سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام خدری

حجت الاسلام خدری یکی از درس‌­های اساسی عاشورا را نفی نژادپرستی عنوان کرد و گفت: ملاک ارزش در اسلام، عقیده و ایمان است، در اسلام رنگ و نژاد، عرب و عجم، سیاه و سفید، رومی و زنگی ملاک نیست بلکه همه یکسان هستند و ملاک برتری فقط دینداری و تقوای بیشتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام رضا خدری امروز در مراسمی به مناسبت اربعین حسینی در شهر چغادک، یکی از درس ­های اساسی عاشورا را نفی نژادپرستی عنوان کرد و گفت: ملاک ارزش در اسلام، عقیده و ایمان است، در اسلام رنگ و نژاد، عرب و عجم، سیاه و سفید، رومی و زنگی ملاک نیست؛ بلکه همه یکسان هستند و ملاک برتری فقط دینداری و تقوای بیشتر است.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر افزود: عاشورا صحنه ای است که نژاد پرستی و قومتی ها، رنگ ها و زبان های مختلف را در خود دارد و اهمیت دادن به یک نژاد و قومیت را رد می کند و این چیزی است که اسلام در بطن و ذات خود دارد؛ قبل از اسلام آنچنان نبود که بحث نژاد پرستی در بین مردم نباشد بلکه بسیار پررنگ در بین جوامع مختلف وجود داشت. وقتی پیغمبر در بین مردم ظهور کرد این قومیت پرستی و نژاد پرستی در بین مردم بود اما او این قومیت گرایی را نفی کرد.

وی، ملاک برتری و دین داری را تقوا دانست و تصریح کرد: پیامبر ملاک برتری شخص را رنگ، زبان و قوم و نژاد قرار نداد، بلکه این ملاک و معیار در دیدن داری را تقوا قرار داد که هرکسی که با تقواتر است مومن تر و ارزش بالاتری دارد.

مدیر حوزه علمیه بوشهر افزود: هرکسی که می خواهد جایگاه بالاتری را داشته باشد از نظر اسلام و پیش خداوند او کسی است که به تقوا اهمیت بیشتری دهد.

حجت الاسلام خدری افزود: در واقعه کربلا از هر رنگ و نژاد و قشر و طبقه اجتماعی وجود دارد و هماهنطور که رئیس یک قبیله وجود دارد، غلام سفید و سیاه، خردسال و پیر هم داریم و سالار شهیدان از همه اصحابش به یکسان تقدیر می­کند و روحیه نفی نژادپرستی را به آنها یاد می­دهد.

وی افزود: قریب به 5 یا 6 نفر از شهدای کربلا را ایرانی دانسته­اند که یکی از آنها اسلم بن عمرو است که به میدان می­آید و آن رجز معروف را می­خواند که؛ أمیری حسین و نعم الأمیر یا میثم تمار یک ایرانی است که در مسجد کوفه مقابل عبیدالله زیاد از قیام امام حسین دفاع می­کند.

مدیر حوزه علمیه بوشهر به تلاش بی ­سابقه دشمنان برای ایجاد اختلاف قومی و نژادی بین عرب و عجم و ایرانی و عراقی اشاره کرد و ابراز داشت: نکته ­ای که امروز با آن مواجه هستیم به ویژه در آستانه حماسه بزرگ پیاده­ روی اربعین تلاش بی ­سابقه دشمنان برای ایجاد اختلاف قومی و نژادی بین عرب و عجم و ایرانی و عراقی است که  باید هوشیار باشیم و به دیگران هم روشنگری کنیم  مبادا در دام این شیاطین بیفتند و بدانیم که نهضت حسینی یک نهضت فراملیتی و فرانژادی است و حماسه اربعین هم همین طور است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha