جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عباس امینی-شاهرود

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین امینی گفت: اخلاق در جامعه، مانع اختلاف است و آن چیزی که مانع بروز اختلاف است، بالا بردن آستانهٔ تحمل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شاهرود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس امینی، در نشست هفتگی تفسیر قرآن در مسجد رسول اکرم(ص) شاهرود، با اشاره به آیات ۱۵۹ سوره آل‌عمران، ۷۷ و ۷۸ سوره قصص و ۹۷ سوره نحل و ۴۶ سوره انفال با اشاره به تأکید قرآن بر اخلاق با مطرح کردن این سؤال که آیا دین برای آخرت و ارتباطمان با خدا و تأمین آخرتمان است یا برای دنیایمان هم مفید است؟ اظهار کرد: عده‌ای دنیادوست و دنیاگرا این‌طور القا می‌کنند که دین رابطه شما با خدا و معاد را ترسیم می‌کند و دنیای شما را تأمین نمی‌کند.

وی افزود: اخلاق هم برای سعادت دنیای مردم و هم برای تأمین سعادت آخرتِ مردم است و خدا در آیه قرآن خطاب به پیامبر اکرم(ص) بیان می‌کند که این اخلاق بود که دنیای تو را درست کرد.

امام جمعه شاهرود خاطرنشان کرد: در نگاه توحیدی اخلاق عنایتی است از سوی خدا که با خطاب قرار دادن پیامبر(ص) در این آیه نشان می‌دهد که اگر پیامبر(ص) انسانی بداخلاق و خشن بود مردم به‌سوی او جذب نمی‌شدند؛ چون پیامبر(ص) دارای اخلاق نیکو بود، خداوند از ایشان می‌خواهد که سه عمل را انجام بدهد، از بدان‌ها بگذرد، برای آن‌ها طلب خیر کند و با آن‌ها مشورت کند؛ چون پیامبر(ص) رهبر است، قاطع باشد، مشورت کند و در مسائل مدیریتی توکل کند.

وی تأکید کرد: بخشی از مشکلاتمان در حوزه اجتماع و خانواده به این دلیل است که مسائل اخلاقی را رعایت نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امینی با بیان اینکه یکی از بدترین رذایل اخلاقی که در آن تولید رذایل دیگر می‌شود غرور و تکبر است، گفت: این غرور و تکبر گاهی از پول است، گاهی از داشتن علم و دانستن چند اصطلاح علمی و گاهی متأسفانه غرور کاذب معنوی است که از زیادی عبادت برای انسان به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه خدا در قرآن بیان می‌کند به یاد داشته باشیم که بهره ما از دنیا کم است، افزود: همان‌طور که خداوند به قارون نیکی کرد اما قارون ثروتش را از خود می‌دانست؛ چراکه در نگاه توحیدی از آن‌همه چیز را باید از خدا بداند؛ در مقابل احسان خداوند باید اخلاق را رعایت کرد و در مقابل نیکی خداوند، به دیگران نیکی کرد.

امام جمعه شاهرود با طرح این سؤال که آیا حیات طیبه حتماً در آخرت است؟ عنوان کرد: حیات طیبه فقط برای بهشت نیست و عمومیت دارد آنکه عمل صالح داشت، خداوند در همین دنیا به حیات پاک می‌دهد؛ اخلاق و عمل صالح اگر در خانواده‌ای بود حیات طیبه دارند و بخش معظم، عمل صالح، اخلاق انسانی و اسلامی است.

وی تصریح کرد: وحدت اتحاد و برادری جز و اخلاق نیکوست که به درد دنیا هم می‌خورد، همه اختلافات از بداخلاقی است، امام خمینی(ره) فرمودند «اگر همهٔ صدوبیست و چهار هزار پیامبر یکجا جمع بشوند اختلاف ندارند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha