پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجه الاسلام محرابی

حوزه/ حجت الاسلام مهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از فعالیت ۷ هزار و ۸۰۰ هیئت مذهبی، شناسایی ۵۰ نقطه آسیب پذیر در استان و انتخاب «روحانی مستقر برتر سال» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، بعد از پیروزی بر رژیم طاغوت و شکل گیری انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی(ره) نهادها و مراکز انقلابی یکی پس از دیگری شکل گرفتند.

سازمان تبلیغات نیز یکی از نهادهایی است که با هدف نظارت بر فعالیت های فرهنگی و دینی و تبلور حیات معنوی، تعیین و ترویج شاخص های اعتقادی شکل گرفته شد.

این سازمان عهده دار وظایفی همانند سیاستگذاری، هدایت، سازماندهی، برنامه ریزی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی است. همچنین زمینه سازی برای یافتن نیروهای مومن و پیدایش تشکل انجمن های اسلامی و جمعیت های مشابه و نظارت بر فعالیت آن ها یکی دیگر از وظایف مهم این مجموعه است.

برای آشنایی با فعالیت های این سازمان، با حجت الاسلام محمد صادق مهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس به گفت و گو نشسته ایم.

حوزه: چند دفتر تبلیغات اسلامی در استان فعالیت می کنند؟ چه بخش ها و مجموعه های تحت نظر این سازمان فعالیت می کنند؟

 ۳۱ دفتر(اداره) تبلیغات اسلامی در سطح استان در شهرستان ها مشغول فعالیت هستند و همچنین ۷ هزار و ۸۰۰ هیئت نیز تحت نظر این مجموعه در سطح استان وجود دارد که فعالیت های خود را به نحو مطلوب دنبال می کنند.

۸ هزار نفر در کانون مداحان، هزار پایگاه، خانه و موسسه قرآنی در سطح استان نیز فعالیت می کنند.

متولی ۵ هزار مسجد و حسینیه در سطح استان نیستیم اما ارتباط محتوایی و توانمند سازی با این حوزه ها داریم.

 ۱۳ مدرسه صدرا تحت عنوان مدارس معارف اسلامی در سطح استان وجود دارد و  حدود ۴۰۰ دانش آموز در این مدارس مشغول  تحصیل در مقاطع مختلف هستند.
 
حوزه: چه تعداد روحانی در روستاهای  استان فارس مستقر هستند و در چه زمینه های فعالیت دارند؟

 حدود ۱۸۵ روحانی مستقر در روستاهای سطح استان فارس مشغول فعالیت تبلیغی هستند. این روحانیون درواقع در روستاهایی مستقر هستند که فاصله ای ۲۰ کیلومتری با شهر دارند.

 اقامه نماز جماعت های یومیه، اجرای برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی، ارائه مشاوره های دینی، پاسخ به شبهات، کمک به حل مشکلات مردم، و ... از جمله فعالیت‌های روحانیون مستقر در سطح روستاها  است.

البته علاوه بر این ۱۸۵ روحانی مستقر در روستاها، روحانیونی  نیز در مساجد و ادارات و کارخانجات سطح استان به فعالیت تبلیغی می پردازند

حوزه: برای قدردانی از تلاش های خالصانه روحانیون مستقر روستا ها چه برنامه ای در دست اجرا دارید؟

هر سال یک روحانی به عنوان «روحانی مستقر برتر» در سطح استان برگزیده می‌شود.

برای شناسایی «روحانی مستقر برتر» به شاخص‌هایی مانند نقش روحانی در کاهش آسیب های اجتماعی، جلوگیری از مهاجرت های بی رویه و ارائه خدمات به روستا و مردم توجه می شود. در واقع روحانی باید بتوانند در روستا نقش آفرینی مطلوبی داشته باشد. البته در کنار این برنامه، برنامه های دیگری هم در راستای قدردانی از زحمات این عزیزان اجرا می شود

حوزه: در ایام تبلیغی اعزام روحانیون با چه فرایندی انجام می شود؟
 
یکی از مهمترین فعالیت هایی که این مجموعه در عرصه‌های مختلف دارد موضوع اعزام روحانیون در مناسبت های مختلف مانند ماه محرم و رمضان است که حدود ۳ هزار روحانی در دهه نخست محرم امسال به سطح استان اعزام شده‌اند.

اکنون سامانه سجام در سطح کشور به عنوان سامانه متمرکز راه اندازی شده است، در واقع در مقاطع تبلیغی شهرستان ها اعلام نیاز اعلام نیاز خود را در سامانه ثبت می‌کنند و استان نیز به دفتر تبلیغات اعلام می‌کند و در نهایت روحانی نیز به منطقه مورد نظر اعزام می‌شود و همانند گذشته نیست که روحانیون مبلغ با حضور در این سازمان کارهای اعزام خود را پیگیری کنند.

حوزه: سازمان تبلیغات در عرصه ارتقاء سطع فرهنگی جامعه چه اقداماتی انجام می دهد؟

برگزاری گفتمان های دانش آموزی، دانشجویی، اساتید مراکز دانشگاهی و کرسی‌های آزاد اندیشی از فعالیت های سازمان در سطح استان به شمار می رود و سازمان تبلیغات آماده پاسخگویی به هرگونه مطالبه در حوزه های گفتمانی و محتوایی است و هیچ گونه مشکلی از نظر اعزام اساتید متخصص در حوزه های مختلف ندارد.

امسال کارگروه تخصصی فضای مجازی در سازمان تشکیل شد و فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی به صورت گسترده بررسی می شود، همچنین کارگروه تخصصی مطلوبی در مجموعه با حضور اساتید مجرب پیرامون موضوع شناسایی جامعه در حوزه شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده است.

در موضوع آسیب های اجتماعی، ۵۰ نقطه آسیب پذیر از استان در چهار منطقه را مشخص کرده ایم و ۵۰ مدیر و چهار کارشناس نیز برای این نقاط معین شده اند. در این چهار منطقه و ۵۰ نقطه آسیب پذیر استان حضور میدانی و سرکشی صورت می گیرد، همچنین نظر افراد نیز پرسیده می شود تا مشخص شود کدام آسیب بحرانی تر است، در واقع فعالیت های پیشگیرانه مناسبی در موضوعات آسیب های اجتماعی از جمله طلاق در این مناطق صورت گرفته است.

سازمان تبلیغات همچنین به مسئله تهدید های فرهنگی مانند طلاق و آموزش خانواده ها ورود کرده و کلاس ها و برنامه‌های مطلوبی در دستور کار قرار گرفته است.

کلاس ها و برنامه های متعدد و متنوع نیز در زمینه آموزش هیئات  مذهبی در دستور کار قرار گرفته دارد تا ان شاءلله بتوانیم فعالیت ها را به نحو احسن انجام دهیم.

حوزه: برای مقابله تهاجم فرهنگی دشمنان به ویژه در مناطق سنی نشین چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

وحدت یکی از ضرورت‌های جامعه اسلامی است. دشمن با موضوعات کلیشه‌ای و سطحی در صدد است که به فضای وحدت در مناطق اهل سنت ضربه بزنند.

انجام فعالیت ها در مناطق های مختلف به ویژه در مناطقی که برادران اهل سنت حضور دارند متناسب با آن شهر انجام می شود. همچنین یکی از فعالیت هایی که در منطقه اهل تسنن انجام شده، حضور روحانی مستقر به صورت تمام وقت بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است.

چند نشست مطلوب نیز در یکی از شهر های اهل تسنن برگزار شده که نشست بعدی نیز نشست «جوانان شیعه و اهل سنت» در راستای ایجاد وحدت خواهد بود، همچنین مجوز هایی نیز به خانه ها و پایگاه های قرآنی داده شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha