جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حامد کرزای

حوزه/ رئیس جمهور پیشین افغانستان، در کنفرانس بین المللی وحدت، بر لزوم تلاش همه جامعه اسلامی در حل مشکلات مردم فلسطین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حامد کرزای، صبح امروز در مراسم افتتاحیه سی و دومین کفنرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران گفت: تمدن اسلامی در تاریخ طولانی خود توانسته است با سپری کردن سخت ترین آزمون ها بر پای خود بایستند و فاتحان را مغلوب خود سازد.

وی افزود: تاریخ ثابت کرده است که هرچه اختلاف بین ما بیشتر باشد میدان را به دشمنان واگذار می کنیم؛ امروز شاهد ادامه جنگ و ویرانی در کشورهای اسلامی هستیم؛ افراطیون هم به دلیل همین عدم اتحاد این همه ویرانی را به ما تحمیل کردند و سیمای بدی از ما به جهان معرفی می کنند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان بیان کرد: وظیفه همه مسلمانان است که سیمای اصلی اسلام را به دنیا معرفی کنند؛ واقعیت تمدنی ما این است که در هرجایی که مسلمانان حضور داشتند، شاهد همزیستی بسیار عالی بوده ایم.

وی گفت: همه ما در مقابل مردم فلسطین مانند هر ملت رنج دیده ای مسئولیت دینی و اخلاقی داریم و به همین دلیل نمی توانیم در مقابل این مساله چشم خود را ببندیم؛ باید این سرزمین، محل امنی برای پیروان ادیان الهی باشد و این مردم نباید رنج و درد مضاعف داشته باشندداشتن

کرزای اظهارکرد: رفع هرگونه تبعیض برای گستراندن سایه صلح برای همه مردم الزامی است؛ مصیبت های عظیم پایان نخواهدیافت مگر اینکه وحدت و همبستگی را از شعار به عمل پیوند بزنیم.

وی افزود: باید با نگاه به آینده داشته باشیم و مانند گذشتگان خود به دنبال ساختن آینده باشیم؛ باید علامت های عقب ماندگی را از جمله فقر آموزش از دست بدهیم؛ برخی کشورها از جمله ایران دستاوردهای عظیمی بالایی داشته اند و امیدواریم که کشورهای دیگر جهان اسلام نیز از این دستاوردها استفاده کنند و به این درجه از ترقی برسند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان بیان کرد: تامین عدالت و صلح و ثبات در کشورهای اسلامی نیازمند عدل و انصاف وبرادری است؛ تمام تلاش های خرابکارانه در افغانستان در ضربه زدن به وحدت مذهبی با شکست مواجه شد.

وی گفت: مسلمانان باید مشترکات فراوان خود را مبنای استحکام درونی و در خدمت صلح جهانی قرار دهیم و با تکیه بر آنها عمق همکاری ها را بیشتر کنیم و از این ظرفیت ها برای خیر همگانی بهره ببریم.

کرزای اظهارکرد: در 14 سالی که در افغانستان خدمت کردم تلاش داشتیم که با همسایگان خود پیوند عمیقی داشته باشیم و رابطه دوستی با کشورهای اسلامی داشته باشیم؛ در روابط خارجی خود توانستیم در راستای بازسازی و توسعه خود رابطه مناسبی را کشورهای بزرگ جهان و ایران داشته باشیم و نگذاریم که همسایگان از حضور کشورهای بزرگ در کشور ما آسیب ببینند.

وی افزود: بنده از رهبری و مردم ایران اسلامی صمیمانه تشکر می کنم که نیازهای مردم افغانستان را حل کردند و از ما حمایت کامل کردند؛ تداوم جنگ و رقابت ها به خصوص در سوریه بسیار اسف بار است؛ مداخلات به بهانه اصلاح باعث این همه ویرانی در کشورهای مستقل شده است.

رئیس جمهور پیشین افغانستان بیان کرد: ویرانی کشور کهن و آبادی چون سوریه مایه غم و اندوه و نگرانی عمیق است؛ مسلمانان پایه گذار تمدن عظیم علمی در دنیا هستند و امروز نیز می توانیم با استفاده از ثروت های بیکران خود به شکوه گذشته باز گردیم.

وی گفت: ایران اسلامی ثابت کرد که می توان با تکیه بر نگاه اسلامی به این عظمت و پیشرفت رسید؛ باید در کشورهای خود زمینه رشد و شکوفایی را فراهم آوریم تا دهکده جهانی شاهد نقش آفرینی دوباره ما باشد.

حامد کرزای در پایان با اشاره به حادثه خونین کابل بر لزوم تلاش همگان برای ایجاد فضای صلح و امنیت در این کشور تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha