جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسین کتابی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیا (ص) سنندج گفت: بعد از ائمه اطهار(ع) در نظر مکتب شیعه، زمامداری امت اسلام به عهده ولی فقیه می باشد و بنابر بیشتر نظرات، ولی فقیه در مسائل حکومتی، از همان اختیارات معصوم(ع) برخوردار است.

حجت الاسلام حسین کتابی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، با اشاره به ضرورت آشنایی بیشتر جامعه با جایگاه ولایت فقیه، اظهار داشت: ولایت فقیه در اسلام به ویژه در مذهب شیعه از جایگاه بسیار بالا و مهمی برخوردار است.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت سنندج ادامه داد: در اعتقادات مسلمانان بعد از خداوند متعال، رسول خدا(ص) از سوی پروردگار حکم زمامداری امت اسلام را در دست گرفته و مسلمین نیز ملزم به اطاعت از فرمایشات و دستورات ایشان هستند. در مکتب شیعه این زمامداری بعد از رحلت رسول اکرم(ص) به ائمه معصومین(ع) می رسد.

حجت الاسلام کتابی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بعد از ائمه اطهار(ع) در نظر مکتب شیعه، زمامداری امت اسلام به عهده ولی فقیه می باشد و بنابر بیشتر نظرات، ولی فقیه در مسائل حکومتی، از همان اختیارات معصوم(ع) برخوردار است. لذا می توان گفت که ولایت فقیه، مسئله ای فقهی است و هر چند اکثریت قریب به اتفاق علمای شیعه بدان اذعان دارند، اما نمی توان آن را از اصول اعتقادی دانست که هر شخصی ولو مجتهد و محقق، به محض عدم پذیرش آن، از دایره مکتب تشیع خارج شود.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت سنندج افزود: افرادی که تئوری ولایت فقیه را پذیرفته و می دانند که ولی فقیه موجود نیز با طی روال شرعی و قانونی به این منصب رسیده است، نمی توانند از اطاعت عملی او سرپیچی کنند.

حجت الاسلام کتابی در ادامه سخنان خود به بحث مشروعیت ولایت فقیه در مکتب شیعه اشاره کرد و گفت: این موضوع از چند منظر مورد بررسی قرار می گیرد، اولین مورد، دلیل عقلی بر وجوب ولایت فقیه در دین است.

وی تصریح کرد: بدون شک از یک سو جامعه به زمامدار و رهبر نیاز دارد. از سوى دیگر مسایل حکومتى امورى نیست که از حوزه‏ دین خارج باشد، بلکه عناصر جهان شمول دین در این زمینه به صورت یک نظام کامل در دین خاتم ارایه شده و عقل نه تنها در دخالت دین در زمینه زمامدارى منعى نمى ‏بیند، بلکه به مقتضاى حکمت بر ضرورت آن اصرار دارد. حال اگر حکومت را از منظر دین نگاه کنیم و وظیفه اصلى آن را صیانت از ارزش‏ هاى الهى و آرمان ‏هاى اسلامى و احکام شرعى بدانیم، عقل حکم مى‏ کند، بر قله چنین حکومتى مى‏ بایست کسى قرار بگیرد که به احکام الهى و وظایف دینى آگاهى دارد و مى‏ تواند زمامدار مردم باشد.

حجت الاسلام کتابی ادامه داد: از سویی دیگر عقل انسان عاقل حکم مى ‏کند که در رأس یک حکومت اعتقادى و آرمانى، باید شخصى قرار بگیرد که از آرمان آگاهى دارد و در شریعت اسلام، که آیین احکام و قوانین الهى است، مصداق چنین شخصى فقیهان هستند.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت سنندج به دلیل نقلی لزوم ولایت فقیه در اسلام اشاره کرد و بیان داشت: براى اثبات ولایت فقیه و مشروعیت آن، به روایات فراوانى استناد شده است. مرحوم صدوق از حضرت علی علیه الاسلام نقل مى کند که رسول الله‏(ص) فرمودند: «اللهم ارحم خلفایى/خدایا! جانشینان مرا مورد رحمت خویش قرار ده، لذا از رسول خدا(ص) سئوال کردند که جانشینان شما چه کسانى هستند؟ حضرت فرمود: «الّذین یأتون من بعدى یروون حدیثى و سنّتى/آنان که بعد از من مى‏ آیند و حدیث و سنّت مرا نقل مى کنند».

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت سنندج گفت: با توجه به دلایل ادله ولایت فقیه، از دیدگاه شیعه، ولایت فقیه در عصر غیبت ادامه‏ ولایت امامان معصوم‏(علیهم السلام) است، همان گونه که ولایت آنها در امتداد ولایت نبى اکرم‏(ص) قرار دارد و حاصل آن، اعتقاد به این نکته است که در رأس جامعه اسلامى و در مقام مدیریت کلان آن باید یک اسلام شناس قرار گیرد که اگر معصوم‏(ع) حضور داشت، شخص او و اگر نبود، فقیهان این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت.

وی افزود: این دیدگاه از نتایج پذیرش این نکته است که وظیفه اصلى حکومت از دیدگاه اسلام بسط ارزش ‏ها و احکام الهى در جامعه مى باشد و براى تحقّق چنین آرمانى نیاز است در بالاترین مصدر تصمیم گیرى، شخصى آگاه به دین قرار گیرد. البته بدون شک این شخص باید از اوضاع خارجى نیز مطلع و توانایى اداره جامعه را نیز دارا باشد.

حجت الاسلام کتابی در پایان سخنان خود گفت: با توجه به این مطالب نتیجه می گیریم که در زمان غیبت امام زمان(عج) ولی فقیه که اسلام شناس و مطلع از اوضاع داخلی و خارجی و توانا در اداره جامعه باشد، ولایت او مشروعیت دارد و می تواند مسئولیت اجرایی یک حکومت اسلامی را برعهده بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha