جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فاطميه نجف آباد

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بر ضرورت معرفی تشیع واقعی به دنیا تاکید کرد و گفت: یک بانوی طلبه می تواند با استفاده از امکانات و زمینه های علمی مختلف یک مبلغه اثرگذار در سطح کشورهای مختلف باشد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از ‌اصفهان، «صفورا ترک لادانی» در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه خواهران فاطمیه نجف آباد، با اشاره به اینکه اسلام شناسی یکی از شاخه های مطالعات گسترده شرق شناسی است، گفت: شرق شناسی توجه غرب به مشرق زمین است و البته اعم از مطالعات اسلام شناسی است.

 عضو هیئت علمی گروه فرانسه دانشگاه اصفهان در رابطه با مطالعات شرق شناسان غربی، افزود: بیشترین توجه متفکران غربی در مطالعات خود، به منابع اهل سنت بوده و به همین دلیل شناخت دقیقی راجع به تشیع نداشتند و اگر هم نگاهی داشتند ماهیتی کفرآلود و ارتدادی بوده است و تشیع را به مثابه شاخه ای فرعی از اسلام و اسلام اهل تسنن می دانستند.

 لادانی در ادامه با معرفی مقاله «اتان کلبرگ» با عنوان مطالعات غرب در خصوص اسلام شیعی و اینکه فاطمیون و صلیبیون همان شیعیان هستند، ادامه داد: اسلام از نگاه آنها شیعه اثنی عشری نبود و آنها تماما اسلام را از منابع اهل تسنن می گرفتند.

وی در همین زمینه به بیان نظر آرزینا لالانی که اهل تسنن را فرقه ای منحرف از قاعده اسلام می‌دانست پرداخت و گفت: وی دلیل برخورد غربیان با تشیع و اینکه معمایی برای آنها بود را همان مراجعه آنها به منابع اهل سنت می داند که با اسلام شیعی به عنوان یک ارتداد برخورد کرده اند.

 لادانی در ادامه مباحث خود به معرفی شرق شناسان مدافع اسلام و معرفی افراد شاخصی چون لویی ماسینیون با کتاب تقدس فاطمه زهرا و مباهله مدینه و شاگردش هانری کربن فیلسوف فرانسوی و کتابهایشان از جمله اسلام شیعی چهارجلدی، امام غائب، چهره خدا چهره انسان، و ... پرداخت و گفت: با ورود چنین افرادی به این عرصه، خدمتی به تشیع  و مباحث شرق شناسی شد و نظرات ارتدادی دست خوش تغییر شد.

وی با اشاره به تغییر بینش هانری کربن در مناظراتشان با شهید مطهری و علامه طباطبایی گفت: باید نظرات مختلف را بدانیم، تا هم در تبلیغ و هم قضاوت کردن هوشمند و آگاه باشیم.

لادانی در ادامه تقسیم بندی نظرات متفکران شرق شناس به معرفی کتب افرادی در این زمینه از جمله تصویر امام شیعه در دائره المعارف اسلامی که شامل نقدمقالات اسلام شناسان غربی، تصویر شیعه در دائره المعارف امریکا نوشته مونتگمری وات نقدشده محمدرضا غفوریان، زندگی دوازده امام که هیچ نقدی براین کتاب تاکنون نوشته نشده و همچنین کتاب نظریه الامامه لدی الشیعه الاثنی عشریه پرداخت.

دکتر لادانی در پایان با بیان تجربیات تبلیغی خود در طول مدت تبلیغ در کشور های مختلف از جمله فرانسه، سویس، سنگال و یونان، بر ضرورت معرفی تشیع واقعی به دنیا تاکید کرد و افزود: یک بانوی طلبه می تواند با استفاده از امکانات و زمینه های علمی مختلف یک مبلغه اثرگذار در سطح کشورهای مختلف باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha