جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسن معلمی

حوزه/ دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: مجمع عالی حکمت اسلامی با برگزاری جلسات علمی تحت عنوان میزگردها و کرسی‌های نظریه‌پردازی که تاکنون ۹۰ جلسه برگزارشده این مسئله یعنی تبادل‌نظر بین اساتید و علما را ترویج می‌دهد، زیرا اگر استاد فقط برای شاگردان خود مسائل علمی را مطرح کند شاید فایده کمی داشته باشد اما طرح مسئله در بین اهل علم خود سبب به‌روز شدن علوم عقلی و نتیجه‌های جدید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن معلمی ظهر امروز در چهارمین ویژه‌برنامه ایام بزرگداشت علامه طباطبائی(ره) در مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه قم، بیان داشت: مجمع عالی حکمت اسلامی یک پاتوق علمی برای اساتید و اندیشمندان حوزوی با گرایش های مختلف تحت اشرافحضرات آیات، سبحانی، جوادی آملی و مصباح یزدی در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: مراکز علمی زیادی هستند که درزمینهٔ علوم عقلی فعالیت می‌کنند و مجمع عالی حکمت اسلامی یک جمع علمی است و در عرض مؤسسات علمی فعالیت نمی‌کند و این شرایط را برای محققان و اساتید برای مباحثه علمی فراهم می‌کند.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: یک‌زمانی ما خدمت آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله جوادی آملی رسیدیم و از آن‌ها خواستیم که جلسه مناظره علمی بین این بزرگوار برقرار شود این دوعالم بزرگوار در پاسخ گفتند که شرایط مناسبی ندارند.

وی افزود: مجمع عالی حکمت اسلامی با برگزاری جلسات علمی تحت عنوان میزگردها و کرسی‌های نظریه‌پردازی که تاکنون 90 جلسه برگزارشده این مسئله یعنی تبادل‌نظر بین اساتید و علما را ترویج می‌دهد، زیرا اگر استاد فقط برای شاگردان خود مسائل علمی را مطرح کند شاید فایده کمی داشته باشد اما طرح مسئله در بین اهل علم خود سبب به‌روز شدن علوم عقلی و نتیجه‌های جدید خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معلمی خاطرنشان کرد: در مجمع عالی حکمت 12 گروه علمی در حال فعالیت هستند که از آن‌ها خواسته‌ایم تا مباحث خود را به علامه طباطبائی و نظریات ایشان در زمینه های فسلفی، اخلاقی، عرفانی اختصاص دهند و حتی دیدگاه های ایشان را به نقد بگذارند  و این 12 گروه هر دو هفته یک‌مرتبه جلسه هم‌اندیشی دارند.

وی ادامه داد: تجلیل از اساتید علوم عقلی همچون آیت‌الله حسن‌زاده آملی و همچنین تقدیر از آثار علمی علما یکی دیگر از فعالیت‌های مجمع عالی حکمت به شمار می‌رود.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی مطرح کرد: طبق تفاهم‌نامه مجمع عالی حکمت با حوزه‌های علمیه اساتید علوم عقلی از سوی مجمع عالی حکمت تعیین و معرفی می‌شوند و در این راستا از متقاضیان برای تأیید سطح علمی آن‌ها آزمون اخذشده است.

وی افزود: کتابخانه مجمع عالی حکمت با ۱۵ هزار عنوان و ۲۱هزار جلد کتاب به‌صورت محدود و البته با آثاری گران‌بها درزمینهٔ علوم عقلی در دسترس عموم به‌صورت رایگان قرارگرفته است.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: مجمع عالی حکمت سعی دارد کارهای روی زمین‌مانده درزمینهٔ علوم عقلی را احیا کند و در این زمینه کلاس‌های آشنایی با فلسفه غرب، راهنمایی پایان‌نامه‌ها و مشاوره علمی را به منصه ظهور رسانده است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha