جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم

حوزه/ با «چهارشنبه های حوزوی» رسانه رسمی حوزه در قالب گزارشی از بیانات مراجع عظام تقلید در دروس خارج روز چهارشنبه این هفته همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرسوم است که مراجع عظام تقلید در ابتدا یا انتهای دروس خارج چهارشنبه خود، سخنانی درباره مسائل روز جامعه داشته و به بیان حدیثی اخلاقی می پردازند که «حوزه نیوز» در کنار انتشار جداگانه سخنان این بزرگان، در قالب «چهارشنبه های حوزوی» نیز گزارشی از این بیانات ارائه می نماید.

 

تذکر آیت الله العظمی مکارم به مجلس و قوه قضائیه:

نمایندگان از استیضاح های پی در پی صرف نظر کنند/ ۴ هزار زندانی مهریه داریم! اکثرشان بی گناهند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع مهریه اشاره کردند و گفتند: سابقا تذکراتی درباره زندانیان مهریه داده شد که اقداماتی انجام دادند که جای تشکر دارد؛ اما اخیرا در جراید دیدیم که هنوز قریب به چهار هزار نفر در زندان هستند و دولت ماهیانه 700 میلیون تومان دولت خرج آنان می کند.

ایشان اظهار داشتند: اکثریت قریب به اتفاق این زندانیان بی گناهند و نباید این همه بی گناه در زندان باشد؛ آن هم در زندان جمهوری اسلامی که نباید اینطور باشد.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: برای آزادی این زندانیان، راه های شرعی خوبی وجود دارد که باید از این راه ها وارد شد و با این ورود، اکثریت قریب به اتفاق آنان آزاد می شوند.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: زندان عوارض زیادی دارد که زندانی و خانواده او را با مشکلات بسیاری مواجه می کند؛ خوب است که این مسئله به صورت جدی بررسی شود  و بنده اطلاع دارم که مجلس شورای اسلامی آماده است که قوانین دست و پا گیر درباره مهریه را اصلاح کرده تا زندانیان مهریه از زندان خلاص شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به موضوع استیضاح یکی از وزرا نیز اشاره کردند و گفتند: ما در شرایطی هستیم که باید در مقابل دشمن ظاهرا قوی خارجی، قدرتمند باشیم؛ اخیرا پشت سر هم برادران و خواهران مجلس، وزرا را استیضاح می کنند؛ البته وزرا بی اشکال نیستند؛ اما در این شرایط اگر بخواهیم استیضاح کنیم، دولت ضعیف می شود.

ایشان تصریح کردند: دولت بی اشکال نیست؛ اما نباید دولت را تضعیف کرد؛ خوب است که نمایندگان مجلس شرایط را در نظر گرفته؛ از این استیضاحات پشت سر هم در این شرایط صرف نظر کرده و اشکالات خود را به صورت سؤال مطرح نمایند.

این مرجع تقلید در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث فرموده است: «إنّ اللَّهَ تَعَالَی تَجَاوَزَ عَنْ أُمّتی مَا حَدّثَتْ بِهِ نَفسَهَا مَا لَم تَتَكلّم بِه أو لَم تَعمَل بِهِ/ خداوند در مواردی که امت من کاری را به فعلیت نرسانده یا بر زبان جاری نساخته اند از آنها گذشت کرده است».

معظم له اظهار داشتند: عده ای گرفتار وسواس هستند که گاهی وسواس های فکری است و گاهی وسواس های عملی.

این استاد برجسته حوزه ابراز داشتند: وسواس های عملی در میان بانوان بسیار زیاد شده است که گرفتار طهارت، نجاست و ... شده و زندگی خود، فرزند و همسر خود را تیره و تار می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: باید به این زنان گفت که وسوسه شما به خاطر این است که مسئله شرعی نمی دانید؛ شک در وسواسی حجت نیست؛ علم آن نیز که از طریق غیرمتعارف برای او حاصل می شود، حجت نیست.

ایشان تصریح کردند: باید اشخاص وسواسی را با احکام شرعی آشنا کرد تا از این مشکلات رهایی پیدا کنند.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: گاهی وسواس ها، وسواس فکری است و کفریاتی در نظر او می آید که ذهن او را مشوش می کند؛ راه خلاصی از وسوسه های شیطانی «اعتنا نکردن به این وسوسه ها» و ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» است.

لینک خبر: http://hawzahnews.com/detail/News/470115

________________________________________

 

آیت الله العظمی نوری همدانی:

مسئولان وعده دروغ به مردم ندهند/ مراقب خیانت در امانت باشید

حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به بخشی از نامه 53 نهج البلاغه که توصیه های امام علی(ع) به مالک اشتر است، اشاره کردند و گفتند: حضرت در این توصیه فرموده است: «وَ إِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَ مَيْلُکَ مَعَهُمْ/ اما ستون دين و انبوهى مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، پس بايد توجه تو به آنان بيشتر و ميل تو به ايشان افزونتر باشد».

ایشان اظهار داشتند: مردم مهم هستند؛ چراکه اگر مردم با شما باشند، حکومت شما به پیش خواهد رفت؛ پس اشخاصی که کارآیی بیشتری نسبت به خواص دارند، عموم مردم هستند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: رأی مردم به مسئولین، امانت است و اگر مسئولین توجه نکنند، خیانت به این امانت است.

معظم له، صداقت را از صفات مهم یک فرد مسلمان دانستند و گفتند: مسئولان نباید وعده دروغ داده و مردم را سرگرم به وعده های خود کنند؛ باید قلبا و عملا راستگو بوده و وعده کذب به مردم ندهند.

لینک خبر: http://hawzahnews.com/detail/News/470126

______________________________________

 

پاسخ آیت الله العظمی سبحانی به جدیدترین شبهه وهابیت

حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم در پاسخ به یکی از شبهات وهابیت که دو شب قبل مطرح شده بود، اظهار داشتند: جدیدا وهابیون به روایتی از امام رضا(علیه السلام) استناد کردند که نباید به زیارت قبور رفت؛ در حالی که این روایت علیه آنان می باشد.

ایشان با اشاره به روایت استناد شده از سوی وهابیون، ابراز داشتند: در این روایت آمده است: «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْهَمَذَانِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يَاسِرٍ اَلْخَادِمِ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : لاَ تُشَدُّ اَلرِّحَالُ إِلَى شَيْءٍ مِنَ اَلْقُبُورِ إِلاَّ إِلَى قُبُورِنَا أَلاَ وَ إِنِّي لَمَقْتُولٌ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ مَدْفُونٌ فِي مَوْضِعِ غُرْبَةٍ فَمَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِيَارَتِي اُسْتُجِيبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذَنْبُهُ/ ياسر خادم از امام رضا (عليه السّلام) نقل مى‌كند كه فرمود: بار سفر به سوى زيارت قبور بسته نشود مگر براى زيارت قبور ما، آگاه باشيد كه من از روى ستم با زهر كشته مى‌شوم و در ديار غربت دفن مى‌شوم، پس هر كس براى زيارت من بار سفر بندد، دعاى او مستجاب و گناه او آمرزيده مى‌شود».

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: روایتی که شما به آن استدلال کردید، علیه شماست؛ چراکه ذیل این روایت علیه سخنان شماست که می گویید نباید قبور ائمه را زیارت کرد.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: وهابیون با استناد به این روایت می گویند که مگر امام نگفته است که به زیارت قبور نروید که باید پاسخ داد: امام رضا(ع) در این حدیث فرموده است: «شَدِّ رحال» نکنید و معنای این جمله آن است که شما  مثلا برای صرف زیارت قبور در اراک یا تهران، از قم سوار اسب، شتر و یا ماشین نشده و به آنجا نروید؛ چراکه کار لغوی است و از همین قم هم می توان برای صاحبان قبور در اراک یا تهران فاتحه ای خواند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشتند: حضرت فرمود: «زُورُوا القبورَ فإنها تُذَکِّرُکم الآخِرَةَ.../ قبرها را زيارت کنيد؛ زيرا زيارت آنها، مايه يادآوري سراي ديگر مي‏گردد.»

ایشان ابراز داشتند: با توجه به روایت رسول گرامی اسلام(ص)، ما می توانیم به قبور مورد نظر خود در شهر قم رفته و فاتحه ای قرائت کرده و زیارتی انجام دهیم؛ اما بنابر روایت امام رضا(ع) نباید برای قبوری که در شهر ما نیستند، «شَدِّ رحال» کرد و فقط برای صرف زیارت قبور آنان، سفر نمود.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: «رحل» به چیزی می گویند که روی شتر می گذارند تا بر روی آن سوار شوند که نشان دهنده آن است نباید برای زیارت قبور شهرهای دیگر «شَدِّ رحال» کرد؛ ما در قم زیارت قبور انجام می دهیم؛ نه «شَدِّ رحال».

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: درباره روایتی که دو شب قبل وهابیون آن را مورد استناد قرار داده اند، باید گفت که اولا در این روایت قبر ائمه معصومین(ع) استثناء شده است؛ ثانیا ما «شَدِّ رحال» نمی کنیم؛ بلکه به زیارت قبور می رویم.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان یادآور شدند: ما بارها این مباحث را گفته ایم؛ ولی وهابیت گوش شنوا ندارد.

لینک خبر: http://hawzahnews.com/detail/News/470107

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha