جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ هفتمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در افق ۱۴۰۴ حوزه علمیه این‌گونه است که نظام پژوهش نظامی پویا، پاسخگو، الهام‌بخش، جامع‌نگر، هم‌افزا، همگرا، کارآمد، اثربخش، راهبر، پیشگام و مرجع در تولید و گسترش علوم اسلامی و حوزوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین میر معزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، امروز در هفتمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که در سالن آیت‌الله حائری(ره) مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، بیان داشت: معاونت پژوهش همچون سایر معاونت‌ها دارای نظام پژوهش است و در این نظام جامع اهداف، رویکردها و چشم‌اندازهایی را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: مأموریت اصلی معاونت پژوهش گسترش فرهنگ پژوهش، تربیت نیروی انسانی، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی سامان‌دهی و حمایت از مؤلفه‌های پژوهش، تولید و گسترش علوم انسانی اسلامی در عرصه ملی و فراملی است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در افق 1404 حوزه علمیه این‌گونه است که نظام پژوهش نظامی پویا، پاسخگو، الهام‌بخش، جامع‌نگر، هم‌افزا، همگرا، کارآمد، اثربخش، راهبر، پیشگام و مرجع در تولید و گسترش علوم اسلامی و حوزوی است.

وی افزود: تأکید بر ارتقا مستمر استانداردها در مؤلفه‌های نظام پژوهش با توجه به اطلاع‌رسانی مؤثر، کارآمد و جامع، رویکرد نیاز محور و آینده‌نگر به‌نظام پژوهش، پاسخ‌گویی به هنگام از مهم‌ترین سیاست‌های کلان نظام پژوهشی به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میر معزی ابراز داشت: نهادینه‌سازی و ارتقا مرجعیت علمی در علوم اسلامی و حوزوی در سطح ملی و فراملی، پاسخگویی متناسب و به هنگام به سؤالات علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه، رشد و گسترش متوازن علوم اسلامی و حوزوی از مهم‌ترین اهداف کلان معاونت پژوهش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این معاونت از سه مدیریت: مطالعات و برنامه‌ریزی پژوهش، مراکز و امور پژوهشی و ترویج پژوهش، تشکیل‌ شده و در این جلسه هر مدیریتی گزارش مربوط به واحد خود را ارائه می‌دهد .

معاونت پژوهش با مدیریت و دو شورای تصمیم گیر اداره می‌شود

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ابراز داشت: معاونت پژوهش به‌جز این سه مدیریت با دو شورای تصمیم گیر اداره می‌شود، نخست شورای پژوهش که متشکل از مدیر حوزه‌های علمیه، پنج‌تن از اساتید سطح عالی و برخی معاونت‌های که به تصمیم‌گیری‌های کلان می‌پردازند، دوم شورای نشر حوزه علمیه که معاون پژوهش مسئول این شورا است و کلیه کتاب‌ها و جزوه‌هایی که قرار است به نام حوزه علمیه چاپ شود در این شورا موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: غیر از دفتر معاونت و دفتر برنامه‌ریزی و نظارت که در تمامی معاونت‌ها موجود است در معاونت پژوهش دبیرخانه شورای اعطای مجوزها به عهده معاون پژوهش است و شورای اعطای مجوزها بر اساس ماده نه شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرض وزارت علوم می‌تواند مجوز رسمی به مؤسسات پژوهشی، انجمن‌های علمی، نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی و کرسی‌های نقد و نوآوری و نظریه‌پردازی ارائه کند و بر همین اساس چهار کمیسیون در شورای اعطا تشکیل‌شده است.

بیش از 2000 تحصیل‌کرده حوزه و دانشگاه عضو انجمن های علمی هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر معزی گفت: دبیرخانه انجمن‌های علمی زیر نظر معاونت پژوهش فعالیت می‌کند و هم‌اکنون 20 انجمن علمی در حال فعالیت هستند که اخیراً 5 انجمن علمی تقاضای مجوز داشته، بیش از 2000 تحصیل‌کرده حوزه و دانشگاه در این انجمن‌ها سازمان‌دهی شده‌اند و عضو هستند.

وی خاطرنشان ساخت: دبیرخانه شورای راهبردی گفتمان سازی انقلاب اسلامی که اخیراً این شورا به تصویب رسید زیر نظر این معاونت فعالیت می‌کند، وظیفه این شورا وضعیت شناسی، راهبرد نویسی، سیاست‌گذاری و نظریه‌پردازی برای گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی است که تازه به تأسیس رسیده است.

وی ادامه داد: در رابطه با امور استان‌ها و با توجه کمبودهای موجود در استان‌ها بخشی را برای مدیریت امور مربوط به استان قرار داده‌ایم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: مرکز اسناد حوزه‌های علمیه با ثبت‌اسناد مهم حوزه‌های علمیه و دبیرخانه کتاب سال حوزه‌های علمیه با برگزاری بیست دوره نیز زیر از برنامه‌های این معاونت به شمار می‌روند.

پرداختن به فقه معاصر و ناظر به مسائل و نیازهای جامعه امروزی

وی تصریح کرد: پرداختن به فقه معاصر و ناظر به مسائل و نیازهای جامعه امروزی از امور تحولی حوزه‌های علمیه است که از سال گذشته این کار در این معاونت کلید خورده؛ سال گذشته اجلاسیه فقه معاصر برگزار شد و طبق درخواست آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه این مسئله با دو بخش شورای سیاست‌گذاری فقه معاصر و دبیرخانه فقه معاصر به تصویب رسید که هم‌اکنون در حال فعالیت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر معزی بیان کرد: دبیرخانه موسوعه های تخصصی آیات و روایات در رابطه با اسلامی سازی علوم انسانی یک مرحله مهم در حوزه علمیه به شمار می‌رود که از ابتدای سال 97 حرکت خود را آغاز کرده و ما در این رابطه با مشکلاتی همچون وجود نداشتن موسوعه های تخصصی مواجه هستیم ازاین‌رو پیشنهاد شد با همکاری مؤسسات قم این مسئله را دنبال کنیم.

تاسیس صندوق حمایت از پژوهش و پژوهش گران

وی ادامه داد: تأسیس صندوق حمایت از پژوهش گران و واحدهای پژوهشی یک کارنو و جدیدی است که البته این طرح در زمان معاونت پژوهش قبلی ارائه‌ شده و این طرح به‌تازگی در حال فعالیت و اجرایی شدن است.

وی در پایان گفت: دو کتابخانه بزرگ و میراث ماندگار حوزه‌های علمیه، کتابخانه آیت‌الله حائری  و کتابخانه آیت‌الله بروجردی زیر نظر معاونت پژوهش در حال فعالیت هستند.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha