شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
 تصاویر/ هشتمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه

حوزه/ حجت الاسلام مازنی گفت: نهمین جشنواره علامه حلی به دلیل بالا بودن شرط سنی، بالغ‌بر ۲۵ هزار اثر ارسال‌شده و در دهمین جشنواره با شرط سنی ۳۱ سال تاکنون۲۲ هزار اثر ارسال‌شده است و این آمار حجم بالایی از آثار حوزوی را در بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام محمد صالح مازنی مدیر ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در هشتمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که در سالن آیت‌الله حائری(ره) برگزار شد، مطرح کرد: مدیریت ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش از چهار بخش ترویج پژوهش در سطح یک، سطوح عالی مراکز تخصصی و سفیران هدایت، حوزه علمیه قم و جشنواره علامه حلی تشکیل‌شده است.

وی گفت: مدیریت ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش در حوزه آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلاب شامل تحقیق و پژوهش طلاب و امور مربوط به توسعه و ترویج امر پژوهش که شامل نشست‌های پژوهشی در سطح طلاب و کانون‌های علمی و فعالیت‌هایی از این قبیل می‌شود.

مدیر ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: مخاطبان ما طلاب حوزه‌های علمیه در حال تحصیل و تا زمانی که پژوهش‌گر بالفعل نشده باشند زیر نظر این بخش فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: ایجاد برنامه درسی مهارت‌های پژوهشی ویژه طلاب سطح یک نظام جدید، تشکیل 17 جلسه کارشناسی با حضور اساتید به نام و صاحب‌نظر در حوزه آموزش مهارت‌ها پژوهشی، تدوین سرفصل‌های آموزشی در چهار عنوان روش مطالعه برای تحقیق، روش تحقیق مقدماتی، روش استفاده از فن‌آوری در پژوهش و نگارش علمی مقدماتی، تفاهم با معاونت آموزش در این راستا، پیگیری‌های مستمر ستادی و برگزاری جلسات توجیهی و ایجاد بسترهای آموزشی باهدف جبران خلأ متون بخشی از فعالیت‌های ترویجی پژوهش در سطح یک و سفیران هدایت است.

دبیر جشنواره علامه حلی اظهار داشت: ساماندهی تکالیف پژوهشی طلاب در مقطع سطح یک نظام جاری و جدید با اعطای 5 نمره به‌عنوان نمره پژوهش یکی از این اقدامات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت آموزش شیوه‌نامه ساماندهی تکالیف پژوهشی طلاب سطح یکم تدوین‌شده و به مرحله به ابلاغ و اجرا رسیده است.

مدیر ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه ابراز داشت: ایجاد آیین‌نامه تحقیق پایان دوره تحصیل طلاب سطح یک و سفیران هدایت و همچنین ایجاد آیین‌نامه رتبه‌بندی پژوهش آموزان ویژه طلاب سطح یک و سفیران هدایت که البته آیین‌نامه اخیر به‌صورت محدود و آزمایشی در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل 12 جلسه کارگروه علمی با هدف تدوین سرفصل‌ها و برنامه آموزشی دوره‌های دانش‌افزایی، تقسیم‌بندی استان‌های کشور در 8 منطقه پژوهشی و برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی در این مناطق، آموزش قریب به 400 نفر از مسئولین پژوهش در مدارس علمیه کشور و اعطای گواهینامه پایان دوره، همکاری با مرکز آموزش‌های کاربردی در تولید محتوای آموزشی در قالب ضبط استدیوئی و اجرای دوره‌های مجازی آموزش اساتید و حمایت از برگزاری دوره‌های حضوری آموزش اساتید در ستادهای استانی همه و همه بخشی از فعالیت‌های در حال اجرای این مدیریت به شمار می‌رود.

حجت الاسلام مازنی گفت:  اصول پژوهش، نگارش علمی، مدیریت فعالیت‌های پژوهشی، آموزش پژوهش محور، مدیریت مجلات علمی، مدیریت کانون‌های علمی، استانداردهای کتابخانه حوزوی و فن‌آوری و پژوهش 8 سرفصل تدوین‌شده است.

وی افزود: الزام اساتید به گذراندن دوره‌های ارتقای مهارت‌های پژوهشی در قالب ماده‌واحده‌ای در شورای پژوهش به تصویب رسید و به بخش‌های تابعه مرکز مدیریت ابلاغ شد.

مدیر ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: تدوین و طراحی اسناد مجلات شامل اساسنامه مجلات علمی، آیین‌نامه سامان‌دهی و شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و برگزاری سه جشنواره، برنامه‌ریزی برای برگزاری چهارمین جشنواره مجلات در زمستان سال جاری که 72 مجله دارای شرایط در حال بررسی است و مطالعات کارشناسی باهدف راه‌اندازی پایگاه مدیریت مجازی نشریات بخشی از فعالیت مجلات علمی طلاب به شمار می‌روند.

وی افزود: تدوین دو طراحی اسناد کانون‌های علمی، جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی در حوزه کانون‌های علمی که تا سال گذشته 61 کانون در مدارس ساماندهی شده‌اند.

حجت الاسلام مازنی با توجه به دستور مدیریت حوزه‌های علمیه اظهار داشت:  مبنی بر نشر سنت‌های پژوهشی سیره علمی پژوهشی علما تدوین‌شده و همچنین انتشار نشریه رهنامه پژوهش یکی از گام‌های مهم در به ترویج پژوهش در حوزه به شمار می‌رود.

وی گفت: تدوین و برنامه جامع پژوهش طلاب، شناسایی، احیا و مستندسازی سنت‌های علمی پژوهشی، برنامه‌ریزی برای توسعه فقه معاصر، تدوین آیین‌نامه ارزیابی و رتبه‌بندی پژوهش‌یاران، تدوین و تصویب ماده‌واحده اعطای 5 نمره تشویقی به مقاله علمی، پژوهشی در مصاحبه درس خارج و تدوین آیین‌نامه حمایت از آثار پژوهشی دروس خارج بخشی از فعالیت‌های ترویجی پژوهش در سطوح عالی و مراکز تخصصی است.

دبیر جشنواره علامه حلی مطرح کرد: جشنواره علامه حلی باهدف تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه تحقیق و پژوهش، هدایت به شمت نیازهای جامعه، ترغیب به گرایش‌های تخصصی علوم که طلاب برادر و خواهر زیر 31 سال در قالب کتاب، پایان‌نامه و تحقیق پایانی در ده رشته علمی برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: ساختار این جشنواره شامل شورای سیاست‌گذاری، شورای علمی، دبیرخانه جشنواره، بخش اجرایی و بخش علمی در حال فعالیت است که دبیرخانه استانی نیز به این جشنواره به‌تازگی اضافه‌شده است.

حجت الاسلام مازنی گفت: نهمین جشنواره علامه حلی به دلیل بالا بودن شرط سنی، بالغ‌ بر 25 هزار اثر ارسال‌شده و در دهمین جشنواره  با شرط سنی 31 سال تاکنون 22 هزار اثر ارسال‌شده است و این آمار حجم بالایی از آثار حوزوی را در بردارد.

وی در پایان افزود: بیشترین اثر از استان خراسان جنوبی ارسال‌شده، پایه سوم بیشترین سهم را دارا است و علوم انسانی بیشترین موضوع ارسالی در دهمین جشنواره به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha