چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ نهمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه

حوزه/ حوزه در طول سال های گذشته در همه عرصه های آمایش سرزمینی، ورود کرده بود، ولی این ورود نامتوازن بوده و در مدیریت جدید به دنبال ایجاد توازن هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رجایی در نهمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی که در ساختمان مرکز مدیریت در قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت مدیریت برنامه ریزی راهبردی و بودجه گفت: این مدیریت دارای بخش هایی چون طرح آمایش سرزمینی حوزه های علمیه، برنامه 5 ساله مرکز مدیریت حوزه های علمیه، طرح نظامات جامع حوزه های علمیه و طرح تدوین اسناد راهبردی استانها است.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه با بیان اینکه، یکی از طرح هایی که در این معاونت مورد بررسی قرار گرفت، طرح آمایش سرزمینی حوزه های علمیه است، افزود: برای این بخش در افق 1414، 260 کار ویژه برای روحانیت در نظر گرفته شده است و با بررسی بیشتر و عینی شدن بسیار از مصادیق و مسائل، نهایت به 79 کار ویژه خلاصه شده است.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به افق 1414 و انجام طرح آمایش سرزمینی نیازمند کیفی کردن پذیرش طلاب و تربیت آنها به مقدار تعیین شده هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی بابیان اینکه حوزه در طول سال های گذشته در همه عرصه های آمایش سرزمینی، ورود کرده بود، ولی این ورود نامتوازن بوده و در مدیریت جدید به دنبال ایجاد توازن هستیم، افزود: منظور از نامتوازن، یعنی برای تربیت نیرو برای بخش های مختلف، برنامه ریزی دقیقی نشده بود و همین مسئله باید در بعضی از بخش های نیروهای زیادی تربیت و در بعضی اصلا، نیروی تربیت نشود.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه گفت: امروز اگر بخواهیم نقش حوزه را در زمینه خاص مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم حوزه در گذشته در موارد مختلف آمایش ورود داشته است، ولی این  ورود برنامه ریزی مشخصی نداشته است.

وی اظهارداشت: منظور از توازن، یعنی باید مشخص شود از طلبه های که پذیرش می کنیم چه مقدار و در چه عرصه های تربیت می کنیم. یکی از این مسائل مثلا تربیت نیرو در موضوع علوم انسانی اسلامی است. مشکل حوزه گذشته این بوده که برای این علوم نیرو تربیت نشده است یعنی حوزه برای تربیت نیرو درموضوعات خاص اصلا برنامه کمی و کیفی نداشته است تا بتواند براساس نیاز روز حرکت کرده و مؤثر تر واقع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی گفت: ضعف حوزه گذشته این بوده برنامه ریزی مشخصی برای تربیت نیرو حتی در بحث مسجد و... نداشته است، اما این ضعف لازم در برنامه ریزی جدید وطرح 5 ساله جدید برطرف شود.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه با بیان اینکه مرکز مدیریت برای ارائه طرح 5 ساله، تلاش فراوانی انجام داده و در آینده نزدیک این برنامه ابلاغ خواهد شد، عنوان کرد: با ابلاغ طرح 5 ساله روند بسیار از کارها در حوزه، بهتر پیش خواهد رفت و شاهد شکوفایی، رشد و پویای حوزه و طلاب خواهیم بود.

 وی ابراز داشت: نکته ای دیگر بحث نظامات است. مدیریت جدید به دنبال این است که بعد از اتمام برنامه 5ساله، زیرنظام ها مانند تولید علم در بحث پژوهش، نظام اساتید و پژوهش استخراج شود و مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی بر ارائه گفتمان غالب در مسائل مختلف در حوزه،  تقویت نگاه راهبردی به مسائل از سوی مدیریت استانی و توسعه راهبردی استانی تأکید کرد.

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha