پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
والدین زمینه رشد فرزندان استقلال طلب را فراهم کنند

حوزه/استاد حوزه خواهران با بیان اینکه در دو مرحله از زندگی فرزندان، استقلال‌طلبی رشد چشم گیری دارد، گفت: این استقلال طلبی بیشتر در زمان گذر از نوزادی یعنی یک تا سه سالگی و دیگری گذر از کودکی به بزرگسالی یعنی نوجوانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، «خانم زینب پیوسته» در نشست فرهنگی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(سلام الله علیها) بندرعباس، در جمع طلاب این مدرسه با اشاره به اهمیت شناخت ویژگی های خاص سنین مختلف فرزندان، گفت: کودکان از تولد تا یک سالگی مستقلاً قادر به انجام امور اولیه زندگی نیستند و در همه امور به والدین وابسته هستند در حالی که از یک تا سه سالگی علاقه زیادی به استقلال در انجام امور خود پیدا می کنند.

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه در دو مرحله از زندگی فرزندان، استقلال‌طلبی رشد چشم گیری دارد، بیان داشت: این استقلال طلبی بیشتر در زمان گذر از نوزادی یعنی یک تا سه سالگی و دیگری گذر از کودکی به بزرگسالی یعنی نوجوانی است.

خانم پیوسته در ارتباط با شیوه برخورد با کودکان لجباز و استقلال‌طلب، گفت: وظیفه والدین در برابر چنین کودکانی صبر و ایجاد زمینه مناسب برای رشد آنان است.

وی با بیان اینکه افراد از داشتن شخصیت وابسته گریزان هستند، افزود: والدین با ایجاد زمینه استقلال طلبی موجب شکل گیری شخصیت کودک و ایجاد حس مسئولیت پذیری فرزندان به خصوص پسرها و ایجاد آمادگی در آنها برای زندگی در آینده خواهند شد.

مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) بندرعباس در ارتباط با نوع نگرش برخی از والدین نسبت به رفتارهای کودکان، تصریح کرد: والدین رفتارهای استقلال طلبانه کودک را در سنین بین یک تا سه سال را لجبازی، در سنین ۳ تا ۶ سالگی را بیش فعالی، در سنین 6 تا 12 سالگی را نشانه تنبلی و کم فهمی فرزند و در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی را نشانه خودسری و لجبازی آنها می دانند.

وی در ادامه فاصله بین یک تا سه سالگی را یک مقوله ای به نام خودپنداره برشمرد و گفت: در این سن کودک  از خود تصویر سازی می کند والدین باید با توجه به این مسئله، به نوع برچسپ هایی که به فرزندان خود می زنند توجه کنند.

خانم پیوسته با تاکید بر اینکه خودپنداری مثبت موجب سلامت فرزند در آینده است، تصریح کرد: یکی از عوامل موفقیت در بزرگ سالی خودپنداری مثبت در زمان کودکی است.

مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) بندرعباس در پایان افزود: عوامل متعددی از جمله واکنش والدین نسبت به رفتارهای فرزندان، مقایسه اجتماعی آنها با دیگران، خودمشاهده گری و پرورش افکار منفی فرد در خود موجب ایجاد خودپنداری مثبت و یا منفی در او می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha