شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 465101
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
آیت الله مهدوی

حوزه/ براساس معارف اسلامی تارک نماز در حد کافر است ولی شهوت‌ران در حد کافر نیست، چرا که شهوت‌ران در این حالت از عقل خود متابعت نمی کند، ولی کسی که نماز را ترک می کند با عقل خود با نماز مخالفت می کند و می گوید من نماز خواندن را قبول ندارنم و چون تارک نماز در سرازیری گناه نیست بلکه با عقل خود نماز را ترک کرده است و خودش نماز را بی اهمیت دانسته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، جمعه شب در جمع سوگواران حسینی در مجتمع فرهنگی رضوان، گفت: کلام یک امر اعتباری و واسطه است و گاهی صحبت می کنیم، ولی غافلیم و الفاظ را به زبان جاری می کنیم، ولی توجه به معانی نداریم.

وی ادامه داد: در معارف دین ذکر وجود دارد که به ذکر لفظی و قلبی تقسیم شده است، در ذکر قلبی چیزی به زبان نمی آورند، ولی توجه درونی دارد و گاهی فقط لفظ را می گوید و گاهی هر دو با هم است که در اینصورت نور علی نور است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در معارف اسلامی کلام موثر است و باید قصد انشاء داشته باشد اظهار داشت: گفتن ذکر بدون توجه، نورانیت کمی دارد، گفتن ذکر با توجه به معنا نورانیت بیشتری دارد و اگر ابتدا به معنا توجه داشته باشیم و بعد ذکر بگوییم بسیار نورانیت زیادی دارد.

آیت الله مهدوی در خصوص اینکه در دین اسلام بر پاسخ بدی را با خوبی دادن تاکید شده است نیز ابراز داشت: اگر فردی نسبت به من بدی کرد و بدی او را با بدی جواب دادم، یعنی من هم بدتر از او هستم چراکه همان بدی را با شدت و عقل انجام داده ام.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه اگر کسی در حالت غضب و شهوت کار زشتی انجام دهد، به اندازه‌ای که  می فهمد مجازات دارد افزود: براساس معارف اسلامی تارک نماز در حد کافر است ولی شهوت‌ران در حد کافر نیست، چرا که شهوت‌ران  در این حالت از عقل خود متابعت نمی کند، ولی کسی که نماز را ترک می کند با عقل خود با نماز مخالفت می کند و می گوید من نماز خواندن را قبول ندارنم و چون تارک نماز در سرازیری گناه نیست  بلکه  با عقل خود نماز را ترک کرده است و خودش نماز را بی اهمیت دانسته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha