جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تنبیه فرزند

حوزه/ کودکانی که مورد تنبیه فیزیکی قرار می‌گیرند، اعتماد به نفس ضعیفی دارند و‌ از ضعف روابط اجتماعی رنج می‌برند. اثرات مخرب تنبیه بدنی، در سنین بلوغ بیشتر نمایان می ‌شود و تا پایان عمر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* تنبیه بدنی کودکان ممنوع

نتیجه ‌ی یک مطالعه ‌ی پنجاه ساله نشان می ‌دهد، تنبیه بدنی هیچ اثر مثبت و سازنده ‌ای بر تربیت ندارد؛ بلکه سبب افزایش لجبازی و بی ‌نظمی کودکان می ‌شود.

مطالعات پنجاه ساله‌ ی محققان دانشگاه ‌های تگزاس و میشیگان نشان می‌دهد که تنبیه بدنی کودکان هیچ تأثیر مثبت تربیتی، چه کوتاه‌مدت و چه در بلند‌مدت ندارد.

برخی از والدین معتقدند که تنبیه بدنی سبب افزایش فرمان ‌برداری و نظم کودکان می‌شود؛ ولی نتیجه این مطالعه 50 ساله نشان می ‌دهد، تنبیه هیچ اثر مثبت و سازنده ‌ای بر تربیت کودکان ندارد.

این مطالعه با بررسی 160 هزار و 927 کودک نشان می ‌دهد تنبیه فیزیکی حتی در کمترین مقدار آن، اثرات مخربی بر روحیه کودک دارد و سبب افزایش رفتارهای ضد اجتماعی می‌شود. لجبازی در کودکانی که مورد تنبیه بدنی قرار می ‌گیرند، بیشتر دیده می ‌شود و این کودکان سعی دارند اغلب برخلاف انتظار والدین رفتار کنند. کودکانی که مورد تنبیه فیزیکی قرار می‌گیرند، اعتماد به نفس ضعیفی دارند و‌ از ضعف روابط اجتماعی رنج می‌برند.

اثرات مخرب تنبیه بدنی، در سنین بلوغ بیشتر نمایان می ‌شود و تا پایان عمر ادامه دارد. افرادی که در کودکی تجربه تنبیه بدنی دارند، معمولاً روحیه مستقلی ندارند و نمی‌ توانند از استعدادهای بالقوه استفاده کنند.

 

منبع: پایگاه اینترنتی هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha