: رهبر انقلاب هم فرمودند کنوانسیون هایی و معاهداتی که در غرب طراحی می شود نباید ملاک کار نمایندگان قرار گیرد؛ بلکه باید قوانین داخلی وضع شود اما برخی به این فرمایش توجهی نکردند.

پرداختن به موضوع معیشتی مردم، بخش دیگر سخنان این مرجع تقلید بود که آن را بسیار ناراحت کننده عنوان کرده و از مسئولان درخواست نظارت کامل و حل جدی و سریع مشکلات مردم را داشتند.

http://hawzahnews.com/detail/News/464820

---------------------------------------------------------------------------------------

توصیه اخلاقی امروز آیت الله العظمی سبحانی به طلاب چه بود؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشتند: حضرت فرمود: «مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعينَ صَباحا ظَهَرَت يَنابيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ/ هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شود».

ایشان ابراز داشتند: انسانی که چهل روز گناه نکند، قلب او بلا تشبیه، قلب نبوی و قلب علوی خواهد شد و سخنان او فقط حکمت است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: جناب لقمان از جمله اشخاصی بود سخنان او فقط حکمت بود و پندهایی را به فرزند خود می داد که قابل استفاده است.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: شیخ عباس قمی(ره) می گوید من این حدیث را امتحان کرده و 40 روز دقت کردم که اصلا گناهی انجام ندهم. 40 روز به پایان رسید و گفتم بروم وادی السلام نجف، فاتحه ای بخوانم که دیدم نعشی را می آورند که برای یکی از چاقوکشان نجف است و داد و فریاد می زند که مرا کجا می برید؟؛ در حالی که افراد تشییع کننده فریاد او را نمی شنیدند؛ ولی من می شنیدم. (او گوش برزخی پیدا کرده بود).

http://hawzahnews.com/detail/News/464795

---------------------------------------------------------------------

انتقاد آیت الله العظمی مکارم از دولت و قوه قضائیه:

چرا دولت دلار را به قیمت 10 هزار تومان خریداری می کند؟/ اقلام احتکار شده را با قیمت عادلانه در اختیار مردم قرار دهید

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به برخی از مشکلات جامعه، اظهار داشتند: یکی از مشکلات پیچیده امروز جامعه، گرانی است که به تعبیر برخی، کمر مردم را شکسته است.

ایشان ابراز داشتند: معمولا در جامعه هم مشکلات را گردن یکدیگر انداخته؛ دولت گردن مردم و مردم گردن دولت می اندازند که باید گفت همه مقصرند و شخصی باید از خود شروع کند تا مشکل حل شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: دولت بدون شک در مشکلات گرانی بی تقصیر نیست؛ چراکه در ابتدا بازار اولیه، بعد بازار ثانویه و جدیدا هم بازار ثالثه درست کرده اند که مبادا قیمت دلار از 10 تومن کمتر شود و معلوم است که خودشان دستشان در این قضیه است.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به انبارهای محتکران، تصریح کردند: پلمپ این انبارها چه فایده ای دارد؟ باید به قیمت عادلانه در بازار پخش شود؛ البته چون قوانین قضایی ما ناقص است، این کار را انجام نمی دهند؛ چون باید دانه دانه پرونده درست کرده و حکم آن صادر شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: حکم شرع درباره احتکار آن است که درب انبار را باز کرده و اقلام احتکار شده را با قیمت عادلانه در اختیار مردم قرار داده شود.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: حضرت فرمود: «تَفَكَّروا في الخَلقِ و لا تَفَكَّروا في الخالِقِ؛ فإنَّكُم لا تَقدِرونَ قَدرَهُ/ درباره خلق بیندیشید و درباره خالق میندیشید که به کنه ذات او نتوانید رسید».

این مرجع تقلید در پاسخ به این سوال که چرا نمی توانیم درباره ذات خدا بیندیشیم؟، اظهار داشتند: چون ذات او فوق تفکر ماست و خود پیامبر(ص) هم نمی تواند درباره ذات حضرت حق فکر کند؛ چون بشر است.

http://hawzahnews.com/detail/News/464803

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha