شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جلسه مدیران و معاونین ‌آموزش مدارس علمیه استان کرمان

حوزه/ جلسه مدیران و معاونین آموزش مدارس علمیه بلند مدت استان کرمان برگزار شد و طی آن بر لزوم برنامه‎ریزی دقیق در تربیت اخلاقی، آموزشی و پژوهشی و آموزش مهارت‎های سیاسی_ اجتماعی در کنار دروس معمول به طلاب تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، جلسه مدیران و معاونین آموزش مدارس علمیه بلند مدت استان کرمان برگزار شد و در طی آن ابتدا حجت الاسلام و المسلمین حسین اللهوردی مدیر حوزه علمیه کرمان بر لزوم برنامه‏‎ریزی و آینده نگری در مدیریت تربیتی طلاب پرداخت و گفت: امام صادق(ع) میفرمایند: «قِف عِندَ كُلِّ أمرٍ حَتّى تَعرِفَ مَدخَلَهُ مِن مَخرَجِه» هرکاری که می‌خواهید انجام دهید اول تامل کنید تا مدخلش را از خروجی آن بشناسید. مدیر در مدیریتش باید چشم انداز و آینده نگری داشته باشد و ‌بر اساس خروجی کار برنامهریزی کند. چرا خیلی از کارهای ما هنوز آزمون و خطا است و ‌این مساله برای ما عادی شده است. زیرا  قبل از آنکه هدف غایی کارهایمان برایمان روشن شود، شروع به کار می‌کنیم.

وی افزود: امام (ع) در ادامه میفرمایند: «قَبلَ أن تَقَعَ فيهِ فَتَندَم» قبل از اینکه وارد کار شوی و ‌پشیمان شوی. ما کم نداریم کارهایی که داخل آن‌ها شدهایم و بعد از آن پشیمان شدهایم. ما باید در مدیریت کردنمان آینده نگری داشته باشیم. ما نیاز به مدیریت جهادی در مسائل مالی و تربیتی طلاب داریم و از مشکلات و بن بستها نترسیم که این بن بستها میتواند باعث رشد ما ‌شود.

مدیر حوزه علمیه کرمان برنامه های آموزشی و تربیتی حوزه علمیه را برنامههای کاملی برشمرد و بیان داشت: یکی از برنامه‏های مناسب همین طرح ارتقای معنوی طلاب است. ما باید در کنار آموزش به مسائل اخلاقی بپردازیم تا طلاب در خور جامعه اسلامی پرورش دهیم. امروزه طلاب باید مسائل اجتماعی و مسائل انقلابی را فرا بگیرند به همین علت باید مهارتهای لازم سیاسی اجتماعی را در کنار دروس معمول به طلاب آموزش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در مدارس باید شوراهای تهذیبی، علمی و پژوهشی تشکیل شود که آیین نامههای آنها از قبل ارسال شده، جدی گرفتن جشنواره علامه حلی، راهاندازی کانونهای علمی و پژوهشی، تحقیقهای کلاسی، سامان دهی کتابخانه‎‎ها، شناسایی و برنامهریزی برای استعدادهای برتر و فراهم کردن نشریههای پژوهشی باید در اولویت های مدیران در مدارس قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام محمد رضا عرب زاده معاون آموزش و امور واحد های آموزشی حوزه علمیه کرمان به جایگاه خدمت در حوزههای علمیه پرداخت و گفت: امروز جایگاه مدیریت، ساماندهی حوزههای علمیه و خدمت در مدارس علمیه از اولیات است. به این معنی که اگر در اینجا کم بگذاریم جای دیگری نمی‌تواند این نقص را پر کند. تربیت نیرویی که مبلغ و مروج دین باشد و مدیر اقامه دین در عرصه فردی و اجتماعی باشد از توفیقاتی است که نصیب هرکسی نمیشود.

وی افزود: طلاب تربیت یافته در مدارس علمیه اگر توان علمی نداشته باشند، اگر ایمان، زی طلبگی و ‌آرمانهای طلبگی با گوشت و خونشان عجین نشده باشد، یعنی ما مسوولین به وظیفه خود عمل نکردهایم. امروزه و بعد از انقلاب در تربیت اخلاقی طلاب نسبت به تربیت علمی موفقتر عملکر کردهایم و باید تلاش کنیم تا نقائص در زمینه تربیت علمی را هم برطرف کنیم.

در ادامه، حاضرین در جلسه به بحث و گفتگو پیرامون مسائل آموزشی و تربیتی در مدارس علمیه پرداختند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha