جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ فرهنگ کتاب و کتابخوانی حلقه گمشده‌ی امروز جامعه ماست لذا می‌طلبد تا روحانیون که ارتباط مستقیمی با ملت دارند در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی گام بردارند و به اهمیت مطالعه و کتاب بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، "اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ" این تنها یک آیه اما اولین آیه است که بر پیامبرعظیم الشان اسلام نازل شد و منشا بزرگترین تحولات بشری در تاریخ گشت.

دین اسلام با خواندن آغاز می کند و این دستور صریح پروردگار است که بر حضرت محمد(ص) نازل و بر جهانیان ابلاغ گشت، مهمترین تفسیرها و برداشت‌ها از این آیه شریفه این است که اسلام در ابتدا و در اولین آیه که بر پیامبرش وحی شده بر خواندن تاکید می‌کند.

تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده ‌است، همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز می‌شوند و با کتاب رشد می‌کنند، در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره را از کتاب برده‌، چرا که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام رسالتش را با فرمان «خواندن» از سوی خداوند آغاز می‌کند و در همین فرهنگ مقدس است که خداوند منان به قلم سوگند یاد می‌کند و معجزه‌ آخرین فرستاده‌اش را یک کتاب قرار داده‌ است.

در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری، فرهنگ کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، که گسترده تر و تازه تر شده و جلوه هایی پایدارتر یافته است. بی گمان آنان که گام های بلندی در پیشرفت های گوناگون برداشته اند، هرگز با کتاب و کتاب خوانی بیگانه نبوده اند، آنها مطالعه را به عنوان عنصری اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای بازتاب نور، جلوه و جمال فرهنگ بر دل های همه جهانیان برای تحولی اساسی مناسب دانسته اند.

اسلام، دین اندیشه و معرفت، و دین دانش، کتاب و معنویت است و می توان گفت آیین آسمانی ما، پرچمدار کتاب و کتاب خوانی در زمین است و این حقیقت، با اندک کاوشی در لابه لای ورق زرین تاریخ اسلام به خوبی نمایان خواهد شد. تأثیر کتاب در صدور اندیشه و فکر، انکارناپذیر است. درواقع، تنها راه انتقال علوم گذشتگان به این عصر، کتاب بوده که در روایات نیز بر آن تأکید شده؛ با این توصیف، ما وارثان فرهنگ پویا و تمدن والای اسلامی، برای تحقّق آن فرهنگ، باید به کتاب و کتاب خوانی اهمیت داده و کتاب را به عنوان یک کالای تأثیرگذارِ فرهنگی و معنوی، ارج نهیم.

اهمیت کتاب و مطالعه در نگاه مقام معظم رهبری

کتاب و کتابخوانی از جمله مهمترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ است، ایشان تاکید بسیار زیادی بر انس با کتاب در میان همه اقشار بخصوص جوانان داشته و دارند و با بیان راهکارهایی ایجاد فضای کتابخوانی در جامعه را نیز فریضه قلمداد می‌کنند که باعث طراوت فکری و روحی انسان‌ها می‌شود.

ایشان درباره توجه به مسئله کتاب می‌فرمایند: «کتاب مجموعه‌ای است از محصولات یک فکر، یک اندیشه، یک ذوق، یک هنر؛ مجموعه‌ای است از یافته‌های یک یا چند انسان. ما خیلی باید مغتنم بشمریم که از محصول فکر آحاد گوناگون بشر استفاده کنیم؛ این کاری است که کتاب به ما تقدیم میکند، هدیه میکند؛ این هدیه‌ی کتاب به ماست. لذا کتاب یک پدیده و یک موجود ذی‌قیمت است؛ همیشه اینجور بوده، در آینده هم همین جور خواهد بود. لذاست که به کتاب بایستی اهتمام ورزید.»

فرهنگ ناب کتابخوانی باید در جامعه نهادینه شود

حجت الاسلام محمد رضا بابایی امام جمعه فردوس درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با بیان اینکه اسلام مکتب، علم آموزی و فراگیری دانش است، اظهار داشت: ارزشگذاری اسلام بر مطالعه، کتاب و کتابخوانی به حدی است که خداوند در قرآن به علم و کتاب قسم می خورد.

وی افزود: دین مبین اسلام اهمیت زیادی برای کتاب قائل شده است و کتاب جایگاه والایی از منظر اسلام دارد، لذا هر یک از ما باید به عنوان خادمین فرهنگ، تمام توان خویش را برای معرفی و ترویج کتاب و همچنین همگانی کردن آن در بین آحاد ملت به ویژه طلاب و روحانیون بکار ببریم.

حجت الاسلام بابایی ادامه داد: باید در زمینه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کرد که این حرکت مهم و ارزشمند به صورت خودجوش و مردمی به دیگران نیز منتقل گردد.

 وی با اشاره به فضا سازی برای ارتباط کتاب با مردم خاطرنشان کرد: کسی که با کتاب مانوس شود فردی ممتاز و برتر با ارزش های علمی، معنوی و فرهنگی است، بنابراین گسترش فرهنگ کتابخوانی، جامعه ای پویا و پیشرو را در پی خواهد داشت.

امام جمعه فردوس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به کتابخوانی عنوان کرد: رهبری تاکید فراوانی به موضوع کتاب و کتابخوانی دارند و در تمامی نمایشگاه های کتاب تهران حضور پیدا می کنند تا همه به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه پی ببرند.

حجت الاسلام بابایی کتاب را عاملی برای پیشرفت و جلوگیری از آسیب های اجتماعی جامعه دانست و تاکید کرد: ما باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنیم تا زمینه ای برای پیشرفت کشور فراهم شود.

وی کتاب را ابزاری مهم در ارتقای فرهنگ عمومی و میراثی ماندگار دانست و تصریح کرد: کتاب باید به یک ارزش در جامعه تبدیل و به موضوع مطالعه و کتابخوانی توجه جدی شود.

روحانیون باید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی قدم بردارند

حجت الاسلام حامد شاهبیگی، امام جمعه خوسف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با بیان اینکه علم از صفات ذاتی خداوند است، گفت: همه پیشرفت ها و موفقیت های بشر مدیون علم است.

وی با بیان اینکه در دین مبین اسلام بر علم و دانش تاکید بسیار شده است، افزود: لازمه پیشرفت هر ملتی استفاده از علم است و در حقیقت رشد و پیشرفت هر جامعه به وسیله مطالعه در امور مختلف توسعه پیدا می کند و  برای جلوگیری از بسیاری ناهنجاری‌ها باید به کتاب خواندن روی آورد تا تبعات آسیب ها را شناخت و از آنها دوری کرد.

حجت الاسلام شاهبیگی با بیان اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی و اثرگذاری آن در افکار عمومی، خاطرنشان کرد: روحانیون باید در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه گام بردارند و ترویج این فرهنگ در جامعه از جمله وظایف روحانیون است.

وی با اشاره به نقش روحانیت در گسترش فرهنگ، عنوان کرد: روحانیون نقش محوری در راستای ترویج و تبلیغ و گسترش فرهنگ‌های دینی و علمی در جامعه دارند و اهمیت این نقش بر کسی پوشیده نیست.

امام جمعه خوسف با بیان اهمیت کتاب خوانی تصریح کرد: کتاب خوانی و کتابداری از اهمیت خاصی برخوردار هستند و هر ملتی باید برای پیشرفت و پیشبرد از این علم استفاده کند.

حجت الاسلام شاهبیگی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اینکه کتاب خوانی باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود، خاطرنشان کرد: دانش آموزی در کودکی اهمیت بیشتری دارد چراکه علم در کودکی سبب می شود کودکان در آینده نقش پررنگ تری در جامعه داشته باشند.

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به اینکه بحث کتاب و کتابخوانی در جامعه بسیار مهم است، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته سرانه مطالعه بسیار بالاست از این رو باید در کشور ما نیز فرزندانمان فرهنگ لذت بردن از کتابخوانی را آموزش ببینند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر فرزندانی از مطالعه کردن بی انگیزه هستند باید ریشه‌یابی و اصلاح شود زیرا با یک اصلاح و تلنگر می‌توان افراد مهمی را تحویل جامعه داد.

حجت الاسلام عبادی تصریح کرد: کتابخوانی و تربیت فرزند به مانند کار عمرانی نیست بلکه زمانبر است و نتیجه آن سال‌ها طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: کمیسیون آموزش مجلس نیز در هنگام بودجه کشور، تمامی کارهایش را رها می‌کند تا بتواند بودجه آموزش و پرورش را بالا ببرد و هر سال نیز سعی شده که این مهم اتفاق افتد.

سخن پایانی...

خواندن کتاب می‌تواند موجب رشد و بالندگی یک جامعه شود، البته این شامل تمامی تالیفات نمی‌شود ونباید فراموش کنیم که آنچه در سوق دادن ذهن ما به سمت حقیقت موثر است، اطلاعات و آگاهی است، اطلاعاتی که از طرق مختلف از جمله مطالعه به دست می آید.

تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد، از این جهت، کتاب و کتاب خوانی، از مقوله های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می رسد.

لذا، صعود به قلّه های بلندآوازه کمال و ارزش های والای انسانی، تنها در صورتی ممکن است که علم و دانش، جایگاه واقعی خود را در میان ما بیابد و تأثیرگذاری عظیم آن در رسیدن به این اهداف برایمان روشن شود. در این صورت، کتاب و مطالعه نیز به عنوان ابزار انتقال علم، جایگاه خویش را به دست خواهد آورد و گرایش جامعه به آن رشد می نماید.

گزارش: مسعود نوفرستی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha