جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان این که در درس خارج باید استدلال ها، فتواها و نظرات مختلف را مورد بحث و بررسی قرار داد، تصریح کرد: درس خارج در حقیقت یک پژوهشگاه مبتنی بر کار تحقیقی و مطالعاتی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد  پیش از ظهر امروز در مراسم جدید الورود های دروس خارج حوزه علمیه اصفهان، در مدرسه ملاعبدالله اظهار کرد: تقارن این آغاز دروس خارج برای طلاب جدید را با آغاز امامت حضرت  ولی عصر(عج) را به فال نیک می گیریم.

نماینده ولی فقیه در اصفهان، با بیان اینکه همانطور که می دانید درس خارج یعنی درس خارج از کتاب های معمولی که در پایه های مختلف حوزه علمیه تا پایه تحصیل وتدریس می شود، گفت: در درس خارج  باید در پی فهم مطالب و فراگرفتن نحوه استدلال باشیم، در حالت کلی تا پایه 10 مقدمات را یاد گرفته ایم و در درس خارج به نتیجه رسیده ایم و آغاز راه است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: برخی بر این تفکر هستند که رسیدن به درس خارج چون بازنشستگی و اتمام کار است، این بسیار فرهنگ و تفکر اشتباهی است؛ همه پایه هایی که پیش از درس خارج خوانده ایم همگی مقدمه ای برای ورود به درس خارج است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این که در درس خارج باید استدلال ها، فتواها و نظریات مختلف را مورد بحث و  بررسی قرار داد، تصریح کرد: درس خارج در حقیقت یک پژوهشگاه مبتنی بر کار تحقیقی و مطالعاتی است.

وی با تاکید براینکه نباید در درس خارج چون پای منبر نشست  و برخاست کرد، گفت: باید با جدیت و تلاش فراوان و مطالعات عمیق در درس خارج بامحور پژوهش شرکت کرد و به نحوی رفتار نکنیم که پای درس خارج  عمر خود را بدون دریافت هیچ ثمره  تحصیلی و تحقیقی تلف کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: معنای درس این است که انسان سعی کند هر روزش بهتر از قبل باشد، اگر از فرصت دنیا بهره نبریم ضرر کرده و تا قیامت  خسران دیده ایم. امام علی(ع) می فرماید دنیا محل تجارت اولیای خدا است که رحمت و رضوان خدا را کسب می کند که مطاعش هم بهشت است.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که طلبه ای است که درس نمی خواند مصداق اتم «خسرالدنیا و الاخره» است، اذعان کرد: از رسول الله(ص) نقل است : مَن خَرَجَ يَطلُبُ بابا مِن عِلمٍ لِيَرُدَّ بِه باطِلاً إلى حَقٍّ ....» هرکس از خانه اش خارج شود، تا بابی از علم و دین را یاد بگیرد و یک باطلی را به حق برگرداند و یک گمراهی را هدایت کند، کارش چون عبادت خالصانه 40 ساله است. بنابراین باید انسان در چنین کاری مراقب خود باشد که از فرصت به بهترین نحو استفاده کند

مدیر حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر این که درس خارج اول مسیر رشد علمی است و چشم برهم زدنی عمر و سن رشد علمی و توانایی کسب معارف می گذرد، اظهار کرد: در درس خارج باید نواقص خود را رفع کنیم، به عنوان مثال روی ادبیات عرب خود بیش از پیش تلاش کنیم و فرا بگیریم.

آیت الله طباطبایی نژاد ابراز کرد: کسی اگر مسیر طلبگی را به خوبی بگذراند و خوب درس بخواند، مسیر برای رشد و تعالی و رسیدن به منزلت اجتماعی برای او باز است. روحانیون سعی کنند با تقویت مهارت های تبلیغی و دینی، تمرین منبر و فن بیان، تسلط بر مسائلی چون تاریخ اسلام، افزایش بصیرت سیاسی و مباحث فقهی، اعتقادی و احکامی به جایگاهی برسند که دارای شان و منزلت  بالایی در جامعه باشند و دنیا و آخرت آنها تضمین شود.

مدیر حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: امروزه به لطف نظام جمهوری اسلامی  هیچ مشکلی برای تبدیل یک مبلغ خوب و طلبه عالی شدن فراهم است؛ برای رسیدن به شیرینی تحصیل علم و معرفت باید تلخی ها و مشکلات را تحمل کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • همامی IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    0 0
    فقط شعار و فقط شعار